historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Suomi on ruotsalainen

Vetehinen kirjoitti: Olen aika pitkään jo saanut sietää kielivihaajanimittelyä ja kaiken karvaisia nälvintöjä pitkän aikaa.
Mutta onhan täällä nimimerkin takana melko varmassa turvassa. Nähdäkseni ainoa riski on itsetunnolla, eli että tuntisi itsensä esimerkiksi tyhmäksi tai räyhääjäksi. Mutta kyllähän julkinen nolaus tai leima - joita tunnettu henkilö voi saada osakseen - ovat yleisesti ottaen paljon kovempia paikkoja. Tosin kyseisessä suhteessa herkimmät, kuten minä, todennäköisesti sonnustautuvat jo alkuunsa nimimerkkiin.

En siis osaa mennä neuvomaan Vetehistä, että meidän ei tarvitse ottaa mahdollisia nimittelyjä ja nälvintöjä kovin vakavasti. Meitähän on perin moneksi.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomi on ruotsalainen

Klaus et taida ymmärtää kysymystäni.

Kysyn Onnelalta tarkennusta siihen onko hänen Keskisarjan lausumaksi väittämänsä todella Keskisarjan lausuma vai onko kyseessä Onnelan itsensä tekemä virhe.

Sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä olenko katsonut ko ohjelman vai en, vaan sillä on merkitystä onko Onnelan kirjoittama sitaatti se mitä Keskisarja on sanonut. Sitä sitaattia Onnela on levitellyt palstalla monta kertaa.

Onnela on kertonut litteroineensa tekstit puheesta. Ainakin niin olen ymmärtänyt.

Aina ei tarvitse vastata nimittäin vastaamattomuus huutaa kovaa.

Luonnollisesti yritin tarkistaa asian itse YLE:n areenasta, mutta ko jakso ei ole enää nähtävillä.

Voin toki kysyä Keskisarjalta onko Onnelan litterointi oikein. Taidankin tehdä niin. Pääsee paljon helpommalla kiinni totuuteen.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Suomi on ruotsalainen

Nykyinen Suomi on ainakin ollut osa Ruotsia Martti Martinpojan (?) muuttaessa lännemmäksi suomalaismetsiin ja joku pappi ja/tai kirjuri näyttäisi kirjoittaneen nimen muodossa Mårten Mårtensson.
Ja Martti/Mårten lähti Amerikan itärannikolle Kustaa II Adolfin aikana perustettavaan Nya Sverigeen Delaware-joen suulle 1638. Rambo-nimikin näyttää olevan siirtolaisten joukossa tässä 300-vuotta myöhemmin 1938 http://www.migrationinstitute.fi/pdf/bo ... t_1938.pdf kirjoitetussa New Swedenin historiassa.

Tuossa historiankirjoituksessa 1938 puhutaan kylläkin ruotsalaisista ja suomalaisista, mutta minkämaalainen lienee ollut Martin jälkeläinen John Morton, joka Pennsylvanian edustajana allekirjoitti Amerikan itsenäisyysjulistuksen. Olisikohan John´sta 1776 tullut amerikkalainen?
Amerikkahan käsitti tuolloin vain itärannikon ja keskilänsi oli Ranskan, länsirannikolla olivat espanjalaiset. Mutta mistäköhän syistä Amerikasta ei tullut ranskankielistä, englanninkieli syrjäytti sen?

lis.: Uusi Ranska näyttää ainakin ranskalaisten mielestä, Le Roi Soleil / Aurinkokuningas on julistanut Ranskan provinssiksikin, käsittäneen koko Pohjois-Amerikan http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... map-fr.svg mutta nykypäiviin asti ovat säilyneet vain La Nouveille Orleans / New Orleans ja Quebec.
Martti / Mårtenin jälkeläinenkin kolmannessa polvessa, John Morton, puhui englantia, eikä ranskaa.

Kielenvaihtuminen ei S.Ilmosen 1938 New Swedenin 300- v.juhlien aikaan Suomessa
ole aiheutunut pakosta, ruotsalaisia ei sorrettu, eikä itäruotsalaisiakaan - jälkeläiset viettivät juuri Kalmar Nyckelin Delaware-joelle saapumisen 375-vuotispäivääkin. http://www.colonialnewsweden.org/index.php Kuuluisan Mayflower- laivan rantautumisesta itärannikolle toiseen kohtaan oli kulunut alle 20 vuotta Kalmar Nyckelin laskiessa ankkurin.
Ja
samoihin aikoihin Mayflowerin saapumisen aikaan hollantilaisten palveluksessa oleva Henry Hudson oli 1608 perustanut Hudson-joen suulle Manhattanin saarelle Hollannin siirtokunnan Nieuw Amsterdamin. Britannian laivastolle 1664 antautuneen siirtokunnan nimeksi britit antoivat ( S.Ilmonen ) Yorkin herttuan kunniaksi nimen New York.
Samaan aikaan yhdeksän vuotta hollantilaisten vallassa ollut Nya Sverigekin siirtyi Britannialle ja Kristiina nimettiin Wilmingtoniksi, Finland-niminen paikkakuntakin muuttui Marcus Hook´ksi, sama nimi lienee nykyisinkin.
Brittien
vallan alla "ruotsalaiset ja suomalaiset säilyttivät omaisuutensa, kansallisuutensa, kielensä, uskontonsa ja tapansa, sekä saivat nauttia samoja oikeuksia kuin heillä oli ollut aiemminkin", kirj. S. Ilmonen 1938.
Nya Sverigen
suomalaisten ja ruotsalaisten asukkaiden oli kuitenkin vannottava uskollisuudenvala Englannin kuninkaalle ja heidät "pakotettiin" ottamaan sukunimikin, etu- ja sukunimi britit merkitsivät uusittuihin maiden omistuskirjoihin.
S.Ilmonen
ei 1938 kirjoita suomalaisten ja ruotsalaisten välillä olleen kieliriitoja, kielenkääntäjiä on kyllä tarvittu intiaanien kanssakin kommunikointiin ja hollantilaisten ja brittien.
Ja eniten
käytetty ja puhuttu kieli on syrjäyttänyt muut kielet, nähtävästi ilman kieliriitoja?

Veikko Palvo
Viimeksi muokannut Veikko I Palvo, 07.06.13 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Suomi on ruotsalainen

En usko, että hyllyttämällä kyseisen nimimerkin kaltaisia kirjoittajia lopetettaisiin kielivihan lietsomisen, eivät nämä käsitykset katoa työntämällä vain pää pensaaseen ja kuvittelemalla, että paha maailma katoaa jos sitä ei näy. Minusta on parempi tehdä asia läpinäkyväksi ja argumetoida siitä, kuin kieltää sen olemassaolo.
Argumentoitu on jo, mutta nimimerkki Vetehinen ei ole kymmenvuotisen nettiuransa aikana pystynyt ottamaan jakeluun ensimmäistäkään argumenttia mistään aiheesta, mistä hänellä on vankka mielipide, koskipa se suomalaisten kuviteltua varhaista läsnäoloa Skandinaviassa tai ruotsin kielen asemaa Suomessa.

Silloin kun argumentit on jo satoja ellei tuhansia kertoja annettu mutta ne eivät mene perille, on parasta vain ignoroida trolli. Helpointa se olisi, jos foorumisofta mahdollistaisi ignore-listan, eli Vetehisen ja muiden trollien viestejä ei edes näkisi ollessaan sisäänkirjautuneena. Nyt se vaatii tietoista ponnistelua olla itse vastaamatta paksukalloisille trolleille.

Vetehisen anti tälle (tai millekään) foorumille on täysi nolla: hän jankuttaa omia uskomuksiaan vuosikymmenestä toiseen eikä kykene päivittämään tietojaan eikä ymmärtämään vasta-argumentteja. Jo näistä syistä hänet voisi varmasti sulkea foorumilta jonkin asianmukaisen trolli- tai spammibotti-pykälän nojalla (ihminen pystyy muuttamaan näkemyksiään perustelujen edessä, robotti ei).

Pelkkä sisällötön "haastaminen" (lue: kaikesta vastaan vänkääminen ilman perusteluja tai väärin ymmärretyin perustein) ei ole hedelmällistä.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomi on ruotsalainen

Tapio Onnela kirjoitti: Olen tästä eri mieltä. En usko, että hyllyttämällä kyseisen nimimerkin kaltaisia kirjoittajia lopetettaisiin kielivihan lietsomisen, eivät nämä käsitykset katoa työntämällä vain pää pensaaseen ja kuvittelemalla, että paha maailma katoaa jos sitä ei näy. Minusta on parempi tehdä asia läpinäkyväksi ja argumetoida siitä, kuin kieltää sen olemassaolo.

Tämähän on kaunis ajatus, joka tosin jättää huomiotta sen perimmäisen asian. Se, että Vetehinen ylipäätään saa repostella jotain kielipoliittisia pakkomielteitään palstalla, jonka pitäisi olla varattu historiakeskusteluun, on hänelle puoli voittoa. Se, että te vielä olette kyllin typeriä vastataksenne hänelle -- ja toki myönnän jalomielisesti olleeni itsekin vielä menneisyydessä samanlainen tollo -- onkin sitten hänelle jo se täydellinen voitto.

Tunnustamalla hänet henkilöksi, joka on mukamas ansainnut peräti jonkun "argumentoidun" palautteen haaskaatte omaa aikaanne, haaskaatte palstatilaa, ja käytännössä pelaatte hänen ehdoillaan. Tai oikeammin, hänen pakkomielteensä ehdoilla.

Mitenkä ajattelit menetellä, jos palstalle ilmaantuisi henkilö, joka änkeäisi jokikiseen viestiinsä naisvihaa, ja käyttäisi historiakeskustelua pelkkänä viikunanlehtenä? Entäpä henkilön, joka tekisi saman tempun rasismin kanssa? Jatkaisit vissiin samaan malliin tyynesti kunnon liberaalina, ja ryhtyisit rautalangasta vääntäen "argumentoituun" keskusteluun, ja silläkin kertaa käytännössä luovuttaisit ilmatilan hallinnan heille, ja antaisit heille monopolin määrittää mitkä ovat keskustelunaiheita tällä palstalla? Koska nämä kaverit kommentoivat joka ketjuun, ja sellaista puheenaihetta ei olekaan, mistä ei löytyisi aasinsiltaa heidän omaan fetissi-teemaansa

Mitä ihmeen hyötyä siitä on kellekään? Kehottaisin lukemaan tuon, mitä Häkkinen äsken kirjoitti. Älä sitten minua syytä, kun hammaslääkäri Tala tulee seuraavan kerran tänne itsensä Simonahon kanssa horisemaan pimeitä suomalaisten ja ruotsalaisten historiasta.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomi on ruotsalainen

Jaakolle ja Jussille taas suurkiitokset meikäläisen nälvimisestä. Viis säännöistä, vai mitä Tapio?

Argumentoinnista molemmat tuntuvat olevan samaa mieltä: meikäläiselle ei pidä argumentoida eli perustella. Jalosen mielestä Onnelan ei pidä vastata minulle, koska silloin voitan! Jaakon mielestä minä en ymmärrä hänen argumenttejaan koskaan. Jussilla on sama ajatus. Voisiko argumenteissa olla vikaa?

Onnela ei ole argumentoinut virolaisten ja liiviläisten ruotsin osaamisen vaatimuksesta, joten kysyn Keskisarjalta suoraan miten asia oikein on.

Luultavasti Jussi ei ajatellut taaskaan kirjoitustaan harkiten vaan palavan pinnan innoittamana, koska tämän ketjun vertaaminen naisvihaan ja rasismiin on Tapio Onnelan kritisoimista (jota Jussi yrittää auttaa), sillä Tapio aloitti tämän ketjun. Jussi ei tainnut tuota ajatella. Minä en aloittanut ketjua. Muiden muassa olen osallistunut keskusteluun kuten Jussi itsekin.

Tämä ketju Suomi on ruotsalainen on päätoimittaja Tapio Onnelan aloittama. Hänestä ohjelmasarja oli kiihottava ja yllyttävä. Moderaattori Klaus Lindgrenin mielestä ohjelmasarja käsitteli ruotsin asemaa. Onhan se kieliaihe, vai mitä?

Jussi siis suosittelee rivien välistä päätoimittajalle, ettei päätoimittaja saisi aloittaa kieliaiheista keskusteluketjua, mutta muotoilee ehdotuksensa niin, että minä olisin aloittanut koko ketjun ja kaikki muutkin kielihistoriaa koskevat palstan keskustelut.

Miksi syytät minua Jussi?

Jos Onnela noudattaa Jussin ehdotusta, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että vain valitut (luonnollisesti kai Onnelan ja Jalosen valitsemat) henkilöt saavat osallistua päätoimittajan aloittamaan ruotsalaisuutta käsittelevää ohjelmasarjaa koskevaan keskusteluun. Eikä perusteluita tarvita, koska silloin häviää! Valitut saisivat esitellä kiihottavia ja yllyttäviä kirjoituksiaan kenenkään vastaan panematta.

Jo aikaisemmin pyysin, että jäitä hattuun ja järki päähän. Se on nyt vielä tärkeämpää.

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Suomi on ruotsalainen

Taas nähdään, miten käsittämättömän heikko luetun ymmärtämisen kyky Vetehisellä on. Muutama selvin virhe listattuna:

1. Minä ja Jussi emme nälvineet vaan kerroimme miten hedelmätöntä on keskustella pakkomielteisen, lukituista mielipiteistään lainkaan joustamattoman henkilön kanssa.
2. Emme sanoneet, ettei Vetehiselle pidä argumentoida, vaan ettei hän kykene ymmärtämään argumentteja. M.O.T.
3. Jussi ei suinkaan väittänyt Vetehisen aloittaneen tätä ketjua.

Nimimerkki Vetehisen kanssa "keskustellessa" toistuu aina tämä sama kaava: hän ymmärtää joko tahallaan (jolloin hän on trolli ja ansaitsee kirjoituskiellon) tai silkan mentaalisen kapasiteetin heikkouttaan (jolloin hän ansaitsee säälimme muttei sympatiaamme) kaiken mahdollisen väärin, väittää muiden sanoneen asioita mitä nämä eivät ole sanoneet ja vie kaikin tavoin keskustelua sivuraiteille: kaikkien muiden energia menee toistuvasti sen kertomiseen, mitä he eivät ole sanoneet ja mitä he ovat todellisuudessa sanoneet, sen sijaan että päästäisiin keskustelemaan siitä, mitä he ovat sanoneet.

Eikä mies kykene tätä epäkommunikatiivista jankuttamistaan ja asian ohi inttämistään näköjään milloinkaan muuttamaan, sen hänen vuosikymmenen ajan nettifoorumeilla kirjoittelunsa osoittaa.

Minä olen valmis vapaaehtoistyöhön yhteiseksi hyväksi: ilmoittaudun vapaaehtoiseksi apumoderaattoriksi leikkaamaan Vetehisen viesteistä pois kaikki ne kohdat, joissa hän ymmärtää muiden sanomiset väärin ja jankuttaa näkemyksiään jotka on jo aikaisemmin kumottu. Parhaiten tämä toimisi, mikäli Vetehisen käyttäjätunnus voitaisiin asettaa sellaiseen tilaan, että hänen viestinsä tulevat foorumille vasta hyväksymisen jälkeen - silloin muut eivät tuhlaisi energiaansa vastaamalla turhaan näihin poistettaviin kohtiin.

Ehkä sillä olisi pedagoginen vaikutus, kun hän huomaisi kuinka vain muutama yksittäinen sana siellä täällä hänen viesteissään on sellaista keskustelua, jota foorumille halutaan.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomi on ruotsalainen

Jaakko Häkkinen kirjoitti:1. Minä ja Jussi emme nälvineet vaan kerroimme miten hedelmätöntä on keskustella pakkomielteisen, lukituista mielipiteistään lainkaan joustamattoman henkilön kanssa.
Eipä pakkomielteiseksi kuvaileminen mitään asiallista ole ja lasken sen nälvinnäksi.

Näytät haluavan muuttaa minun mielipiteitäni ja käsityksiäni ja tunnet epäonnistuvasi toistuvasti ja järjestelmällisesti. Siksi kenties nälvit.

Minä en yritä muuttaa mielipidettäsi. Olet sitä mieltä mitä olet.

Tarjoat kuitenkin usein hyviä keskustelun aiheita ruodittavaksi.
Jaakko Häkkinen kirjoitti:2. Emme sanoneet, ettei Vetehiselle pidä argumentoida, vaan ettei hän kykene ymmärtämään argumentteja. M.O.T.
Kirjoitin että "Jaakon mielestä minä en ymmärrä hänen argumenttejaan koskaan" ja kuitenkaan minä en kuulemma taaskaan ymmärrä Jaakkoa.

Mikä oikein mättää?

Jussi suosittelee Onnelalle, ettei Onnela perustelisi mitään minulle koskien Suomi on ruotsalainen -tv-sarjassa esitettyä ja muutenkaan ilmeisesti.
Jaakko Häkkinen kirjoitti:3. Jussi ei suinkaan väittänyt Vetehisen aloittaneen tätä ketjua.
Jussi ei ilmeisesti edes huomannut, että ketjun (Suomi on ruotsalainen) on aloittanut päätoimittaja Tapio Onnela enkä minä. Silti hänestä minä toin kielipolitiikan historiakeskusteluun, vertaa sitä naisvihaan ja rasismiin vaikka Suomi on ruotsalainen ketjun aloitti Tapio Onnela. Jussi syyttää minua Tapio Onnelan tekemisistä ja Jussin kirjoitus on tulkittavissa kritiikiksi Tapio Onnelaa vastaan (tosin Jussi minua syyttäessään kai yritti puolustaa Tapiota).

Näyttää siltä, että Jussilla ja Jaakolla on ongelma: se on häviö. Jussin haluaa voittaa olemalla perustelematta kysymyksiini ja kritiikkiini ja Jaakko haluaa päästä editoimaan minun viestejäni voittaakseen.

Ja kun nuokaan eivät toimi niin mitä herroille jää jäljelle: ehdottaa minun sulkemista palstalta?

Kieltämättä hivelee, että teidän mielestä minä voitan, mutta samalla olen yllättynyt, koska en pyri voittamaan teitä vaan pohtimaan historiaa mahdollisimman totuudenmukaisesti. Voisi sanoa, löytämään totuuden mahdollisimman tarkasti.

Suosittelen että herrat Jussi ja Jaakko (Klaus ja Tapio?) luopuvat yrityksestä voittaa minut ja muuttaa mielipiteeni ja sen sijaan esittäkää oma mielipiteenne ja käsityksenne ja perustelut tarvittaessa (voi ne jättää poiskin kuten Jussi ehdottaa, mutta sellainen huutaa aika kovaa tyhjästä tynnyristä).

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Suomi on ruotsalainen

On keskustelu mennyt taas ihan sivuraiteille. Puhe oli siitä TV-sarjasta "Suomi on ruotsalainen", jos muistatte. Joten jos haluatte keskustella keskustelutavoista ja muusta sellaisesta, sitä varten on tällä foorumilla ihan oma palstansa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomi on ruotsalainen

Klaus Lindgren kirjoitti:On keskustelu mennyt taas ihan sivuraiteille. Puhe oli siitä TV-sarjasta "Suomi on ruotsalainen", jos muistatte. Joten jos haluatte keskustella keskustelutavoista ja muusta sellaisesta, sitä varten on tällä foorumilla ihan oma palstansa.
Keskustelu meni sivuraiteille esimiehesi päätoimittaja Tapio Onnelan viestissä (05.06.13 08:11) yli kaksi päivää sitten jolloin hän alkoi nälviä kielivihasta siksi kun en usko virolaisten ja liiviläisten talonpoikien pitäneen osata ruotsia.

On siinäkin syy!

Sinä Klaus seuraat vain sivusta, jopa annat sivustatukea esimiehesi aloittamalle nälvinnälle. Nälvintäjoukkio kasvoi Jussilla ja Jaakolla. Edelleen katselet sivusta kuin ei mitään ja meno vain yltyy.

Sidonnaisuudet ja riippuvuudet Tapioon tai pelko niiden vaikutuksista kenties vaikuttavat sinun ja luultavasti Jussinkin käytökseen. Hänhän innokkaasti oli ottamassa kunniaa siitä, että oli huomannut saman että "piti osata ruotsia", mutta Onnelan nälvittyä minua hän pelästyi ilmeisesti sitä, että Onnela leimaa hänetkin kielivihaajaksi.

Kenties palaan asiaan (virolaisten ja liiviläisten talonpoikien piti osata ruotsia) kun olen saanut vastauksen Keskisarjalta itseltään. Sitten tiedetään oliko kyse Keskisarjan harkitusta lausumasta, mokasta vai Tapio Onnelan väärinkirjauksesta.

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Suomi on ruotsalainen

Vetehinen kirjoitti:Näyttää siltä, että Jussilla ja Jaakolla on ongelma: se on häviö. Jussin haluaa voittaa olemalla perustelematta kysymyksiini ja kritiikkiini ja Jaakko haluaa päästä editoimaan minun viestejäni voittaakseen.
Jälleen erinomainen todiste siitä, kuinka väärin Vetehinen voi kaiken ymmärtää! Kiitos, en olisi pystynyt keksimään noin kauas todellisuudesta harhautunutta esimerkkiä vaikka olisin pinnistänyt kaiken mielikuvitukseni. :lol:

Uskon yhä enemmän että olet pelkkä trolli ja että tuonkin heittosi huomionkipeä tarkoitus oli vain saada minut vastaamaan. Ei kukaan oikeasti voi olla niin typerä ja pihalla, että kuvittelee paksukalloisen jankuttamisen ja kaikkien vasta-argumenttien ignoroimisen olevan taktiikka, jolla keskustelussa "voitetaan"! :roll: Muutenhan me kaikki käyttäisimme sitä halutessamme "voittaa" väännön jostain aiheesta.

Sinulla on valtavat suojamekanismit egosi ympärillä, koska todellisuuteesi ei mitenkään mahdu se vaihtoehto, että keskustelukyvyssäsi voisi olla paha puute. Siksi päädyt heittämään vakavalla naamalla tuollaisia naurettavuuksia. En ole aikaisemmin vakavasti epäillyt mielenterveyttäsi, vaan olen vain ajatellut että nautit trollaamisesta, mutta nyt mieleni alkaa muuttua.

Oletusta, että olet ylittänyt jonkin merkittävän mielenterveydellisen rajan, tukee sekin, että olet äsken päätynyt esittämään uhkauksia toisella foorumilla, ilmeisesti siksi, että kohteena oleva kirjoittaja valitsi erään naurettavan väitteesi allekirjoitukseensa:

Jotuni = Vetehinen:
"Sun on penni vaarallista liikkua pimeällä. Ole varovainen.
Onnettomuuksia satttuu niin helposti kun liikkuu kaupungilla. Sama varoitus koskee muitakin hurreja."
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... w#p1977729

Vainoharhaisuutesikin näyttää pahentuneen:
"Sinä Klaus seuraat vain sivusta, jopa annat sivustatukea esimiehesi aloittamalle nälvinnälle. Nälvintäjoukkio kasvoi Jussilla ja Jaakolla. Edelleen katselet sivusta kuin ei mitään ja meno vain yltyy."

:roll:

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Suomi on ruotsalainen

Vetehinen kirjoitti:
Klaus Lindgren kirjoitti:On keskustelu mennyt taas ihan sivuraiteille. Puhe oli siitä TV-sarjasta "Suomi on ruotsalainen", jos muistatte. Joten jos haluatte keskustella keskustelutavoista ja muusta sellaisesta, sitä varten on tällä foorumilla ihan oma palstansa.
Keskustelu meni sivuraiteille esimiehesi päätoimittaja Tapio Onnelan viestissä (05.06.13 08:11) yli kaksi päivää sitten jolloin hän alkoi nälviä kielivihasta siksi kun en usko virolaisten ja liiviläisten talonpoikien pitäneen osata ruotsia.

On siinäkin syy!

Sinä Klaus seuraat vain sivusta, jopa annat sivustatukea esimiehesi aloittamalle nälvinnälle. Nälvintäjoukkio kasvoi Jussilla ja Jaakolla. Edelleen katselet sivusta kuin ei mitään ja meno vain yltyy.

Sidonnaisuudet ja riippuvuudet Tapioon tai pelko niiden vaikutuksista kenties vaikuttavat sinun ja luultavasti Jussinkin käytökseen. Hänhän innokkaasti oli ottamassa kunniaa siitä, että oli huomannut saman että "piti osata ruotsia", mutta Onnelan nälvittyä minua hän pelästyi ilmeisesti sitä, että Onnela leimaa hänetkin kielivihaajaksi.

Kenties palaan asiaan (virolaisten ja liiviläisten talonpoikien piti osata ruotsia) kun olen saanut vastauksen Keskisarjalta itseltään. Sitten tiedetään oliko kyse Keskisarjan harkitusta lausumasta, mokasta vai Tapio Onnelan väärinkirjauksesta.
Mainitsemassasi viestissä sanotaan Keskisarjan suulla mm:
"Fakta vai[n] oli se, että yhteiskunnassa edetäkseen tuli osata ruotsia, kuten nyt on osattava englantia. Myöskin liivinmaalaisten tai virolaisten talonpoikien piti osata ruotsia."
Minulle määre "myöskin" sekä sanapari "tuli/piti" kertovat, että edellisen virkkeen rajoitus "yhteiskunnassa edetäkseen" koskee myös jälkimmäistä virkettä. Tällaisissa tapauksissa ei ole välttämätöntä toistaa samaa asiaa, joskin se voisi olla selvyyden vuoksi aiheellista, mutta toisin sanoin.
Klaus Lindgren kommentoi asiaa näin:
"Olisi tuon kai voinut muotoilla paremminkin, mutta Keskisarja näkyy joutuneen puristamaan sanottavansa hyvin lyhyeen aikaan ja siinä on ehkä leikkajakin klipsinyt jotain pois, mene tiedä. Vaan jos tuo nyt olikin hieman epätarkasti sanottu, niin entäs sitten?"
Jussi Jalosen mielestä kyseessä oli "pelkästään haastattelussa tapahtunut töppäys."

Tämä sanataiteesta, mutta mielestäni ei siis tarvitsisi juuttua tähän pikkuseikkaan.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomi on ruotsalainen

historioija kirjoitti:Mainitsemassasi viestissä sanotaan Keskisarjan suulla mm:
Mistä tiedät, että Keskisarja on sanonut?

En keksi mistä voisin varmentaa päätoimittajan kirjoittaman ja Keskissarjan suuhun laittaman paitsi kysymällä Keskisarjalta.

Miksiköhän Jaakolle on niin tärkeää, että "ymmärtäisin" häntä?

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Suomi on ruotsalainen

Vetehinen kirjoitti:
historioija kirjoitti:Mainitsemassasi viestissä sanotaan Keskisarjan suulla mm:
Mistä tiedät, että Keskisarja on sanonut?

En keksi mistä voisin varmentaa päätoimittajan kirjoittaman ja Keskissarjan suuhun laittaman paitsi kysymällä Keskisarjalta.

Miksiköhän Jaakolle on niin tärkeää, että "ymmärtäisin" häntä?
Voisit ymmärtää vaikka siten, että vähentäisit kierroksia ja suhtautuisit sovinnollisemmin - joka suuntaan. Nälvintäkin laantuisi.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Suomi on ruotsalainen

Vetehinen kirjoitti: Sidonnaisuudet ja riippuvuudet Tapioon tai pelko niiden vaikutuksista kenties vaikuttavat sinun ja luultavasti Jussinkin käytökseen. Hänhän innokkaasti oli ottamassa kunniaa siitä, että oli huomannut saman että "piti osata ruotsia", mutta Onnelan nälvittyä minua hän pelästyi ilmeisesti sitä, että Onnela leimaa hänetkin kielivihaajaksi.
Viimeksi olen havainnut yhtä tärähtänyttä sosiaalisiin suhteisiin liittyvää arvuuttelua yläasteella. Ikään kuin minua nyt kiinnostaisi pennin latia, mitä Onnela tästä aiheesta tai minun persoonastani ajattelee, ja tässä ketjussa olen kyllä tehnyt tiettäväksi mitä mieltä olen hänen viehättyneisyydestään mainittuun dokumenttisarjaan.

"Innokkaasti ottamassa kunniaa" on taas malliesimerkki Vetehisen harrastamasta psykologisesta projektiosta. Käytännössä hän on itse uhonnut koko ketjun ajan olleensa ainoa sarjan haastattelutöppäykset havainnut mies. Tyydyin toteamaan, että ovat tässä muutkin ihmiset panneet ne merkille, mutta kaikki eivät ole tehneet siitä elämäntarkoitustaan.

Vetehinen kirjoitti: Kenties palaan asiaan (virolaisten ja liiviläisten talonpoikien piti osata ruotsia) kun olen saanut vastauksen Keskisarjalta itseltään. Sitten tiedetään oliko kyse Keskisarjan harkitusta lausumasta, mokasta vai Tapio Onnelan väärinkirjauksesta.

Se on hyvä kun on harrastuksia, nyt kun sääkin muuttui koleammaksi. Vetehinen tosin ei antanut edes helteiden häiritä tästä asiasta jankuttamistaan.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”