Juha Vahe
Viestit: 20
Liittynyt: 10.10.06 19:57

Saatan jossain vaiheessa kaivaa tämän vanhan ketjun naftaliinista perusteellisempaankin käsittelyyn. Tähän hätään tyydyn toteamaan, että muistikuvia on monenlaisia.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/42/i/k ... forumID=24
Viimeksi muokannut Juha Vahe, 14.12.06 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EsaH
Viestit: 120
Liittynyt: 27.11.06 08:56

"Faija kertoi: 70-luvun hissakirjassa Mainila vain sivuutettiin, siinä talvisota vain jotenkin "alkoi". Koko juttu käsiteltiin yhdellä sivulla. Luokanopettaja oli vanhempi herra, sodankäynyt luutnantti itseasiassa. Hän antoi täydet pisteet kun kokeessa vastasi kysymykseen talvisodan alkamisesta, että N-liitto hyökkäsi suomeen ja aloitti talvisodan ja 0 pistettä, jos vastasi suomen aloittaneen tai että tilanne oli epäselvä. Tästä sitten valitettiin monen lapsen kommunistivanhemman toimesta koululautakuntaan ja opettaja sai varoituksen kun ei perustanut arvosteluaan ja opetustaan oppikirjaan. Jatkossa hän ei kysynyt kokeissa talvisodasta mitään, mutta opetti edelleen kuten uskoi.
Kuinkahan mahtaa historianopetus kertoa 30 vuoden kuluttua suomen liittymisestä Natoon. Onkohan tuolloin poliittisesti korrektia kertoa SDP:n olleen kaukaa viisas ja ajaneen politiikkaa, jolla suomi saadaan integroitua osaksi sotilasliittoa. Vai kerrotaanko että se oli kokoomuksen syytä, kun Natoon vastentahtoisesti jouduttiin mukaan. Vai olisiko virallinen totuus jotain muuta ?"

Hyvä kommentti...

hansu
Viestit: 7
Liittynyt: 09.10.06 14:10

miten lie

Syrjäseutujen kouluissa ainakaan ei otettu todesta kaikkea mitä etelän herrat päättivät opetuttaa. Lestadiolaiset opettajat ilmoittivat etteivät itse usko muutamiin väitteisiin, mutta heidän kuuluu nämä asiat opettaa.

Pilvi
Viestit: 5
Liittynyt: 26.03.07 16:44

Mielenkiintoinen aihe. Olen itse asiassa miettinytkin tätä viime aikoina.

Itse kävin ala-astetta 80-luvun loppupuolella, ja jostain syystä muistan erityisen hyvin YYA-sopimuksen kouluopetuksesta, ja lähinnä positiivisena asiana. Olisi mielenkiintoista saada käsiinsä ne historian kirjat, mutta voi hyvin olla, ettemme edes saaneet niitä omaksemme, tai sitten äitini on heittänyt ne pois. Lisäksi muistan, että meillä kävi koulussamme vieraileva koululuokka Neuvostoliitosta, ja oppilaat jakoivat meille Lenin-pinssejä. :cool: Mahtaakohan nekään olla tallessa enää. Senkin päivän muistan, kun opettaja kertoi Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden tapahtuneen.

Kyselin äidiltäni kerran, oliko kolmannen maailmansodan pelko suuri vielä 80-luvulla, sillä muistan itse lapsena pelänneeni sitä valtavasti. Äitini taas todellakaan ei. Olen siis ilmeisesti itse lapsena imenyt vaikutteita televisiosta ym. eri tavalla, kuin aikuiset ihmiset tuohon aikaan.

Teemu
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.07 17:13

Kävin koulua 70- ja 80-luvuilla. Asia ärsytti minua niin paljon, että kirjoitin provokatiivisen jutun aiheesta osittain täältä löytämieni tietojen pohjalta.

Kirjoitus: http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=320

EsaH
Viestit: 120
Liittynyt: 27.11.06 08:56

Teemu kirjoitti:Kävin koulua 70- ja 80-luvuilla. Asia ärsytti minua niin paljon, että kirjoitin provokatiivisen jutun aiheesta osittain täältä löytämieni tietojen pohjalta.

Kirjoitus: http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=320
Tuossa jutussa oli paljon asiaa, vaikka se provokatiivinen olikin. Holmenin väitöskirja pitää hankkia käsiin. Mielestäni on kiistämätöntä, että Suomen koulujen virallinen historianopetus oli Nl:n pelosta ja mielistelystä sekä ideologisista syistä johtuen "suomettunutta" 1970- ja 1980-luvuilla. Ts. hyvin varovaista, toisinaan vaarallisen lähellä marxilais-leninististä historiaa. Onneksi paikallistasolla itse kouluissa löytyi ilmeisesti paljon kriittisiä opettajia, jotka uskalsivat poiketa mm. P.Väyrysen ja P.Arajärven päättämästä/määrittelemästä virallisesta opetuksesta.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiikkiä

Kirjailija Arno Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiikkiä.
Metro-lehdessä julkaistussa kolumnissaan Kotro luokittelee Riikosen-Castrenin historian oppikirjan vasemmistolaiseksi tulkinnaksi lähihistoriasta. Teoksen tekijöitä tulkinta ei taitaisi oikein miellyttää.


Näin Arno Kotro Metrossa 5.6. 2007:
”Olen viettänyt kiintoisia hetkiä lukemalla Suomessa 1970-luvulla julkaistua vasemmistolaista tulkintaa lähihistoriasta. Kirjassa Neuvostoliitto ”vapautti” Viron, ja esimerkiksi vuoden 1968 ”Tšekkoslovakian kriisi ratkaistiin rauhallisesti”. Kirjassa viitataan neuvostoliittolaiseen lehteen Maailma ja me, josta poimitut luvut ”kuvaavat vakaata talouskehitystä, jota inflaatio ja työttömyys eivät haittaa”. Koululaitos on Neuvostoliitossa kehittynyt ripeästi, opetus on ilmaista, vuokrat alhaiset, elintarvikkeet halpoja ja liikennemaksut vähäiset. Ulkopolitiikassakin ”Neuvostoliitto on noudattanut rauhanomaisen rinnakkainelon politiikkaa”.
Kotro puuttuu myös hänen mukaansa vinoon Mao tulkintaan:
”Maailmanhistorian julmimman diktaattorin Mao Tse-tungin uhreista ei puhuta, vaan päinvastoin ihaillaan kommunistisen Kiinan aikaansaannoksia, vaikka Maon aika merkitsi kymmenien miljoonien ihmisten tappamista, kidutuksia ja muita massiivisia ihmisoikeusrikkomuksia. Historian toiseksi verisimmän yksinvaltiaan Josif Stalinin hirmuhallinto surmasi miljoonia tavallisia kansalaisia keskitysleireillä, pakkotyöllä ja teloituksilla, mikä ohitetaan kirjassa sekin. Kuvateksti lainaa J.K. Paasikiven pakon edessä lausumia ylistyssanoja Stalinista tämän kuoltua. Kuuban sosialismi saa ihailevan kohtelun: kaikki lapset käyvät koulua, työttömiä ei ole lainkaan, sairaaloita, tehtaita ja kouluja on rakennettu. ”Castron ja ’Chen’ ihailijoita ja kannattajia on kaikkialla.”
Kotron mukaan Yhdysvaltoja ei kohdeltu oikein:
”Entäpä Yhdysvallat? Siinä missä Neuvostoliitto on onnistunut luomaan vakaan talouden ja kansalaisilleen muikeat olot, Yhdysvalloista nostetaan esiin taloudellisen ja sotilaallisen mahtiaseman lisäksi eriarvoisuus, köyhyys, rikollisuus, mustien ihmisoikeusongelmat, Vietnamin sota ja huumeet. ”
Lopuksi Kotro tuo esille kirjan tekijät:
”Ja mikähän tämä historian ja silloisen maailmantilanteen surutta vääristellyt opus on? Suomen peruskouluissa laajalti 1970- ja 80-luvuilla käytetty oppikirja Historia ja me 8, tekijät Reino Riikonen ja Matti J. Castrén, julkaisuvuosi 1977. Miksi nostaa vanha kirja kepinnokkaan? Jospa vaikka siksi, että vastedes osattaisiin olla varovaisempia, kun halutaan värjätä todellisuutta jotakin ideologiaa vastaavaksi – ainakin silloin, kun virallisesti julistaudutaan puolueettoman tiedon levittäjiksi. Ai niin, meinasi unohtua: Riikosen ja Castrenin seiskaluokkalaisille tarkoitetussa kirjassa Neuvostoliiton perustuslain suunnitteli ”nerokas Lenin”.
Kotron kolumni on luettavissa Metro-lehden verkkosivuilta PDF-tiedostona.
http://www.metrolehti.fi/content/acroba ... _metro.pdf

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Re: Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiik

Tapio Onnela kirjoitti:Näin Arno Kotro Metrossa 5.6. 2007:
”Olen viettänyt kiintoisia hetkiä lukemalla Suomessa 1970-luvulla julkaistua vasemmistolaista tulkintaa lähihistoriasta.
Mikä siitä tekee vasemmistolaisen? Mikä olisi ollut oikeistolaista?
Kirjassa Neuvostoliitto ”vapautti” Viron,
Viro oli saksalaisten miehittämä. Mikä olisi parempi termi?
ja esimerkiksi vuoden 1968 ”Tšekkoslovakian kriisi ratkaistiin rauhallisesti”.
Eikö niin sitten käynyt? Vai syttyikö suurikin sota?
Kirjassa viitataan neuvostoliittolaiseen lehteen Maailma ja me, josta poimitut luvut ”kuvaavat vakaata talouskehitystä, jota inflaatio ja työttömyys eivät haittaa”.
Ja missähän Kotron mukaan vika?
Koululaitos on Neuvostoliitossa kehittynyt ripeästi, opetus on ilmaista, vuokrat alhaiset, elintarvikkeet halpoja ja liikennemaksut vähäiset.
Mikä tässäkin on paikkansapitämätöntä? "Vasemmistolaista"?
Ulkopolitiikassakin ”Neuvostoliitto on noudattanut rauhanomaisen rinnakkainelon politiikkaa”.
Ja Kotron näyttö muusta?---
Tapio Onnela kirjoitti:Kotro puuttuu myös hänen mukaansa vinoon Mao tulkintaan:
”Maailmanhistorian julmimman diktaattorin Mao Tse-tungin uhreista ei puhuta, vaan päinvastoin ihaillaan kommunistisen Kiinan aikaansaannoksia, vaikka Maon aika merkitsi kymmenien miljoonien ihmisten tappamista, kidutuksia ja muita massiivisia ihmisoikeusrikkomuksia.
Kukaan ei ole niin viisas, kuin jälkiviisas. Mihin aikalaistietoon Kotro viittaa?
Historian toiseksi
Millä mittarilla?
verisimmän yksinvaltiaan Josif Stalinin hirmuhallinto surmasi miljoonia tavallisia kansalaisia keskitysleireillä, pakkotyöllä ja teloituksilla, mikä ohitetaan kirjassa sekin.
Samoin kait sivuutetaan pajon muutakin.
Kuvateksti lainaa J.K. Paasikiven pakon
Minkä pakon?
edessä lausumia ylistyssanoja Stalinista tämän kuoltua. Kuuban sosialismi saa ihailevan kohtelun: kaikki lapset käyvät koulua, työttömiä ei ole lainkaan, sairaaloita, tehtaita ja kouluja on rakennettu. ”Castron ja ’Chen’ ihailijoita ja kannattajia on kaikkialla.”
Mikä tässä ei pidä aikalaisesti paikkaansa?
Tapio Onnela kirjoitti:Kotron mukaan Yhdysvaltoja ei kohdeltu oikein:
”Entäpä Yhdysvallat? Siinä missä Neuvostoliitto on onnistunut luomaan vakaan talouden ja kansalaisilleen muikeat olot, Yhdysvalloista nostetaan esiin taloudellisen ja sotilaallisen mahtiaseman lisäksi eriarvoisuus, köyhyys, rikollisuus, mustien ihmisoikeusongelmat, Vietnamin sota ja huumeet. ”
Ja missä virhe? Eikö Kotron mukaan Vietnamissa sodittukaan?
Tapio Onnela kirjoitti:Lopuksi Kotro tuo esille kirjan tekijät:
”Ja mikähän tämä historian ja silloisen maailmantilanteen surutta vääristellyt opus on?
Missä vääristely?
Suomen peruskouluissa laajalti 1970- ja 80-luvuilla käytetty oppikirja Historia ja me 8, tekijät Reino Riikonen ja Matti J. Castrén, julkaisuvuosi 1977. Miksi nostaa vanha kirja kepinnokkaan? Jospa vaikka siksi, että vastedes osattaisiin olla varovaisempia, kun halutaan värjätä todellisuutta jotakin ideologiaa vastaavaksi – ainakin silloin, kun virallisesti julistaudutaan puolueettoman tiedon levittäjiksi. Ai niin, meinasi unohtua: Riikosen ja Castrenin seiskaluokkalaisille tarkoitetussa kirjassa Neuvostoliiton perustuslain suunnitteli ”nerokas Lenin”.
Eikös Lenin sitten ollut nerokas? Mäntti pässikö tuo lie ollut? Ja onko Kotron (ks. edell. kommentit) "todellisuus" väritön?
Tapio Onnela kirjoitti:Kotron kolumni on luettavissa Metro-lehden verkkosivuilta PDF-tiedostona.
http://www.metrolehti.fi/content/acroba ... _metro.pdf
Keskeinen ongelma tässä on - ja siitä puhutaan laivan liian vähän - on postmodernistisen "diskurssihistorian" läpilyönti. Aito tieteellinen historiantutkimus on eksakti tiede, eikä siihen kuulu analyysi "oikeasta ja väärästä" tai "hyvästä ja pahasta". Historiantutkimuksen tehtävä on selvittää "wie es eigentlich gewesen". Muulla ei ole merkitystä. Historiantutkijan moraalinen velvollisuus ihmisenä on sitten otta kantaa oikeaan ja väärään, hyvään ja pahaan, mutta historiantutkimukseen se ei oppiaineena kuulu. Juuri tämä on esim. "revisionistien" (mikä vitsi jo terminä) kompastuskivi. Se, mitä natsit tekivät, on historiantutkimusta. Se, oliko se oikein tai väärin, hyvä tai paha asia, on filosofian ja vastaavien "hengentieteitten" aluetta. Revisionistien, niin natsien, kommunistien kuin "oikeistolaistenkin" ongelma on, etteivät he pysty olemaan sekoittamatta toiveitaan ja todellisuutta.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiik

Tapio Onnela kirjoitti: ”Entäpä Yhdysvallat? Siinä missä Neuvostoliitto on onnistunut luomaan vakaan talouden ja kansalaisilleen muikeat olot, Yhdysvalloista nostetaan esiin taloudellisen ja sotilaallisen mahtiaseman lisäksi eriarvoisuus, köyhyys, rikollisuus, mustien ihmisoikeusongelmat, Vietnamin sota ja huumeet. ”


Huvittavaa, mutta Kotro sivuttaa taustan. Amerikkalaiset valtalehdet itse kertoivat maailmalle tuon kriittisen informaation, kun taas Neukuista oli sallittua kertoa vain virallinen totuus. Vaikka muutakin tietoa oli saatavilla, se leimattiin antikommuniseksi propagandaksi sen sijaan ett; olisi kysytty, onko se totta vai ei.

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Re: Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiik

Emma-Liisa kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: ”Entäpä Yhdysvallat? Siinä missä Neuvostoliitto on onnistunut luomaan vakaan talouden ja kansalaisilleen muikeat olot, Yhdysvalloista nostetaan esiin taloudellisen ja sotilaallisen mahtiaseman lisäksi eriarvoisuus, köyhyys, rikollisuus, mustien ihmisoikeusongelmat, Vietnamin sota ja huumeet. ”


Huvittavaa, mutta Kotro sivuttaa taustan. Amerikkalaiset valtalehdet itse kertoivat maailmalle tuon kriittisen informaation, kun taas Neukuista oli sallittua kertoa vain virallinen totuus. Vaikka muutakin tietoa oli saatavilla, se leimattiin antikommuniseksi propagandaksi sen sijaan ett; olisi kysytty, onko se totta vai ei.
Tämä juuri on se - paradoksaalisesti - sama ongelma, mikä keskusteluissa tuntuu olevan ylipäätään: Sitä, kuka kertoo, ei suuremminkaan huomioida. Tosiasia on, että kun itse olin kansa- ja oppikoulussa 60- ja 70- luvuilla, NL:n tilanne ei ollut kenellekään epäselvä. Tuntuu, että koko ajatus "valehdellusta historiasta" on niiden kehittelemä, jotka eivät tuolloin olleet edes vaipoissa.

korjaaja
Viestit: 84
Liittynyt: 16.05.07 12:32

Kotron luettelemista "vääristä" tiedoista itse asiassa mikään ei ainakaan näin ensilukemalta ole varsinaisesti väärä. Suurin kyseenalainen juttu taitaa olla "vapautus"-termin käyttö, ja sitä on käytetty kyllä 70-luvun jälkeenkin, esim. väitöskirjassa vuonna 2003:

"Länsivaltojen hyljeksintä ja sitä seurannut saksalaismiehitys maaliskuussa 1939 suorastaan työnsivät Tshekkoslovakian Neuvostoliiton syliin, varsinkin kun Puna-armeija lopulta vapautti yli 90 prosenttia Tshekkoslovakiasta toukokuussa 1945. Yhdysvaltain 3. Armeija tyytyi pysähtymään Länsi-Böömiin."
http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus ... 04002d9fe8

Sen sijaan Kotron listasta kyllä huomaa, että monia asioita on aikoinaan jätetty mainitsematta - ainakin oppikirjassa, ehkei niinkään oppitunneilla. Mutta niinhän meillä jätetään mainitsematta monia muitakin historian kauheuksia. Onko joku joskus lukenut koulukirjan, jossa kerrottaisiin kuinka paljon ihmisiä kuoli orjakaupassa, Amerikan valtauksessa, siirtomaavallan aikana jne.? Miksei sen sivuuttaminen ole Kotron ja muiden hurskaus-humanistien mielestä "surutonta vääristelyä ja todellisuuden värjäämistä ideologisin perustein"?

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

korjaaja kirjoitti:Kotron luettelemista "vääristä" tiedoista itse asiassa mikään ei ainakaan näin ensilukemalta ole varsinaisesti väärä.
Historian ironiaa tai paradoksi on sekin, että käsittääkseni juuri näitä kirjoittajia Castrenia ja Riikosta erityisesti nyppi 1970-luvulla vasemmistolainen radikalismi, ja heitä pidettiin käsittääkseni pikemminkin oikeistolaisina kuin vasemmistolaisina.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiik

Jouko Heyno kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: ”Entäpä Yhdysvallat? Siinä missä Neuvostoliitto on onnistunut luomaan vakaan talouden ja kansalaisilleen muikeat olot, Yhdysvalloista nostetaan esiin taloudellisen ja sotilaallisen mahtiaseman lisäksi eriarvoisuus, köyhyys, rikollisuus, mustien ihmisoikeusongelmat, Vietnamin sota ja huumeet. ”


Huvittavaa, mutta Kotro sivuttaa taustan. Amerikkalaiset valtalehdet itse kertoivat maailmalle tuon kriittisen informaation, kun taas Neukuista oli sallittua kertoa vain virallinen totuus. Vaikka muutakin tietoa oli saatavilla, se leimattiin antikommuniseksi propagandaksi sen sijaan ett; olisi kysytty, onko se totta vai ei.
Tämä juuri on se - paradoksaalisesti - sama ongelma, mikä keskusteluissa tuntuu olevan ylipäätään: Sitä, kuka kertoo, ei suuremminkaan huomioida. Tosiasia on, että kun itse olin kansa- ja oppikoulussa 60- ja 70- luvuilla, NL:n tilanne ei ollut kenellekään epäselvä. Tuntuu, että koko ajatus "valehdellusta historiasta" on niiden kehittelemä, jotka eivät tuolloin olleet edes vaipoissa.
Tai sitten sattui luokalle harvinainen poikkeus opettajaksi ja uskotaan samanlaista olleen muualla. Aika harva taistolainen taisi opettaja tuolloin olla.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

korjaaja kirjoitti: Sen sijaan Kotron listasta kyllä huomaa, että monia asioita on aikoinaan jätetty mainitsematta - ainakin oppikirjassa, ehkei niinkään oppitunneilla. Mutta niinhän meillä jätetään mainitsematta monia muitakin historian kauheuksia. Onko joku joskus lukenut koulukirjan, jossa kerrottaisiin kuinka paljon ihmisiä kuoli orjakaupassa, Amerikan valtauksessa, siirtomaavallan aikana jne.? Miksei sen sivuuttaminen ole Kotron ja muiden hurskaus-humanistien mielestä "surutonta vääristelyä ja todellisuuden värjäämistä ideologisin perustein"?
Kai siksi ett' yleens' poikkeama on yhteiskunnan hegemonian suuntainen joten se koetaan normaaliksi.

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Re: Kotro jatkaa 1970-luvun historian kouluopetuksen kritiik

Emma-Liisa kirjoitti:
Jouko Heyno kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti: Huvittavaa, mutta Kotro sivuttaa taustan. Amerikkalaiset valtalehdet itse kertoivat maailmalle tuon kriittisen informaation, kun taas Neukuista oli sallittua kertoa vain virallinen totuus. Vaikka muutakin tietoa oli saatavilla, se leimattiin antikommuniseksi propagandaksi sen sijaan ett; olisi kysytty, onko se totta vai ei.
Tämä juuri on se - paradoksaalisesti - sama ongelma, mikä keskusteluissa tuntuu olevan ylipäätään: Sitä, kuka kertoo, ei suuremminkaan huomioida. Tosiasia on, että kun itse olin kansa- ja oppikoulussa 60- ja 70- luvuilla, NL:n tilanne ei ollut kenellekään epäselvä. Tuntuu, että koko ajatus "valehdellusta historiasta" on niiden kehittelemä, jotka eivät tuolloin olleet edes vaipoissa.
Tai sitten sattui luokalle harvinainen poikkeus opettajaksi ja uskotaan samanlaista olleen muualla. Aika harva taistolainen taisi opettaja tuolloin olla.
No jos ihan rehellinen on, niin täytyy sanoa, ettei poikkeuksellisuudesta ollut kyse. Eivätkä ne kirjatkaan ihan niin "vasemmistolaisia" olleet, kuin "kasvonsa pesseet" esittävät. Kannattaa lukea Onnelan kommentti yllä.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”