Emma-Liisa kirjoitti:Eduskunta syrjäytettiin asioissa, joista ei ollut tarkkoja määräyksiä, milloin ja miten eduskunnan suostumusta haetaan. Niinpä sitä jatkosodan suhteen haettiin vasta 26.6., jolloin asia oli jo ratkennut...
"Hallitusmuodon 2. pykälän mukaan "valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta". Perustaksi asetettiin siis [hallitusmuodon vahvistamisen yhteydessä vuonna 1919] selvästi julkilausuttu kansansuvereeniuden ajatus, ja perustuslaillisen vallansiirtoketjun tuli noudattaa länsieurooppalaista parlamentaarista mallia. Tämän mukaan valtion "yleinen hallitus" toimeenpanovaltana kuului valtioneuvostoksi nimetylle ministeristölle, jonka oli perustuslain nimenomaisen sanonnan mukaan nautittava eduskunnan luottamusta. Epäluottamuslauseen antamista ei sidottu määrämuotoihin, vaan missä hyvänsä yhteydessä selkeästi ilmaistu eduskunnan enemmistön kannanilmaisu on riittävä. Varmemmaksi vakuudeksi omaksuttiin suhteellinen vaalitapa, joka sallii pientenkin poliittisten ajatussuuntien pääsyn valtiolliselle areenalle." (lainaus on prof. Jaakko Nousiaisen tutkimuksesta "Suomen Hallitusjärjestelmä. Sekoittuneesta valtiomuodosta parlamentaariseen")
Nimim. Emma-Liisa varmaan ihmettelee kuinka nyt tästä asiasta tuli tällainen poru. Tietystikin koska noin oikeistolaisia mielipiteitä ei kukaan ole kehdannut ennen esittää meillä, paitsi natsit ja vastaavat, joita ei ole, Luojan kiitos, Suomessa montakaan. Kaikki muut ovat edes yrittäneet selitellä asiaa jotenkin (jos ovat ylipäätään tunnustaneet tietävänsä tai tienneet siitä) ja selittävät, että itse asiassa noudatettiin valtiosäännössä edellytettyä. Emma-Liisa on tietääkseni ainoa, joka on kehdannut esittää tuollaista. Ainoa. Liioin ei kukaan varmaankaan hyväksy Emma-Liisan teoriaa hallituksen oikeudesta syrjäyttää Eduskunta valtiosäännön mukaisista oikeuksistaan. Emma-Liisa oikaisee mutkat karmeiksi katsottavilla mielipiteillän.
Emma-Liisalla ei ole edes järkeä, välttääkseen asian korostumista, sanoa, että hän tarkoittikin jotain aivan muuta (tai yksikertaisesti vain vaikenemalla pitää kynttilä vakan alla). Onneksi ei löydy juuri muita, jotka ajattelevat nimim. Emma-Liisan tavoin, ei ainakaan mamme juristikunnassa, jossa legalistinen perinne on hyvin voimakas. Sen kaltainen stalinistinen yhteiskunta, jossa parlamentin on nautittava hallituksen luottamusta uhalla että hallitus on oikeutettu syrjäyttämään parlamentin tärkeimmästä päätöksenteosta oli voimassa natsi-Saksassa ja tietääkseni Neuvostoliitossa. Italian fascistihallinnosta (Mussolinin hallinnosta) ei minulla ole tietoa eikä Francon Espanjasta liioin. Kun Emma-Liisa nyt tunnustaa avoimesti väriään, en voi muuta kuin kauhistella, kuten Hietanen Tuntemattomassa kauhisteli Lahtisen toteamusta, että ihminen on syntynyt meressä alkujaan, jolloin Hietanen päätyi kutsumaan itseään ahvenaksi. Meikäläinenkin joutuu kutsumaan itseään ahvenaksi mieluummin kuin kuuntelemaan Emma-Liisan hölynpölyä.
Mutta eduskunnan syrjäyttäminen ei olisi ollut mahdollista alueluovutusten kuten ei rauhansopimustenkaan kohdalla, koska ne tulivat voimaan vasta eduskunnan hyväksymisen ja presidentin allekirjoituksen jälkeen.
Ei varastaminen, joka onnistuu, ole mitenkään sen sallitumpaa, kuin varastaminen, josta jää kiinni, niinkuin Emma-Liisa näkyy ajattelevan, varastamista se on riippumatta siitä, jääkö siitä kiinni. Yhtä vähän on eduskunnan sellainen syrjäyttäminen, josta hallitus ei jäisi kiinni, eduskunnan syrjäyttämistä sille valtiosäännön mukaan kuuluvasta vallasta.
On tietysti totta, että Suomen perustuslain mukaan laki on ennen kuin se tulee voimaan, asianmukaisesti promulgoitava. Tämä tapahtui julkaisemalla laki Suomen asetuskokoelmassa (nyk. Suomen säädöskokoelmassa) sen jälkeen kun se oli eduskunnassa ensin hyväksytty ja presidentti oli sen vahvistanut. Miksi - kun eduskunta kerrran oli syrjäytetty - tätäkään käytäntöä ei olisi voitu syrjäyttää, ei Emma-Liisa selitä. Kuitenkaan ei tätä käytäntöä noudatettu (eikä noudateta) kansainvälisiä sopimuksia solmittaessa. Silloin sovitaan, että sopimus tulee voimaan jo ennen eduskuntakäsittelyä – se ratifioidaan vasta jälkikäteen. Missä määrin tällainen menettely olisi ollut mahdollista nyt po. tapauksessa en tiedä (kukaan ei ainakaan minun tietääkseni tullut ajatelleeksi, että valtiosääntöä kierrettäisiin tuollaisilla lainvastaisuuksilla).
Toisaalta, mikään ei estäisi tietenkään hallitusta katsomasta, että eduskunnan myötävaikutusta ei katsottaisi tarvittavan, koska kysymyksessä oli vain vähäiset rajanvetoa koskevat kysymykset, joissa Suomi ei luopuisi mistään vaan olisi päimvastoin saava osapuoli eikä silloin olisi eduskunnan myötävaikutus olisi ollut tarpeellista sopimuksen tekemiselle. Kenties ulkoministeri Erkolla oli tällainen suunnitelma mielessä, kun tämä suunnitteli miten Terijoen alueesta olisi voi luopua (jos nyt tällä oli jotain mielessä).
Toden sanoakseni, Emma-Liisa on puolustamassa erittäin törkeää menettelyä eikä kiistely siitä, että toinen tapa kiertää olisi ollut helpompi kuin toinen mikä Emma-Liisan käsityksen mukaan oikeutti kiertämisen, ole hedelmällistä tai järkevää.
On toki totta, ettei päätöksenteon yksityiskohtia ole säännelty. Seuraus tästä on että suhteellisen vapaat jäävät tilanteessa toimiville, eikä suinkaan että eduskunnan myötävaikutusta ei lainkaan tarvita, niinkuin Emma-Liisa muka erheellisesti arvioi. Muka siksi, että tämä toisaalla selvittääkin, että eduskunnan syrjäyttäminen onnistuisi, toisessa tapauksessa ei. Jo se riittänee, että tasavallan presidentti informoi vaikkapa eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaa, joka puolestaan sitten ryhmäkokouksissa informoi loppuosaa eduskunnan jäsenistä ja eduskunta päättää tälla tavoin kannastaan.
Tällöin olisi pitänyt vähimmäisvaatimuksena selvittää ulkoasiainvaliokunnalle, että hallitus on erinäisten seikkojen perusteella suunnittelemassa hyökkäyssotaa Neuvostoliittoa vastaan yhdessä natsi-Saksan kanssa vastaan, sekä esittänyt valtuuksien myöntämistä tähän tarkoitukseen. Epäilen että eduskunta olisi myöntänyt valtuudet, ja arvelen, että juuri sen vuoksi presidentti Ryti päättikin, että suunitelmat hyökkäyssodasta pidetään tiukasti salassa – niinkuin ne pysyivätkin kunnes vasta monta vuotta jälkeenpäin Suomeen kiinnittävät huomion – ilmeisesti erillissotateesin huomattavana levittäjänä – Krosby, Upton ym. ja paljastivat tuossa vaiheessa vuosikymmeniä Suomessa levitetyn valheen, jnka mukaan Suomi ”joutui” puolustautumaan. Valheet paljastuivat – aivan liian myöhään jotta tuona aikana eläneet olisivat voineet suuttua valehdelleelle poliittiselle sodanjohdollen. Sen sijaan he pitivät näitä sijaiskärsijöinä, vaikka sodassa kaatuneet, invalidisoituneet, kotinsa menettäneet ja yleensäkin kaikki sodasta kärsineet olivat sijaiskärsijöitä näiden ollessa – en sano mitä.