Tapio Onnela kirjoitti:Emma-Liisa kirjoitti:Loppujen lopuksi Waltari oli itsenäisempi, se näkyy sodan kokemuksia tilittävissä romaaneissa joissa asioita katsellaan monelta puolelta mutta tilinteko kaikenvärisen totalistarismin kanssa on selvää (Sinuhe, Mikael Karvajalka ja Mikael Hakim ja Johannes Angelos).
Ero Paavolaiseen on kyllä siinä, että Waltari kirjoitti nuo mainitsemasi teokset sodan
jälkeen Paavolainen 1930-luvulla:
Kolmannen valtakunnan vieraana, 1936
Lähtö ja loitsu, 1937
Risti ja hakaristi, 1938
Jälkikäteen on huomattavasti helpompi olla "itsenäinen" kuin silloin kun totalitaristeilla on valta.
Käsitellä Suomen "taide-eliitin" suhtautumistapoja totalitarismiin ja erityisesti natsivaltaan (koska tähän oli niin läheinen "kansallis-poliittinen" kytkentä) toisen maailmansodan molemmin puolin Mika Waltarin valintojen kautta, on hyvin mielenkiintoinen teema.
Lisäksihän sitä pyykinpesua, mikä esimerkiksi suoritettiin muissa Saksan miehittämissä maissa melko pian natsivallan luhistumisen jälkeen taide-eliitin ja miehittäjien (erityisesti natsien) välisestä kanssakäymisestä, ei nähtävästi Suomessa ole käyty, vaikka jonkinlaista aiheellisuutta sellaiseen näyttäisi olevan.
Pitää muistaa, että Suomessakin, johon oli värvätty Saksan toimijoiksi tietysti myös ei-natseja, jopa aitoja Suomi -ystäviä suurlähettiläästä alkaen, kaikkia naruja kuitenkin pitivät otteessaan natsien erikoisyksikköjen jäsenet, jotka käyttivät Suomi -ystäviä naamioinaan saadakseen myötäsukaisuutta Suomessa. Jos tänne komennuksen saanut Suomi -ystävä jotenkin petti natsien tavoitteita, hän saisi heti Suomesta lähteä. Sen välttämiseksi Suomi -ystäväkään ei aina voinut toimia siten kuin mielellään olisi muuten toiminut eikä voinut olla kovin rehellinen suomalaisille ystävilleen. Miten tämä pr -heijastui suhteessa kulttuurielittiin, olisi mielenkiintoista analysoida. Yleensä ottaenhan kansalaisiin nähden, pr -toiminta oli esimerkiksi liikenevien muonavarojen jakamista puutteesta kärsiville, jossa kiitollisuudenvelka on taattua.
Tässäkin tarkastelussa täytyy huomioida erilaiset tarpeet ja vaikuttimet, jotka ovat olleet moninkertaisen "takinkääntämisen" tai sympatiseeraamisen taustalla. Sodan oloissahan monet estraditaiteilijat viihdyttivät natsi-illanviettoja nälkäpalkalla. Kirjailijat taas edustivat tarvehierarkiassa jotain toista laitaa, jossa tullaan lähemmäs harkittuja ideologisia valintoja.
Kuten aikaisemmassa viestissäni viittasin, Mika Waltarissa oli enemmän kuin lähes kaikissa muissa sen ajan kirjailijoissa kaksi puolta. Toinen Mika Waltari tuotti luomuksiansa suoraan sieltä, mistä hänen sisäinen äänensä pulppusi ja johon hän pani kaiken taiteellisen kunnianhimonsa - eikä siinä tapahtunut olennaista muutosta hänen eri kehitysvaiheissaan. Toinen Mika Waltari oli aina valmis uhraamaan "kuin Melperi sotaanlähdössä" kynänsä konservatiivisen valtaeliitin käyttöön niin, että sillä edistettäisiin kansalaisten uskollisuutta ja yhdenmukaisuutta valtaeliittiä kohtaan. Tällöin tuloksena on tietenkin valtaeliittiä pönkittäviä tyhjänpäiväisiä kiiltokuvia, joista puuttuvat ne elämään olennaisesti kuuluvat ristiriitaisuudet, joita niillä torjuttiin kansalaisten rauhoittamiseksi. Kynänkäytön taitavuutta Waltari ei silloinkaan ihan hukannut. Vaikuttaa siltä, että Waltarista oli hauskaa yrittää tehdä etevämpää kioskikirjallisuutta kuin eräät toiset. Mielenkiintoinen kehitys Waltarilla tapahtuu niin, että sodan jälkeen tämä kaikelle kansalle tarkoitettu Waltarin teksti hakeutuu viihteellisempään suuntaan ja jättää pikku hiljaa propagandistisena työmyyränä olon sikseen.
On vaikea sanoa, kuinka paljon tässä muutoksessa on vain sodanjälkeiseen olosuhteeseen sopeutumista ja toissijaisen julkaisukanavan uudistamista omasta sisäisestä tarpeesta käsin niihin nähden; ja kuinka paljon mahdollisesti käytyä pesäeroa menneeseen ideologiseen hölmöilyyn Saksan totalitarismin raunioiden äärellä. Ja miten esim. valvontakomission läsnäolo tornissa vaikutti senhetkiseen suuntautumiseen sananvalinnoissa? Lopputuloksena näyttäisi kuitenkin olevan jonkinlainen lientyminen ja seestyminen ja suhteellisuudentajun lisääntyminen, muttei kovinkaan radikaalia mielenmuutosta.
Waltarihan oli fysionomialtaan aika pehmeä, ellei peräti hempeä. Aivan toisenlainen yritti olla V.A. Koskeniemi, vaikka tietynlaista ulkonaista löysyyttä ei voi olla merkillepanematta. Tiettävästi Koskenniemen läheisiä työtovereita huolestutti heti sodan jälkeen Koskenniemeen oppositiossa olevien määrä ja vaara ajautua vaikutusvallan sivuun. Osin niin tapahtuikin, vaikka Koskenniemi sai vastapainoksi korvaavia asemia, omat tonttinsa, joilla heilua päällepäsmärinä. Näissä merkeissä läheiset yrittivät suostutella Koskenniemeä liennyttämään kantojansa, antamaan jonkin signaalin katuvaisuudestaan (esimerkiksi, ettei toisi muistelmissaan natsisympatioitaan niin näyttävästi julki). Mutta siihen ei V.A. alkuunkaan suostunut, kuten voimme todeta hänen kirjoituksistansa. Hän näyttää ammentaneen voimaa rigoristisista runoilijatovereistaan ja ottaneen täysin jääräpäisen asenteen, josta ei antanut piiruakaan periksi.
Suomen taide-elämän edustajien natsisympatioiden taustalla tietysti monella kummittelevat vuoden 1918 tapahtumista johtuneet frustraatiot, mutta pitäisi olla avoin etsimään itse kunkin kohdalla muitakin vaikuttimia.
Pitää muistaa myös, että tunnevaltaisten taiteilijoiden ohella Suomessakin oli omilla aivoillaan ajattelevia, älyllisesti valppaita aikaansa monipuolisesti seuraavia kirjailijoita, joille kävi selväksi hyvin varhaisessa vaiheessa totalitarismin nousu ja sen väistämätön häviö Saksassa. Itse kukin heistä joutui sitten painimaan tämä arvio mielessään sen tosiseikan kanssa, että Suomi joutui Saksan liittolaiseksi. Sellaisille henkilöille oli luonnollisesti alunpitäen kirkkaan selvää edistää sodan pitkittämisen estämistä. Ja luonnollisesti sellaisten henkilöiden määrä on aina pieni verrattuna "takinkääntäjiin", "tuuliviireihin" ja muihin opportunisteihin.
Matti Lund