Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Historiankirjoituksen poliittisuus

[SIIRRETTY KETJUSTA V.A Koskenniemi ja otsikoitu uudelleen.]
*************


nylander kirjoitti: Entä sitten suomalaisten historiantutkijoiden, ainakin 1900-luvun alkupuolta tutkivien, suuri enemmistö. Eikö sielläkin valtavirtana ole oikeistolaisuus?
Mikäli alkupuolella tarkoitetaan sitä 1900-luvun ensimmäistä puolikasta kokonaisuudessaan - siis sotienjälkeiseen aikaan asti - niin tähän kysymykseenhän voi vastata hyvin ytimekkäästi, että ei ole.

Tästä ei tietenkään pidä vetää sellaista johtopäätöstä, että valtavirta olisi sitten jollain tavoin vasemmistolainen tai keskustalainen, mitä näillä nimityksillä nyt sitten jatkuvaa murrosta kokevassa poliittisessa kentässä oikein halutaankaan tarkoittaa. Historiantutkimuksessa on politisoituneet sävynsä niin tässä maassa kuin kaikkialla muuallakin, mutta se ei merkitse sitä, että jollain tietyllä poliittisella suuntauksella olisi peräti "suuren enemmistön" yliote, tai että jokin tietty ryhmittymä yksinään edustaisi "valtavirtaa".

Kentällä vaikuttaa monenlaisia eri trendejä, jotka saavat vaihtelevalla tavalla näkyvyyttä, ja jotka joko ovat lähtökohdiltaan politisoituneita (kuten vaikkapa Häikiön tapauksessa), tai joita suuri yleisö tai muut kommentaattorit haluavat ehdoin tahdoin yrittää politisoida (kuten esimerkiksi Ylikankaan tapauksessa).

Ratkaisevampaa tutkijan näkemykselle alkavat kuitenkin nykyisin olla aivan toisenlaiset asiat. Iällä, sukupuolella ja jopa siviilisäädyllä on enemmän merkitystä kuin poliittisella aktiivisuudella, sikäli kun sitä nuoremmalla polvella edes on.
nylander kirjoitti: Tälläkin foorumilla on esiintynyt mm. dosentteja, jotka ovat avoimesti rehennelleet kokoomuslaisuudellaan, eivätkä he suinkaan ole lajissaan ainoita. Heitä on paljon.
Forumia suhteellisesti lyhemmän aikaa seuranneille voisi ehkä tehdä ihan tilanteen valaisemiseksi selväksi, ketkä nimenomaiset dosentit oikein ovat kyseessä. Ainoa dosentti, jonka täällä itse muistan havainneeni, on nimimerkin kanssa poliittisesti sävyttyneeseen kinasteluun ajautunut Jussi Hanska. Mainittua dosenttia - jonka mahdollisesta puoluekannasta tunnustan olevani autuaan tietämätön - nyt ei ainakaan voi luonnehtia 1900-luvun alkupuolta tutkivaksi historioitsijaksi.
nylander kirjoitti: Voidaanko silloin väittää, että sanotun aikakauden poliittisen historian tutkimuksessa olisi kyse jostain "kumuloituvasta tiedosta" muussa kuin pelkästään faktankeräilyn mielessä?
Voisi, mutta sille väitteelle kannattaisi esittää jotain perusteita ja näyttöä, viittaamalla vaikkapa siihen, ketkä tutkijat sen "suuren enemmistön" muodostavat ja saavatko heidän tutkimuksensa suosiollisimmat vertaisarvostelut tai muulla tavoin eniten näkyvyyttä. Häikiön laatima opus Koskenniemestä ei oikein näyttäisi ylittävän rimaa tällä mittapuulla.

Tämän viestiketjun alkuun postittamani kommentti saattaa osaltaan selventää asioita. Dosentti Häikiön - tai professori Vihavaisen - tapaiset yksilöt ovat rajatapauksen omaisia reliikkejä, jotka eivät edusta valtavirtaa enää edes siinä nykyaikaisessa oikeistolaisuudessa.


Best,

J. J.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: V.A. Koskenniemi

Jussi Jalonen kirjoitti:väitteelle kannattaisi esittää jotain perusteita ja näyttöä, viittaamalla vaikkapa siihen, ketkä tutkijat sen "suuren enemmistön" muodostavat ja saavatko heidän tutkimuksensa suosiollisimmat vertaisarvostelut tai muulla tavoin eniten näkyvyyttä.
Totean lyhyesti nyt vain seuraavaa, semminkin kun ollaan jo etäällä ketjun aiheesta:

Katselemme ilmeisesti asiaa eri näkökulmista. Ns. tiedeyhteisössä, jota sinä edustat, puheena oleva asia ei varmaan niin korostuneena olekaan nähtävissä. Itselleni nämä "vertaisarviot" ovat aivan tuntemattomia ja joudun muodostamaan mielipiteeni sen tarjonnan varassa, joka kirjakauppojen myyntipöydille ilmestyy. Olisi ehkä ollut osuvampaa puhua tutkimuksen sijasta historiankirjoituksesta.

Silmäilin tänään läpi listan tulevan syksyn tietokirjauutuuksista. Aika masentavalta näyttää: niitä tavanomaisia sotakirjoja; Seikko Eskola kertomassa miten vuoden 1917 kauheat svaboodasoltut pakottivat Suomen kansan terveen osan nousemaan vapaussotaan; Haunnu Rautkallio ("Alistuneisuuden vuodet") jälleen kerran purkamassa isänperintönä kulkevaa Kekkos-kaunaansa jne. (Eskolan opuksen muuten kustantaa taas kerran Edita. Merkillistä miten entinen kunniakas Valtion painatuskeskus saatiin historia-aiheiden osalta valjastettua yhden mielipidesuunnan äänenkannattajaksi.) Turha odottaakaan mitään tuoretta saati kriittistä näkökulmaa Suomen 1900-luvun historiaan. Ikävä sanoa, mutta en todellakaan siis voi kiittää suomalaisen historiankirjoituksen antia kovin moniarvoiseksi.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: V.A. Koskenniemi

nylander kirjoitti: Katselemme ilmeisesti asiaa eri näkökulmista. Ns. tiedeyhteisössä, jota sinä edustat, puheena oleva asia ei varmaan niin korostuneena olekaan nähtävissä. Itselleni nämä "vertaisarviot" ovat aivan tuntemattomia ja joudun muodostamaan mielipiteeni sen tarjonnan varassa, joka kirjakauppojen myyntipöydille ilmestyy.
"Vertaisarvioilla" viittasin niihin arvosteluihin, joita tässäkin viestiketjussa on käsitelty Häikiön teoksen osalta neljä kappaletta. Yksi niistä oli kesynpuoleinen, mutta totesi avoimesti Häikiön puolueellisuuden; kaksi oli selkeän kriittisiä; ja yhdessä dosentti ansaitusti kölihaalattiin.

Häikiön tekemän elämänkerran saaman vastaanoton osalta saldo näyttäisi viittaisi siihen johtopäätökseen, minkä esitin. Lisäksi, en edusta ns. tiedeyhteisöä, vaan puhun vain oman kokemuspohjani perusteella.

Voin valaista asiaa kertomalla, että vastaavasti maassamme on riesaksi saakka sellaisiakin yksilöitä, jotka aivan vakavissaan vaikeroivat käsiään väännellen oletettua "kulttuurimarxilaisuutta" ja "vihervasemmistolaisuutta", minkä seurauksena "vääriä aiheita tutkivat" ja "vääriä mielipiteitä esittävät" henkilöt saattavat joutua peräti "vainotuiksi". Näitä henkilöitä tuntuisi olevan osapuilleen yhtä paljon kuin "kansallisoikeistolaisuudesta" moitteitaan esitteleviä. Tosin heillä saattaa olla virkaikänsä ja kontaktiensa puolesta muita paremmat mahdollisuudet painaa näkemyksensä kirjan asuun ja munata itsensä suuren yleisön silmissä.

Aikansa kuunneltuaan tavallinen satakuntalainen maalaispoika tulee kuitenkin siihen inhimilliseen johtopäätökseen, että asiat ovat varmastikin kaikin puolin kunnossa, koska molemmat laidat ovat tasapuolisen tyytymättömiä.
nylander kirjoitti: Silmäilin tänään läpi listan tulevan syksyn tietokirjauutuuksista. Aika masentavalta näyttää.
Niinkö? Itse silmäilin lävitse tietokirjailijoille myönnetyt apurahat, ja huomasin miten naishistoria, sukuhistoria, vasemmistotaiteilijain elämänkerrat ja vieläpä kuvataiteen sotienjälkeiset idänsuhteet ovat erinomaisen hyvin edustettuina työn alla olevissa teoksissa. Tutkimuskohteitaan tunnetusti suorastaan hermeettisen kansallisoikeistolaisesta näkökulmasta ruotiva dosentti Sari Näre on niin ikään saanut hänkin seuraavalle Suur-Suomi-aatetta ja suomalaisten pyhää sotaa käsittelevälle kirjalleen Kopioston tukea. Hän nyt tosin ei taida olla Kokoomuksen jäsenyydellä rehennellyt dosentti, vaan edustaa muistaakseni kyseisen puolueen puisto-osastoa.

Katarina Lillqvistille myönnetystä "nuken kulttuurihistoriaan" liittyvästä apurahasta puhumattakaan, mutta se taitaa kuulua jo omaan kategoriaansa, enemmänkin esittävien taiteiden puolelle.

Eiköhän se tarjonta kokonaisuudessaan nyt kuitenkin ole kohtalaisen moniarvoista. Kyynikko voisi kenties sanoa, että moniarvotonta.


Best,

J. J.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

nylander kirjoitti:joudun muodostamaan mielipiteeni sen tarjonnan varassa, joka kirjakauppojen myyntipöydille ilmestyy. Olisi ehkä ollut osuvampaa puhua tutkimuksen sijasta historiankirjoituksesta.

Silmäilin tänään läpi listan tulevan syksyn tietokirjauutuuksista. Aika masentavalta näyttää
Yksi syy on se, että näiden ns. perinteistä arvomaailmaa edustavien tutkimusten/teosten katsotaan käyvän kaupaksi, mikä lienee oikea olettamus. Sotaa ja poliittisia kohtalonhetkiä käsittelevien tutkimusten näkökulma on varsin yksipuolinen, nylander on oikeassa. Toisenlaisiakin näkökulmia kyllä julkaistaan, mutta niitä ei tavallisessa kirjakaupassa näy. Tästä voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: V.A. Koskenniemi

nylander kirjoitti: joudun muodostamaan mielipiteeni sen tarjonnan varassa, joka kirjakauppojen myyntipöydille ilmestyy.
Jos et asu tai käy Helsingissä ja asioi esim. SKS:n, Tiedekirjan tai Liken kirjakaupoissa tai divareissa joihin uutuuskirjat tulevat suht' nopeasti, niin verkon välitykselläkin voi kirjoja tilata. Puhumattakaan kirjastoverkosta.
Silmäilin tänään läpi listan tulevan syksyn tietokirjauutuuksista. Aika masentavalta näyttää: niitä tavanomaisia sotakirjoja; Seikko Eskola kertomassa miten vuoden 1917 kauheat svaboodasoltut pakottivat Suomen kansan terveen osan nousemaan vapaussotaan; Haunnu Rautkallio ("Alistuneisuuden vuodet") jälleen kerran purkamassa isänperintönä kulkevaa Kekkos-kaunaansa jne. (Eskolan opuksen muuten kustantaa taas kerran Edita. Merkillistä miten entinen kunniakas Valtion painatuskeskus saatiin historia-aiheiden osalta valjastettua yhden mielipidesuunnan äänenkannattajaksi.) Turha odottaakaan mitään tuoretta saati kriittistä näkökulmaa Suomen 1900-luvun historiaan. Ikävä sanoa, mutta en todellakaan siis voi kiittää suomalaisen historiankirjoituksen antia kovin moniarvoiseksi.
Mihinkäs sinulta on unohtunut Sirpa Kähkösen teos isoisästään eli 30-luvun kommunisteista Vihan ja rakkauden liekit? Myös Arvid Järnefeltin päiväkirjassa ns. kirkkopuheiden ajalta Toinen herääminen saattaa olla kiintoisa näkökulma.

Sosiologian puolelta saattaa löytyä kiinnostavia kirjoja lähihistoriasta. Esim. kirjassa Kenen sukupolveen kuulut? oli 60-luvulta otettu mukaan muutkin kuin radikaalit.

PS. Nämä luettelemasi tuskin saavat Hesarissa ja Ylessä "mainostilaa".

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Emma-Liisa kirjoitti:Jos et asu tai käy Helsingissä ja asioi esim. SKS:n, Tiedekirjan tai Liken kirjakaupoissa tai divareissa joihin uutuuskirjat tulevat suht' nopeasti, niin verkon välitykselläkin voi kirjoja tilata. Puhumattakaan kirjastoverkosta.
Ei minulla totta puhuen ole minkäänlaista pulaa saada tietoa uusista tieteellisistäkään julkaisuista ja hyvin nopeasti hankkia niitä itselleni, jos tunnen siihen olevan tarvetta. Edellisissä viesteissä ilmaistu tyytymättömyyteni kohdistuu siihen yhdenmukaistettuun, eheytettyyn ja epäkriittiseen henkeen, joka minun mielestäni etenkin Suomen lähihistoriaa (1900-luku) koskevissa julkaisuissa vallitsee. Esimerkki: luin kuluvana kesänä uudelleen Meinanderin kirjan Suomi 1944. Sota yhteiskunta ja tunnemaisema, johon sen viime syksynä ilmestyttyä tälläkin saitilla kohdistettiin pelkästään ylistävää hymistelyä. Lukemani kappale on paikoin täynnä marginaaliin piirtämiäni kysymysmerkkejä, vaikkapa kun tekijä profetoi, mitä olisi tapahtunut ilman liittoutumista natsi-Saksan kanssa: "Suomi olisi varmasti nytkin joutunut sotimaan yksin puolustussotansa Neuvostoliittoa vastaan, joka edelleen pyrki Saksan kanssa solmimansa sopimuksen nojalla valloittamaan tai muuten alistamaan Suomen." Missähän tällainenkin uskonkappale on näytetty toteen? Kuitenkin juuri vastaavanlaiset näkemykset, ilman minkäänlaista kriittisyyttä, dominoivat historiankirjoitusta Suomessa. Ei auta, hankkipa kirjansa sitten Akateemisesta, Tiedekirjasta tai SKS:sta.

Jos sitten joku Sirpa Kähkönen päästetään kertomaan työläistaustaisen esivanhempansa kohtaloista, se ei kokonaiskuvaa miksikään muuta. (Viimeksi muuten Kähkösen ei-kaunokirjalliset historiantulkinnat tyssättiin oitis, kun hän astui julkisuuteen. Asialla oli, kuinkas muuten, muuan "kansallisen" suunnan professorismies.)

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

nylander kirjoitti: Edellisissä viesteissä ilmaistu tyytymättömyyteni kohdistuu siihen yhdenmukaistettuun, eheytettyyn ja epäkriittiseen henkeen, joka minun mielestäni etenkin Suomen lähihistoriaa (1900-luku) koskevissa julkaisuissa vallitsee. Jos sitten joku Sirpa Kähkönen päästetään kertomaan työläistaustaisen esivanhempansa kohtaloista, se ei kokonaiskuvaa miksikään muuta.
Mitäpä tuohon nyt sanoisi muuta kuin että mielipiteensä ja tyytymättömyyden aiheensa kullakin. Maininta siitä, miten Kähkösen tuotanto "ei muuta kokonaiskuvaa" on omalla tavallaan erikoislaatuinen, koska yleisessä perspektiivissähän Kähkösen tuotanto nimenomaan on osa sitä kokonaiskuvaa.
nylander kirjoitti: (Viimeksi muuten Kähkösen ei-kaunokirjalliset historiantulkinnat tyssättiin oitis, kun hän astui julkisuuteen. Asialla oli, kuinkas muuten, muuan "kansallisen" suunnan professorismies.)
Hiukan tarkennusta, jos saa pyytää. Viitataankohan tällä nyt siihen professori Vihavaisen kireähköön palautteeseen Kähkösen erääseen kirjoitukseen Historiallisessa Aikakauslehdessä, vai kenties johonkin muuhun?

Sen nyt voi todeta, ettei Kähkönen ainakaan ole julkisuuden puutteesta kärsinyt. Televisioesiintymisiäkin on hänellä aikoinaan riittänyt. Mitä taas tulee vaikkapa siihen hänen kirjoitukseensa "Ihminen sodassa"-teoksessa, niin suoraan sanoen ihmettelen kyllä edelleen itsekin, että mitä ihmeen virkaa sillä artikkelilla siinä kokoelmassa oikein oli.



Best,

J. J.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Jussi Jalonen kirjoitti:Hiukan tarkennusta, jos saa pyytää. Viitataankohan tällä nyt siihen professori Vihavaisen kireähköön palautteeseen Kähkösen erääseen kirjoitukseen Historiallisessa Aikakauslehdessä
Kyllä, sitä tarkoitin.
Jussi Jalonen kirjoitti:Maininta siitä, miten Kähkösen tuotanto "ei muuta kokonaiskuvaa" on omalla tavallaan erikoislaatuinen, koska yleisessä perspektiivissähän Kähkösen tuotanto nimenomaan on osa sitä kokonaiskuvaa.
Mutta onko se vakavasti otettava osa kokonaiskuvaa? Itse olen ollut panevinani merkille, että esim. Agricola-verkossa suhtautuminen "kansallisesta" linjasta poikkeaviin tutkijoihin on lähes maksimaalisesti ennustettavissa: pohjimmaisina eräs suomalainen emeritus ja muuan ruotsalainen luuseri-skribentti - melkein kuin suoraan isästä perkeleestä. Sitten, eräiden välivaiheiden jälkeen, esim. tutkijakaksikko Sari Näre ja Jenni Kirves, jotka "erehtyvät" tavattoman helposti eivätkä hetikään aina ymmärrä "oikeaa" tulkintalinjaa.

Tällaisen ennakoitavissa olevan "gradeerauksen" syy voi mielestäni olla vain ja ainoastaan - poliittinen.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

nylander kirjoitti:Tällaisen ennakoitavissa olevan "gradeerauksen" syy voi mielestäni olla vain ja ainoastaan - poliittinen.
Etkö ota huomioon, että syynä voi olla yksinkertaisesti väitteiden huonous, voisipa sanoa vulgaarius?

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

nylander kirjoitti: Lukemani kappale on paikoin täynnä marginaaliin piirtämiäni kysymysmerkkejä, vaikkapa kun tekijä profetoi, mitä olisi tapahtunut ilman liittoutumista natsi-Saksan kanssa: "Suomi olisi varmasti nytkin joutunut sotimaan yksin puolustussotansa Neuvostoliittoa vastaan, joka edelleen pyrki Saksan kanssa solmimansa sopimuksen nojalla valloittamaan tai muuten alistamaan Suomen." Missähän tällainenkin uskonkappale on näytetty toteen? Kuitenkin juuri vastaavanlaiset näkemykset, ilman minkäänlaista kriittisyyttä, dominoivat historiankirjoitusta Suomessa.
Ja päätelmä, että Suomi olisi jätetty rauhaan 1941-4 sekä Saksan että Neuvostoliiton taholta, ei muka vaadi uskoa? Se on tietenkin ihan luonnollinen kanta pasifistille.

Miksi luulet, että jos joku päätyy erilaiseen arvioon kuin sinä, hän ei olisi pohtinut asiaa hyvinkin pitkään ja kriittisesti, harkinnut puolesta- ja vastaan-argumentteja ja päätynyt näkemykseensä pitkän harkinnan jälkeen?

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Jussi Jalonen kirjoitti:Hiukan tarkennusta, jos saa pyytää. Viitataankohan tällä nyt siihen professori Vihavaisen kireähköön palautteeseen Kähkösen erääseen kirjoitukseen Historiallisessa Aikakauslehdessä?
nylander kirjoitti: Kyllä, sitä tarkoitin.
Hienoa, eli kyseessä on siis Kähkösen kannanotto "Naisten ja lasten jatkosota - erillistä vai yhteistä?" Historiallisen Aikakauskirjan (ei siis "Aikakauslehden", kuten tulin näemmä tuossa aiemmin kirjoittaneeksi) numerossa 1/2006. Vihavainen muistaakseni julkaisi oman kitkerän palautteensa heti seuraavassa numerossa.

Ruodin tässä nyt ohimennen itsekin Kähkösen tekstiä jonkin verran. Hänen tuumiskelunsa "erillissota"-termin psykologisista ulottuvuuksista on mielestäni varsin onnistunutta. Hahmoteltu kuvio, missä suomalaisetkin söivät "itäisestä Euroopasta ryöstettyä viljaa" - kommentti, mikä provosoi Vihavaiselta primitiivireaktion - sen sijaan jättää huomiotta sen, että tosiasiassahan Saksa osti enimmän osan mainitusta viljasta liittolaisvaltioltaan Romanialta.

Kähkösen pohdinta perhe- ja sosiaalipolitiikkaan sotiemme aikana omaksutuista ns. saksalaisista vaikutteista on totta kai perusteltua. Mielestäni se silti jättää samalla laajemman perspektiivin osin huomiotta, sillä nuo Kähkösen mainitsemat kansanterveyttä ja äitiyttä korostaneet periaatteet eivät tietenkään olleet vain ja ainoastaan kansallissosialistisen Saksan tuotantoa, vaan vahva yleiseurooppalainen, suorastaan maailmanlaajuinen trendi heti ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Totalitaariset valtiot toki harjoittivat näitä käytäntöjä totalitaarisin periaattein, siinä missä Suomessa taustalla oli pehmeämpi, tulevaa hyvinvointivaltiota ennakoinut sosiaalinen kontrolli. Kähkösen uskoakseni hieman yksisilmäistä Saksaa kohti tuijottamista kuvastaa myös se, miten hän esittää Kuopiossa vuonna 1941 järjestetyt työläisten ja patruunojen yhteiset tehdaskonsertit "täysin Saksan mallin mukaisina", vaikka samanlaiset ilmiöt olivat tavanomaisia Britanniassa ja Yhdysvalloissakin.

Lisäksi tulee Kähkösen kommentti: "ei liene sattumaa, että Väestöliitto perustettiin vuonna 1941, hiukan ennen kuin jatkosota alkoi, ajamaan suurperheisyyden ja äitien ja lasten terveyden asiaa". Eipä kai. Toisaalta voisi yhtä hyvin todeta, että se perustettiin vuosi sen jälkeen kun talvisota oli päättynyt. En tunne asiaa, mutta Kähkönen vaikuttaisi ottaneen heti ennakolta lähtökohdaksi sen, että Väestöliiton tarkoitus oli yksinomaan edistää valmisteluja tulevaa sotaa varten, eikä niinkään ensisijaisesti edistää toipumista edellisestä, mikä vaikuttaisi näin äkkiseltään realistisemmalta otaksumalta. Tiedä sitten, onko kritiikkini hänen perspektiiviään kohtaan tältä osin "kansallisoikeistolaista".

Ytimekkäästi: kirjoituksessaan Kähkönen tuntuisi tekevän olettamuksen, että sotien aikana käytännössä kaikki Suomeen otaksutut vaikutteet myös sosiaalipolitiikan saralla olivat saksalaista tuontitavaraa. En nyt ota suoranaisemmin kantaa siihen, onko tämä otaksuma kenties perusteltavissa vai ei; se voi hyvinkin olla, kuten jo ylempänä totesin. Päällisin puolin se vaikuttaa kuitenkin samanlaiselta kuin tyyrpuurin puolen taantumuksellisten vakiokommentit siitä, miten peruskoulu tuotiin meille Itä-Saksasta. Kähkösen vihjaus siitä, miten kansallissovinnon taustalla oli jo 1930-luvulta asti ainoastaan halu valjastaa myös työväestö palvelemaan odotettua sotaa suurta itäistä vihollista vastaan puolestaan heijastaa sellaista tulkintaa ja näkemystä, jota ei ainakaan voi luonnehtia "kansallisoikeistolaisiksi".

... mutta siltikin hän on tämän kannanoton esittänyt, se on julkaistu, hänelle on suotu istuin seminaareissa ja paneeleissa, hän on saanut julkisuutta, ja hän on julkaissut lisäksi artikkelin uuden sotahistoriallisen tutkimussuuntauksen edelläkävijäteokseksi julistetussa, hyvät arvostelut saaneessa kokoelmassa. Mikä tietysti viittaa siihen, mitä jo sanoinkin: historiantutkimuksessa ja historiakeskustelussa vaikuttavat tällä hetkellä rinnatusten monenlaiset eri trendit.

Vastakkaisen kommentin Kähköselle tuolloin esittänyt professori Vihavainen puolestaan edustaa tällä hetkellä stereotyyppiä sinne uima-altaan syvään päähän vaeltaneesta jäärästä, ja hänen uskottavuutensa on viimeisimmän tajunnanvirtaisen ja sekavan teoksen jälkeen vajonnut tasaisesti kohti absoluuttista nollaa. Se, että eräs yleiseksi riesaksi käynyt, politiikassakin mellastava marginaalinen alakulttuuri on korottanut hänet kotijumalakseen - yhdessä sen erään helsinkiläisen kaupunginvaltuutetun kanssa - ei ole sanottavammin ainakaan parantanut hänen arvostettavuuttaan. Paremminkin päinvastoin.
nylander kirjoitti: Mutta onko se vakavasti otettava osa kokonaiskuvaa?
Kähkönen ja hänen tuotantonsa? Näyttäisi olevan. Miksi muuten Vihavainenkaan olisi vaivautunut sanomaan hänelle yhtään mitään, ellei pitäisi häntä edes jossain määrin vakavasti otettavana?
nylander kirjoitti: Itse olen ollut panevinani merkille, että esim. Agricola-verkossa suhtautuminen "kansallisesta" linjasta poikkeaviin tutkijoihin on lähes maksimaalisesti ennustettavissa: pohjimmaisina eräs suomalainen emeritus ja muuan ruotsalainen luuseri-skribentti - melkein kuin suoraan isästä perkeleestä. Sitten, eräiden välivaiheiden jälkeen, esim. tutkijakaksikko Sari Näre ja Jenni Kirves, jotka "erehtyvät" tavattoman helposti eivätkä hetikään aina ymmärrä "oikeaa" tulkintalinjaa. Tällaisen ennakoitavissa olevan "gradeerauksen" syy voi mielestäni olla vain ja ainoastaan - poliittinen.
Agricola-verkon perusteella ei kannattane tehdä laajempia ekstrapolaatioita, mistä käynee parhaiten esimerkiksi tällä palstalla vallitseva jatkuva jankutus tavalla tai toisella ruotsinkieliseen väestönosaamme liittyvistä asiayhteyksistä.

Mutta sitten itse asiaan: ei ole tullut mieleen, että mainitun suomalaisen emerituksen teeseissä saattaisi olla monien mielestä aivan saman sortin erheellisyyttä kuin "kansallista" linjausta edustavilla tutkijoilla? Kritiikkiä mainittua henkilöä kohtaan esittäneistä vaikkapa Tapio Nurmisen - tai Anders Ahlbäckin, johon hän "Teloitetun totuuden" artikkelissaan viittasi - kategorisointi "kansallisoikeistolaiseksi" vaatisi kyllä joko poikkeuksellisen luovaa käsitteen soveltamista. Tai sitten elämistä jonkinlaisessa mustavalkoisessa maailmassa, jossa kaikki tavalla tai toisella siellä "vastapuolella" olevat ovat väistämättä "kansallisoikeistolaisia". Markku Jokisipilä on niin ikään esittänyt kritiikkiä Ylikangasta kohtaan; kaipa hänet voi halutessaan nähdä "kansallisena" tai "oikeistolaisena", mutta tuskin sentään molempina samanaikaisesti.

Mitä taas tulee Näreen ja Kirveen - niin ikään avoimesti heidän itsensä toimesta hienoisen politisoituneiksi tunnustettujen - tulkintojen ja lähtökohtien arvosteluun... mikäli ei välttämättä halua juoda turkkilaista kahvia, niin pitääkö silloin tehdä se johtopäätös, ettei pidä kahvista, vaiko se, ettei pidä turkkilaisista?




Best,

J. J.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Juha Siltalan arvostelu Meinanderin kirjasta nostaa mielestäni esiin monia kirjan ydinkohtia: http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/ ... /2803/2571

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Jussi Jalonen kirjoitti:Hienoa, eli kyseessä on siis Kähkösen kannanotto "Naisten ja lasten jatkosota - erillistä vai yhteistä?" Historiallisen Aikakauskirjan (ei siis "Aikakauslehden", kuten tulin näemmä tuossa aiemmin kirjoittaneeksi) numerossa 1/2006. Vihavainen muistaakseni julkaisi oman kitkerän palautteensa heti seuraavassa numerossa.
***
Tässä ensin Kähkösen kolumni, linkki Vihavaisen kommenttiin, sekä Irma Sulkusen artikkeli.
Sirpa Kähkönen

Naisten ja lasten jatkosota – erillistä vai yhteistä?

Osallistuin viime syksynä Turussa naishistoriapäivien avajaispaneeliin. Vilkkaan keskustelun lomassa välähti myös erillissotateema, josta viime vuonna käytiin kuumiakin debatteja. Paneelissa asiaa sivuttiin tutkimuksen sukupuolittuneisuuden ja historioitsijoiden aihevalinnan yhteydessä. Joku panelisteista totesi, että naiset eivät keskustele erillissodasta. Muistan, että joku yleisöstä vastasi: ei tarvitsekaan.

Ja muistan, että siihen lankaan olisi ollut tärkeää tarttua. Mutta kuten kunnon paneeleissa aina, keskustelu kiisi jo muissa aiheissa eikä aikaa voinut kääntää taaksepäin. Tahtoisin nyt hetkeksi palata menneeseen ja käsitellä tuota erilliseksi väitettyä sotaa, jota Suomi kävi Saksan rinnalla. Itse olen tutkinut aihetta kirjailijana; viimeisin romaanini Jään ja tulen kevät kuvasi talvea 1940–41 Kuopion kaupungissa ja Suomen ja Saksan lähentymistä toisiinsa kaupunkilaisten kohtaloitten kautta.

Koska kirjailijana olen erityisen kiinnostunut kielestä, termi erillissota on kiehtonut minua propagandistisen luonteensa vuoksi. Erillisyys ei tule ensimmäisenä mieleen, kun seuraa, miten Suomen ja Saksan suhteet kehittyivät välirauhan aikana. Enkä nyt tarkoita poliittisella ylätasolla käytyjä neuvotteluja ja tunnusteluja, vaan myös tavallisen ihmisen arjessa näkyneitä asioita. Kuopiolaista Savo-lehteä lukemalla saattaa havaita, kuinka saksalaiset aatteet esimerkiksi sosiaalipolitiikan alalla omaksuttiin nopeasti osaksi suomalaista ajatusmaailmaa välirauhan aikana. Saksalainen äitiysja perheretoriikka sekä väestöpolitiikan keskeiset periaatteet (vain terve ja suurilukuinen kansa on oikeutettu vaatimaan elintilaa itselleen) näkyivät porvarillisessa Savo-lehdessä erittäin selkeinä.

Ei liene sattumaa, että Väestöliitto perustettiin vuonna 1941, hiukan ennen kuin jatkosota alkoi, ajamaan suuriperheisyyden ja äitien ja lasten terveyden asiaa. Ei liene sattumaa, että eduskunnassa käsiteltiin talvella 1940–41 punaisten invalidien eläkeasiaa, jonka puolesta kokoomuksen edustaja Havaskin puhui lämpimästi. Eikä liene sattumaa, että Kuopionkin kokoisessa kaupungissa järjestettiin keväällä 1941 tehdaskonsertteja työläisille ja tehtaan johdolle täysin Saksan mallin mukaan.

Tavoitteena oli suomalaisen yhteiskunnan harmonisointi ja kansan, erityisesti työläisten, saaminen yhteisten tavoitteiden taakse. Samanlaiseen harmonisointiin oli tähdännyt koko 1930-luvun ajan myös Hitlerin Saksan sosiaalipolitiikka ja propaganda. Saksalainen historioitsija Götz Aly on tutkinut kansallissosialismia nimenomaan yhtenä älyllisen ja poliittisen eliitin tulevaisuudenprojektina, jollaisia Euroopassa on ollut useita ja on yhä. Hän on näyttänyt, miten Hitlerin valloituspolitiikan ja juutalaisten joukkotuhon taustalla ovat olleet paitsi aatteelliset myös taloudelliset syyt. Hän on myös osoittanut, kuinka Hitler osti Saksan kansan suosion voimaperäisellä sosiaalipolitiikalla, joka rahoitettiin ryöstöillä, alempien rotujen tuhoamisella ja silmittömällä riistolla. Alyn mukaan Hitlerin Saksan älyllinen eliitti suunnitteli täysin tietoisesti Neuvostoliiton länsiosien kansojen näännyttämisen. Sotataloutta ja pulaa korjattiin viemällä Itä-Euroopan vilja ja liha Saksaan, mikä piti kansan tyytyväisenä, ja samalla nälänhätä edisti alempien rotujen tuhoutumista ja uuden elintilan syntyä idässä. Götz Aly toteaa kirjassaan Architects of Annihilation, että Norjan valloituksen jälkeen Saksa joutui vastaamaan tuonnista riippuvaisen Norjankin elintarviketilanteesta. Norjan tarvitsemaa viljaa, sokeria ja lihaa ei suinkaan viety Saksan kansan suusta – vaan itäisestä Euroopasta.

Meillä on suhtauduttu varsin viattomasti siihen, että Hitler lupasi Suomelle elintarvikeapua vastineeksi Saksan rinnalle lähtemisestä. Puhe erillissodasta kiistää sen tosiasian, että hyväksymällä Saksan kumppanikseen Suomi suostui myös hyötymään murhista, pakkotyöstä ja riistosta.

Vilja on tietenkin vain viljaa, se syötiin ja lähdettiin sotaan. Tällä asenteella on ylläpidetty ajatusta siitä, että meitä eivät koske Saksan rikokset, me sodimme vain omalla asiallamme. Olimme kumppaneita vain niin pitkään kuin se edisti meidän asiaamme, ja irrottauduimme liitosta, kun toinen osapuoli alkoi luhistua. Suomen etu oikeutti noudattamaan hyväksikäytön logiikkaa viimeiseen saakka. Erillissota-termi tuntuu psykologisen pakon sanelemalta kiertoilmaukselta sille, että jokin likainen on hyvin lähellä mutta se pitää lohkoa tietoisuudesta pois. Mielestäni jopa meidän sodan jälkeen syntyneiden suomalaisten pitäisi muistaa niitä juutalaisia, jotka ryöstettiin alastomiksi ennen surmaamistaan, ja niitä ukrainalaisia äitejä ja lapsia, jotka tyhjiksi ryöstetyissä kylissä seurasivat viljaja lihajunien lähtöä länteen. Koska saksalainen sosiaalija väestöpolitiikka tähtäsi nimenomaan koti- rintaman tyytyväisenä pitämiseen, ryöstön ja näännyttämisen problematiikka koskettaa hyvin voimakkaasti Saksan ja sen liittolaisten naisia ja lapsia. Siksi naistenkin pitäisi puhua erillissodasta.
Sirpa Kähkönen on helsinkiläinen historiaan erikoistunut kirjailija.
Kolumni ilmestyi
Historiallisessa Aikakauskirjassa 1/2006

Vihavaisen kommentti löytyy tästä:
Timo Vihavainen: Naisten erillissota, Timo Vihavainen kommentoi Irma Sulkusen artikkelia ”Mitä historiassa on totta? Kansallisen historian myytit ja todellisuus” (HAik 1/2006, 30) ja Sirpa Kähkösen kolumnia ”Naisten ja lasten jatkosota – erillistä vai yhteistä?” (HAik 1/2006, 36 julkaistu myös HAikin Agricola foorumilla).

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Tässä Irma Sulkusen virkaanastujasiesitelmä, joka ilmestyi myös Haikissa 1/2006:

Suomen historian professori Irma Sulkusen virkaanastujaisesitelmä Tampereen yliopistossa 14.10.2005

Mikä historiassa on totta?
Kansallisen historian myytit ja todellisuus


"Isä, selitä minulle mihin historiaa tarvitaan!" Kysymyksen esitti ranskalaiselle historioitsijalle Marc Blochille pieni poika muutamia vuosia ennen Blochin joutumista natsien keskitysleirille. Täydellistä vastausta Bloch ei ehtinyt ennen kuolemaansa antaa, mutta hän jätti jälkeensä keskeneräisen teoksen, jonka keskeisenä tavoitteena oli selvitellä historioitsijan kantaa pojan esittämään kysymykseen. Blochin itsensä sanoin:
"Sanoisin mielelläni, että nyt luettava kirja on vastaukseni tuohon kysymykseen. En näet osaa kuvitella kirjoittajalle kauniimpaa kiitosta kuin osata puhua samaan sävyyn oppineille ja koululaisille. Mutta niin hienostunut yksinkertaisuus on vain harvojen ja valittujen etuoikeus. En ehkä onnistunut tyydyttämään tuon lapsen tiedonjanoa, mutta hänen kysymyksensä haluaisin pitää tässä tunnuslauseena. Jotkut epäilemättä pitävät sen muotoa naiivina. Minusta se vaikuttaa päinvastoin erinomaisen osuvalta. Tuolle leppymättömälle ikäkaudelle ominaisella tavalla se esittää kiusallisen suorasukaisesti ongelman, joka ei ole vähäisempi kuin historian olemassaolon oikeutus." (Bloch 2003, 59)
Bloch kirjoitti teostaan aikana, jolloin länsimaisen sivilisaation omakuva oli syvästi järkkynyt ja Blochille itselleen historian ongelman pohtiminen oli sananmukaisesti elämän ja kuoleman kysymys. Kuten kesken jääneestä teoksesta ilmenee, uskoa historian merkitykseen ei kuitenkaan ollut vielä menetetty. Blochinkaan pohdintaan ei sisälly epäilys historian olemassaolon oikeutuksesta sinänsä vaan ongelmana on miten tutkija voi perustella historian merkityksen niin että se tulee ymmärretyksi myös ahtaan ammattikunnan ulkopuolella.

Pienen pojan Blochille esittämä kysymys on hätkähdyttävän ajankohtainen myös tällä hetkellä. Tilanteessa, jossa käydään yhä kovenevaa kilpaa erilaisten tutkimussuuntausten ja tulkintamallien elintilasta, kysymys pakottaa pohtimaan historian perimmäistä mieltä ja merkitystä - ei vain akateemisen pärjäämisen vaan myös historian kautta avautuvan eksistentaalisen ymmärryksen näkökulmasta.

Kysymyksen ajankohtaisuutta lisää se, että myös historia laajasti ymmärrettynä on hajaantunut lukuisille eri kentille. Menneisyyden erilaiset tulkinnat elävät kaikkialla ympäristössämme. Ne välittyvät muun muassa kouluopetuksen, museoiden, muistomerkkien, elämäkertojen, muistelmien, erilaisten yhteisöhistoriikkien, populaarien historiateosten ja historiallisen kaunokirjallisuuden kautta. Menneisyyssuhde on jatkuvasti läsnä myös poliittisessa kulttuurissa. Historialla määritetään yksilöiden, yhteisöjen ja kansakuntien identiteettejä, historialla perustellaan valtiokokonaisuuksien rajoja ja historialla oikeutetaan ideologisia valtajärjestelmiä, vallankumouksia, sotia ja aluevaltauksia. Kaikki tämä muovaa historiallista muistiamme ja välittää samalla kuvaa siitä, mitä ihmisenä oleminen menneisyyden kautta jäsennettynä meille tällä hetkellä on.

Tässä monisuuntaisessa historiakulttuurin kentässä myös akateemisella tutkimuksella on oma paikkansa, jonka merkitystä yleisen historiatietoisuuden muodostumisessa ei kuitenkaan tule yliarvioida. Viime aikoina on päinvastoin näyttänyt siltä, että kaupallinen historiatuotanto on yhä suuremmassa määrin ottanut haltuunsa myös historioitsijoiden aikaisemmin vartioimia kenttiä. Tämä puolestaan on ollut omiaan lisäämään tutkijoiden painetta myötäillä kustantajien suosimia, populaareja historiantulkintoja tieteen sisäisten kriteereidenkin kustannuksella. Toinen historian kaupallista käyttöä leimaava piirre on ollut myyttis-fiktiivisen aineksen voimakas lisääntyminen historiallisessa kaunokirjallisuudessa. Tästä ääriesimerkkinä Dan Brownin .Da Vinci -koodi., jonka lukeminen on monen kohdalla herättänyt hämmentyneen kysymyksen . mikä historiallisena esitetyssä kuvauksessa on oikeasti totta, mikä silkkaa mielikuvitusta.

Miten sitten akateeminen historiantutkimus määrittää tässä kokonaisuudessa oman paikkansa, miten se perustelee oman tieteellisen, yhteiskunnallisen ja eksistentiaalisen merkityksensä ja miten se vastaa historiakulttuurin muiden kenttien esittämiin haasteisiin? Lähteekö se vuoropuheluun, ryhtyykö se kriittiseen arviointiin vai vetäytyykö omaan tahrattomaan tutkimuksellisuuteensa? Uskon, että jokainen historioitsija joutuu uransa jossakin vaiheessa ratkaisemaan kantansa näihin kysymyksiin, ellei avoimesti niin ainakin omien tutkimuksellisten valintojensa kautta. Esittelen seuraavassa lyhyesti, miten omassa tutkimustoiminnassani olen käsitellyt eräitä näistä ongelmista ja mitä perusratkaisuja olen tutkimuksellista paikkaa määrittäessäni tehnyt.

****************

Niinä kolmenakymmenenä vuotena, jotka historiantutkimuksen parissa olen työskennellyt, tieteenalan kenttä on kokenut radikaaleja muutoksia. Ensin niin kutsutun uuden historian eri suuntaukset hajottivat uskon menneisyyden rakentumiseen yhtenä suurena kertomuksena ja heti perään postmodernin teoreetikot alkoivat murentaa historian tutkimuksen sisään rakentuneiden totuusväittämien uskottavuutta. Koko historia näytti pirstoutuvan lukemattomiksi tekstuaalisiksi tulkinnoiksi, joiden tutkimukselliseen verifiointiin eivät historioitsijan vanhat keinot enää pystyneet. Tämän kehityksen luontevana jatkona voimistui historiakulttuurin muilla kentillä menneisyyden eri ainesten .sekakäyttö., joka äärimmilleen vietynä alkoi yhä tietoisemmin häivyttää faktan ja fiktion välistä rajaa.

Monen historioitsijan on ollut vaikea kohdata näitä niin kutsutun lingvistisen käänteen synnyttämän hajaannuksen jälkivaikutuksia. Kun lisäksi historiantutkimuksen oma kenttä on samanaikaisesti jakaantunut lukuisiksi erillisalueiksi, joista monet ovat hakeneet lähempää liittolaisuutta pikemminkin uusista tieteidenvälisistä metodisista suuntauksista kuin historiantutkimuksen omista perinteistä, on moni historiantutkija tuntenut liikkuvansa oudolla ja sekavalla maaperällä. Nopea reaktio on usein ollut torjunta. On ollut helpompi väistää tutkimuksen ydintä ravisteleva haaste kuin ryhtyä vastaamaan esimerkiksi seuraaviin väitteenomaisiin kysymyksiin: .Onko loppujen lopuksi suurta väliä, mitä historiallisena faktana tai fiktiona tarjotaan tai mistä aineksista kansalliset tai muut historiakuvat rakentuvat? Kun menneisyyttä ei enää ole, miksi siihen pitäisi suhtautua akateemisella vakavuudella? Eikö historia voisi yhtä hyvin olla postmodernia mielikuvitusleikkiä niillä sirpaleilla, joita menneisyydestä on sattunut jälkeen jäämään? Miksei näitä aineksia voisi noukkia ja yhdistellä mielivaltaisiksi kokonaisuuksiksi nykyisiin tarpeisiin? Jos kerran kaikki on tulkintaa ja jokaisella on oma totuutensa niin miksi ylipäänsä vaivautua historiantutkimukseen ja miksi varsinkaan pohtia sen syvempää inhimillistä merkitystä?.

Koska kriittiset kysymykset ovat kohdistuneet terävimpinä kansalliseen historiantutkimukseen, jonka edustajiin itsekin kuulun, jatkuva väistely on kohdallani käynyt mahdottomaksi. Oma tapani koettaa vastata milloin minkin post-ilmiön kirvoittamaan haasteeseen on ollut tutkimuksen konkreettinen tekeminen. Pelkistäen voi sanoa, että jokaisella tutkimuksellani olen eri tavoin koettanut yhtäältä löytää selitystä siihen, miten vastata historian kautta nykyhetken maailmankuvasta nouseviin inhimillistä olemassaoloa koskeviin kysymyksiin. Toisaalta olen pyrkinyt ratkomaan sitä mieltäni yhä vaivaavaa ongelmaa, mikä historiassa loppujen lopuksi on totta ja miten tehdä metodologisesti todeksi se, minkä olemassaolosta ei ole varmuutta.

Vaikka hyväksyn epäröimättä postmodernien suuntausten painottaman näkemyksen menneisyyden eheästä tavoittamattomuudesta, sen hajoamisesta lukemattomiksi säikeiksi ja sirpaleiksi, joista valtaosaa ei voida edes kuvitella olleen olemassa, en silti ole voinut myöntyä siihen, että historialla olisi käyttöä pelkästään nykyajalle aukeavina tekstuaalisina diskursseina. Erityisen vaikea on ollut hyväksyä sitä ylenkatsetta, jolla tällainen lähestymistapa jo lähtökohtaisesti vaientaa menneisyyden ihmisten omistamme poikkeavat äänet ja ajattelutavat. En ole myöskään voinut hyväksyä sitä jyrkimpien postmodernistien kantaa, jonka mukaan inhimillisen ymmärryksen ja empatian tavoitteleminen ennen meitä eläneiden ihmisten kokemuksiin on jo lähtökohtaisesti mahdotonta . tutkimuksellisesti myös tarpeetonta. Toki jokainen tällainen yritys jää vajavaiseksi ja tulkinnat haavoittuviksi. Mutta toisaalta, jos historioitsija luopuu jo yrityksestäkin käydä ymmärtävää ja kunnioittavaa vuoropuhelua menneiden maailmojen kanssa, hän hyväksyy silloin tavallaan myös historian kuoleman. Menneisyys on silloin vain nykyisyyttä varten, ilman itseisarvoa. Silloin myös historioitsijoilla on vapaat kädet muovata menneisyyttä kulloistenkin yhteiskunnallisten ja poliittisten suhdanteiden mukaan. Jos menneisyydelle ei anneta ääntä, silloin myös kritiikki vaikenee.

Toisaalta olen ollut erityisen altis postmodernin historiankirjoituksen niille sovellutuksille, joissa vallitsevat epistemologiat on asetettu kriittisen erittelyn ja purkamisen kohteeksi. Tämä on koskenut etenkin niitä kanonisoituja aineksia, joiden varaan kansallinen historiankirjoitus on rakentunut ja jonka peruspilarit ovat pysyneet melko muuttumattomina aina meidän päiviimme asti.

Jo väitöskirjatyössäni jouduin ottamaan kriittisesti kantaa kansakunnan muodostumisen tapaa koskevaan tulkintaan, mikä puolestaan johti huomioimaan sekä toimijuuden merkityksen että sukupuolen roolin historiassa. Sitä ilmiötä jota silloin, 1980-luvun alussa, tutkin - ei yksinkertaisesti voinut ymmärtää ilman sukupuolen kategorian tuomista tutkimuksen keskiöön. Muutoin olisin joutunut ohittamaan yli puolet tutkimuksen kohteenani olleiden kansanliikkeiden jäsenkunnasta ja jättämään samalla huomiotta koko modernin kansalaisyhteiskunnan keskeisen sosiaalisen ja mentaalisen elementin.

Mutta myös sukupuoli kategoriana näyttäytyi ongelmallisena, jos sen avulla olisi pelkästään tuotettu täydentävä lisä kansallisen historian kokonaiskuvastoon tai vaihtoehtoisesti ryhdytty rakentamaan naisten omaa historiakertomusta miehisen valtahistorian vastapainoksi . kuten 1980-luvulla yleisesti tehtiin. Sukupuolen .löytäminen. merkitsi paljon enemmän. Se haastoi ensimmäisen kerran pohtimaan kansallisen historiakertomuksen muodostumisen tapaa, sen metodologian erottamatonta kiinnittymistä ideologisen, sosiaalisen ja sukupuolittuneen vallankäytön mekanismeihin. Konkreettinen pääsy modernin sukupuolen käsittämisen problematiikkaan edellytti siis myös sen valtiorakenteeseen kiinnittyvän historiallisen prosessin dekonstruoivaa jäljittämistä, jonka eräänä tuotteena myös se itse oli syntynyt.

Toinen seikka, joka antoi suuntaa tutkimuksilleni, oli se huomio, että kaikista metodisista muutoksista huolimatta kansallinen historiankirjoitus on jatkuvasti pyrkinyt palautumaan henkilökeskeisiin tulkintoihin. Historiankirjoituksen pitkästä traditiosta käsin tämä ei ole yllättävää, päinvastoin. Kertomusmuotoon rakentuva kronikointi on historiallisen ymmärryksen eräänlainen arkkityyppi, joka on toistunut niin menneisyyskuvia välittävässä suullisessa perimätiedossa kuin esitieteellisessä historiankirjoituksessakin ja siirtynyt sieltä myös modernin historiankirjoituksen struktuureihin. Tämän jäsennystavan rinnakkaisilmiönä ovat eläneet enimmäkseen miehiset sankarihahmot, joihin yhteistä historiallista muistia on kiteytetty ja joiden kautta erilaisten yhteisöjen, myös kansakuntien, jäsenet ovat toisaalta määrittäneet omaa identiteettiään, toisaalta sisäistäneet historiakuvien kautta välittyviä valtahierarkioita.

Historiassa ei kuitenkaan itsessään ole hierarkioita vaikka ne ovatkin erottamaton osa menneisyyden erilaisia elämänjäsennyksiä. Historian hierarkittomuus on totta erityisesti, jos inhimilliseen elämään liittyvä tutkimus arvottuu ensisijaisesti elämää säilyttävien tekijöiden kautta. Tällöin näkyvän vallan vastavoimana nousevat myös historiassa esiin pienet teot, hiljaiset kokemukset ja elämän jatkuvuutta edistävät arkipäivän valinnat. Jos siis pyrkii purkamaan hierarkkisen historiakerronnan rakennetta, on myös tunnistettava se vallankäytön mekanismi, jossa äärettömän pieni osa menneisyyden koko rikkaudesta valikoituu historiankirjoitukseksi. Sen rinnalla on hyväksyttävä se näkemys, että jokainen tekee historiaa, tahtoen tai tahtomattaan. Olennaista ei tällöin ole, mistä näkökulmasta tai toimijasta käsin menneisyyttä tarkastelee. Tärkeämpää on, miten tarkastelu voi avata kunnioittavaa ymmärrystä kadonneiden kulttuurien, maailmankuvien ja elämänjäsennysten moninaisuuteen . sekä niiden unohdettujen kokemuksiin, joiden historiallisen näkyvyyden kulloinenkin valtajärjestelmä on peittänyt.

Näistä lähtökohdista ryhdyin purkamaan länsimaisten kansallisvaltioiden syntyyn läheisesti liittyneen kansalaistumisen .suurta kertomusta. kolmen naiselämäkerran kautta. Hypoteesini oli, että yhteiskunnalliseksi muutokseksi paisuneen prosessin lähtökohdat ja luonne on analysoitavissa yhtä lailla mikro- kuin makrotasolta käsin. Toisin sanoen, että yksittäisten toimijoiden kokemus- ja ajatusmaailmat ilmentävät yhtä todesti muutoksen peruspiirteitä kuin rakenteiksi määritetyt tuotannolliset, sosiaaliset tai aatteelliset tekijät. Tällä valinnalla liityin lähinnä yhteiskunnallisia muutoksia ja mentaliteetteja ruohonjuuritason kokemuksena tarkastelevaan mikrohistorialliseen lähestymistapaan.

Näkökulman valinta tuotti kuitenkin järkevien tulosten lisäksi ennakoimattomia yllätyksiä. Yksi tutkimuskohteistani, 1750-luvulla elänyt kalantilainen paimentyttö, uskonnollinen herättäjä Liisa Eerikintytär osoitti näet konkreettisesti, miten haavoittuvalla pohjalla historiantutkimuksen metodologiat lepäävät ja miten rajoittunut on tutkijan kyky lähestyä ajallisesti kaukaisia kohteitaan, etenkin niitä, joiden merkittävyyttä aikalaisten virallinen historianmuodostus ei ole noteerannut. Liisankin historiallinen todentaminen jäi viitteelliseksi ja hänestä piirtynyt jälki vain eräänlaiseksi yhteisöön heijastuvaksi varjokuvaksi.

Tätäkin yllättävämpää oli havaita, miten epätosia, tai pikemminkin myyttisten ainesten läpitunkemia, voivat myös virallisena pidetyn historiankirjoituksen tiedot olla. Suomalainen kirkkohistoria on esimerkiksi legitimoinut Liisa Eerikintyttären uskonnollisten kansanherätysten keskeiseksi käynnistäjäksi, vaikka hänen historialliset elämänvaiheensa, jopa olemassaolonsa, ovat jääneet enemmän tai vähemmän arvailujen varaan. Liisan ympärille kiedottu historiakertomus nojaakin ennen kaikkea yhteisön tuottamiin myyttisiin aineksiin, ei siihen, mitä Liisa .todella. oli. Liisan historiallista merkittävyyttä ei siis määritä hänen tutkimuksellinen todennettavuutensa vaan hänen myyttinen arvonsa yhteisölle. Tästä ei ole pitkä matka siihen päätelmään, että myyttisellä aineksella on tärkeä rooli yhteisöllisten, myös kansallisten ja ylikansallisten, historiakertomusten muodostumisessa. Siinä mielessä myyttisyys on hyvinkin .tosi. vaikkei se täytäkään historiantutkimuksellisen todennettavuuden kriteereitä.

Sama ilmiö kertautui hämmentävällä tavalla myös siinä kansallisen historian ydinkertomuksessa, jota naiselämäkertojen jälkeen tutkin Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran historian kautta. Järjestö, joka oli ollut keskeisesti rakentamassa kansalliseen identiteettiin sidottua historiakuvastoa, osoittautui itse suoranaiseksi myyttien kasaumaksi. Toisaalta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tutkimus osoitti havainnollisesti, miten joustavasti kukin aika muovaa historiallista ainesta omiin tarpeisiinsa ja miten kritiikittömästi myös historiantutkimus voi näin syntyneitä uskomusjärjestelmiä uusintaa. Tutkimuksellisesti opettavaa oli eritellä esimerkiksi Elias Lönnrotin ympärille muodostuneen henkilökultin syntymekanismia ja seurata, miten myyttinen aines alkoi pikku hiljaa peittää alleen niin kutsuttuja historiallisia tosiasioita. Yhtä opettavaa oli havaita, miten poliittisesti tietoista kultin rakentamiseen tähtäävä toiminta alusta lähtien oli.

Lönnrotin merkittävyyttä kansakunnan historiassa korostettiin muun muassa sillä, että Kirjallisuuden Seura väitettiin jopa perustetun, jotta Lönnrotin kokoama Kalevala saataisiin julkaistuksi. Näin ei kuitenkaan ollut vaan Lönnrot-keskeinen tulkintakerros alkoi muodostua vasta lähes kaksi vuosikymmentä Seuran perustamisen jälkeen. Totuudenvastaisen näkemyksen keskeisenä muotoilijana toimi itse J.V. Snellman, joka 1840-luvulla sekä vakiinnutti omaa asemaansa kansallisuusliikkeen ideologisena johtajana että osallistui Lönnrotin nostamiseen kansallisen suurmiehen rooliin. Tässä prosessissa häivytettiin monen hiljaisen toimijan työt ja ansiot kansakunnan rakentamisen varhaisvaiheessa. Yhtä vaikuttava oli Lönnrotin luonteenpiirteiden glorifiointiin tähdännyt prosessi, jossa normaalin itsekkäästä ja taloudellisesti tietoisesta piirilääkäristä tehtiin suomalaisen vaatimattomuuden ja vähään tyytyvyyden esikuva.

Siinä, miten prosessi käytännössä tapahtui, ei näennäisesti ollut mitään dramaattista. Kaikki tapahtui hyvin arkisesti. Historiallisia faktoja vastaamattomat tiedot vain ilmaistiin tosina lehtikirjoituksissa, minkä jälkeen ne alkoivat kertautua eri yhteyksissä ja kumuloitua vähitellen myyttisiksi kerrostumiksi Lönnrotin persoonan ympärille ja kiinnittyä sitten kansakunnan historiallisen muistivarantoon. Sama mekanismi toistui monien muiden kansallisten merkkihenkilöiden samoin kuin suomalaisen menneisyyskuvaston kanonisaatiossa.

******************

Se, että kansallisen historiakertomuksen ydinainesten konstruointi voidaan palauttaa toisaalta arkisiksi tapahtumaketjuiksi, toisaalta ideologisesti hyvin tietoiseksi projektiksi, jonka rakentamisessa historiallisella todellisuudella ei aina ollut suurtakaan väliä, ei tarkoita sitä, että pitäisin kansallista historiantutkimusta merkityksettömänä, päinvastoin.

Kansallinen historia tutkimuskohteena on edelleen tärkeä, sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Sen tärkeys ilmenee eri tavoin myös jokapäiväisessä elämässämme. Esimerkiksi viimeaikaisten etnis-nationalististen konfliktien voimistuminen on ollut elävä muistutus siitä, etteivät kansallisiin identiteetteihin liittyneet uskomukset ole suinkaan kuolleet, vaikka muuttavatkin ehkä muotoaan. Niiden voima näyttäytyy muun muassa erilaisina kansallisina symboleina, jotka edelleen ovat yhtä lailla erottautumisen kuin identifioitumisen merkkejä. Symbolien julkisivun alle peittyvä emotionaalinen arsenaali puolestaan puhkeaa paljaimmin esiin erilaisissa kriisitilanteissa, joissa esimerkiksi kansalliset liput toimivat yhteisön voiman ja yhtenäisyyden näkyvinä merkkeinä, usein myös osoittamassa ulkoiseksi koettuun uhkaan kohdistuvan aggression oikeutusta.

Kansallista historiaa on tarpeen tutkia myös siitä syystä, että myös historioitsijat ovat tärkeältä osin vastuussa kansakuntien menneisyyttä jäsentävien tapahtumakertomusten konstruoinnista, samoin kuin niistä totuuksina esitetyistä tulkinnoista, joilla kansallisuuksien omakuvaa ja ideologianmuodostusta eri aikoina on muovattu. Niinpä historioitsijoiden on myös rohjettava purkaa epätosiksi osoittautuneet luomukset tai vähintäänkin palauttaa ne niihin yhteiskunnallisiin, kulttuurisiin ja poliittisiin yhteyksiin, joista ja joiden tarpeisiin ne ovat syntyneet.

On kuitenkin muistettava, ettei historia ole akateemisten tutkijoiden privilegio vaan me kaikki elämme menneisyydeksi muuttuvaa nykyisyyttä ja tulkitsemme sitä yhteisöllisen muistivarannon turvin koko ajan. Siksi olisi naiivia kuvitella, että historiantutkimus yksin voisi myöskään mytologisoituneita historiakuvia muuttaa tai määrittää tieteellisellä arvovallalla uusien kertomusten muovautumisen suunnan.

Akateemisen tutkimuksen roolin ei silti tarvitse olla vähäinen. Osallistumalla aktiiviseen vuoropuheluun historiakulttuurin muiden kenttien kanssa se voi tuoda oman kriittisen panoksensa niin kansalliseen kuin ylikansalliseenkin historianmuodostukseen. Sitoutumalla tieteen tekemisen eettisiin periaatteisiin tutkimus voi ja sen tulee muistuttaa, että menneisyydessä . niin kuin nykyisyydessäkin - totuudellisuudella on edelleen väliä. Samoin sen tulee yhä uudelleen muistuttaa niistä vaaroista, joita poliittisesti tarkoitushakuinen menneisyyden käyttö voi tuottaa ja nostaa samalla näkyviin niitä inhimillisen elämän unohdettuja jäsennystapoja, joiden tunnistaminen saattaisi tarjota vaihtoehtoisia voimavaroja myös tulevaisuuteen.

Historiaa siis tarvitaan edelleen, samoin historioitsijoita. Marc Blochin toivomuksen tavoin olisi myös edelleen arvokasta, jos historioitsijat voisivat puhua samaan sävyyn oppineille kuin suurelle yleisölle. Jos he yhteisessä keskustelussa niin menneiden kuin nykyistenkin ihmisten kanssa voisivat jakaa ne olemassaolon ydinkysymykset, joihin kukin tieteenala omilla tavoillaan etsii koskaan lopullisesti ratkeamatonta vastausta.
***
Irma Sulkusen virkaanastujaisesitelmä Tampereen yliopistossa pidettiin 14.10.2005 ja julkaistiin Tampereen yliopiston verkkosivuilla
Teksti julkaistiin myös Historiallisessa Aikakauskirjassa 1/2006

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Historiankirjoituksen poliittisuus

Se, että valtavirrasta poikkeavat näkemykset saavat kritiikkiä osakseen, ei pitäisi olla millään tavalla yllättävää. Saati sitten valitettavaa. On hyvä ottaa etäisyyttä kaluttuihin aiheisiin ja kyseenalaistaa kanonisoituja asioita uudesta näkökulmasta. Keskustelun tuloksena voi olla tasapainoisempi näkemys. Vanha käsitys voi silti saada uusia perusteluja osakseen.

Olisi kummallista, jos kaikki kyseenalaistukset olisivat aina automaattisesti hyväksyttäviä ja päteviä; toisin sanoen tällöin kaikki aiemmat käsitykset olisivat aina automaattisesti vääriä. Näin mustavalkoisesti asiat ovat harvoin, jos niitä tutkii hiukankaan pintaa syvemmältä. Jos kritiikki on kritiikkiä sen itsensä vuoksi, se kumoutuu herkästi. Monet mm. sota-ajasta viime aikoina esitetyt käsitykset paljastuvat pehmoisiksi kaikessa mustavalkoisuudessaan. Ikävintä olisi, jos vanha mustavalkoisuus korvautuisi uudella ja muodikkaammalla.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”