Keväällä Yliopisto-lehdessä ilmestyneessä mielipidekirjoituksessaan
"Tuhoaako Internet humanistisen kulttuurin?" matemaatikko Osmo Pekonen puki sanoiksi "Internet-humanismiksi" kutsumaansa ilmiöön
liittyviä epäluuloja. Pekosen mukaan "syyllinen huonoihin tietokirjoihin ei ole
painovirhepaholainen, vaan uusi hirviö: Internet-demoni. Internet on kuin labyrintti, jossa harhailevan humanistin askelia
vaanii Minotaurus [...] Pääsy käsiksi kulttuurin lähteisiin, esimerkiksi klassisten tekstien corpuksiin,
on tavallaan tullut liian helpoksi." Pekosta mukaillen voi kysyä, tuleeko meistä aiempaa huonompia humanisteja sen tähden, että tiedon
hankkiminen on aiempaa helpompaa, eikä sen eteen joudu ponnistelemaan niin paljon kuin ennen? Osaavatko
tulevat humanistisukupolvet enää erottaa oikeaa väärästä ja totuutta epätodesta ilman Pekosen kaipaamaa
"toimituksellista kuria ja akateemista kontrollia"? On ehkä hyvä muistaa, että Internet on useimpien elektronisten julkaisujen kannalta vain levityskanava -
se, että jokin tieto "löytyy Internetistä" ei sinällään kerro sen alkuperästä, luotettavuudesta tai epäluotettavuudesta
yhtään sen enempää kuin jos sanoisi, että se "löytyy kirjastosta". Verkossa on tarjolla hyvin erilaisia ja eritasoisia
tiedon lähteitä, ja itse asiassa tässä uudessakin ympäristössä täytyy soveltaa vanhaa kunnon lähdekritiikkiä
sen suhteen, mitä aineistoja käyttää ja miten paljon niihin luottaa. Vaikka vanhojen periaatteiden soveltaminen
elektronisiin julkaisuihin edellyttää humanisteilta jonkin verran uusia taitoja ja verkkomaailman tuntemusta, tätä
tuskin on kuitenkaan perusteltua pitää sellaisena mullistuksena, joka väistämättä aiheuttaisi Pekosen ennustamia
"pysyviä vaurioita" humanistiselle kulttuurille. Tavallaan Pekosen visio digitalisoitumisen aiheuttamasta humanistisen kulttuurin uhanalaisuudesta tuo
mieleen Ray Bradburyn science fiction -klassikon Fahrenheit 451, jossa humanistit pelastavat
säilyttämänsä kulttuuriperinnön vetäytymällä heitä vainoavan modernin sivilisaation ulkopuolelle. Todellisuudessa humanistien
tuskin kuitenkaan kannattaa vetäytyä kuoreensa odottamaan digitaalisen kulttuurin romahdusta
- paljon parempi idea on uskaltautua rohkeasti uuden julkaisukulttuurin labyrintteihin ja ottaa ne haltuun
humanistisen kulttuurin omilla ehdoilla. Internet ja elektroninen julkaiseminen ovat siis humanistin kannalta ensi sijassa apuväline,
jotka helpottavat arkista työtä ja tuovat vaikeasti tavoitettavissa olleita aineistoja aiempaa
paremmin saataville. Näistä uusista apuvälineistä huolimatta humanistisen tutkimuksen
tekeminen vaatii entiseen tapaan tekstien kriittistä tulkintaa ja uusien tekstien kirjoittamista.
Samoin vaikka tekstien välittämiseen kirjoittajalta lukijalle käytetään tietokoneita ja
maailmanlaajuista tietoverkkoa, kirjoittajat ja lukijat itse ovat edelleen ihmisiä, ja
kyse on edelleen ihmisten välisestä viestinnästä. Tältä osin humanistisen kulttuurin
perusperiaatteet säilyvät ennallaan mahdollisesta "digitaalisesta kumouksesta" huolimatta. Jyrki Ilva
|