Mirkka Lappalaisen Susimessu on kuvaus vanhemman Vaasa-ajan loppuun osuneesta poliittisesta kriisistä, jolla oli myös muita kuten tunnustuksellisia ulottuvuuksia. Kirja liittyy jo vähän vanhahtavaan historiografiseen perinteeseen, samaan jota 1930-luvulla edustivat esim. ruotsinmaalainen Hugo Sommarström ja ruotsinsuomalainen Eric Anthoni. Kysymyshän oli ennen muuta Sigismundin ja Kaarle-herttua välienselvittelystä, johon sivujuonteena liittyvät talonpoikaislevottomuudet Pohjanmaalla, Rautalammilla ja Savossa. Luonteeltaan Lappalaisen teos on lähinnä popularisoiva, aikaisempaan tutkimukseen nojaava kompilaatio, olkoonkin että se jossain määrin rakentuu omakohtaiselle arkistolähteiden käytölle.Emma-Liisa kirjoitti:Lappalaisen Susimessu on vasta kesken, mutta jo tässä tapauksessa näyttää siltä, että se tarjoaa uuden tulkinnan nuijasodasta (aihe on toki laajenpi), jonka Ylikangas luuli aikoinaan selvittäneensä.
Kun puheena olevan kirjan varhemmin syksyllä luin, en oman ymmärrykseni tasolla havainnut minkäänlaista "uutta tulkintaa nuijasodasta". Lähinnä Lappalainen tuntuu yhtyvän siihen Ylikankaan nuijasotatutkinnan revisioituun versioon, jota ovat edustaneet mm. Petri Karonen ja Kimmo Katajala.
Mitä nimenomaan Ylikankaaseen tulee, mikä siis on se väärä käsitys nuijasodasta, jonka "Ylikangas aikoinaan luuli selvittäneensä"? Vertaapa nyt, hyvä nimimerkki, alkuperäistä vuoden 1977 asetelmaa: kuinka monta kertaa Mirkka Lappalainen ilmoittaa tukensa sille silloiselle "levinneimmälle nykytulkinnalle", jota ennen muuta edusti professori Pentti Renvall? Voin vastata puolestasi: kirjansa joka ainoasssa kohdassa, milloin asiasta tulee puhe, Lappalainen hylkää renvallilaisen kannan "vanhentuneen nationalistisena". Kenelle siis kuuluu pääansio tämän silloisen "levinneimmän nykytulkinnan" murtamisesta?
Otetaan toinen keskeisen tärkeä esimerkki: kysymys linnaleiristä. Kuinka intensiivisesti Anneli Mäkelä-Alitalo 1980-luvun alkuvuosina kohdistikaan kritiikkinsä Ylikankaan linnaleiritulkintaa kohtaan. Pyydän taas nimimerkkiä tarkkaavaisuuteen: Kenen linnaleiritulkinnasta Lappalainen Susimessussaan sanoutuukaan irti?
Jouduin näemmä taas, tahtomattani, tässäkin viestissä puolustamaan professori Ylikankaan näkökantoja. Ylikangas ei minun puolustelujani tarvitse, mutta kaiken mainittuun henkilöön kohdistuvan massiivisen vihapuheenkin keskellä pidätän itselleni oikeuden lausua käsitykseni tosiasioista.