Ville Laamanen
Viestit: 4
Liittynyt: 09.08.06 16:00
Paikkakunta: Turku

Olavi Paavolainen -aiheisesta tutkimuksesta

Olen jatko-opiskelija Turun yliopiston poliittisen historian laitokselta ja aloittamassa väitöskirjatutkimusta työnimellä "Kirjailija Olavi Paavolainen totalitaristisen politiikan ja kulttuurin tulkkina 1930-luvulla".

Olen kiinnostunut saamaan yhteyden muihin sellaisiin tutkijoihin, jotka työskentelevät joko Paavolaiseen liittyvien tai muuten omaa tutkimushankettani lähellä olevien aiheiden parissa. Väitöskirjani alustavaan tutkimussuunnitelmaan voi (ainakin vielä tätä kirjoittaessa) tutustua tarkemmin täällä. Tosin jonkin verran täsmennyksiä on tuohon versioon jo tullut; aion esimerkiksi tarkastella laajemminkin Paavolaisen paikkaa ja roolia kulttuurin ja politiikan ilmiöiden tulkkina niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin ja pohtia myös klassista asetelmaa "intellektuellia kiehtovasta totalitarismista".

Mikäli olet kiinnostunut ottamaan yhteyttä ja vaihtamaan ajatuksia, minut tavoittaa osoitteesta etunimi.sukunimi(at)utu.fi. Kuulemisiin!

Ville Laamanen
Viimeksi muokannut Ville Laamanen, 05.10.06 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Hei
Tähän sopisi minusta hyvin muistuttaa Villen kirjoittamasta kiinnostavasta Olavi Paavolaista käsittelevästä aliosta Turun Sanomissa:

Ville Laamanen: Murroksen etsijä tulkitsi totalitarismia terävästi

Kirjailija Olavi Paavolaista (1903-1964) pidetään oikeutetusti yhtenä kaikkein merkittävimmistä suomalaisista kulttuurin ja politiikan kansainvälisten virtausten tulkitsijoista. Asemansa Paavolainen on saavuttanut ennen kaikkea 1920- ja 1930- lukujen kirjallisen tuotantonsa ansiosta. Hän tavoitti artikkelikokoelmassaan Nykyaikaa etsimässä (1929) sekä matkakirjoissaan Kolmannen Valtakunnan vieraana (1936), Lähtö ja loitsu (1937) ja Risti ja hakaristi (1938) osuvasti ajan hengen ja kommentoi niissä terävästi tuolloin ajankohtaisia politiikan ja kulttuurin mullistuksia.

ja vielä:
Totalitarismi edusti Paavolaisen tulkinnan mukaan ennennäkemättömän suurta, arvaamatonta muutosvoimaa ja tiettyä vaistoihin vetoavaa myyttisyyttä, joka tavallisesti yhdistetään uskontoihin. Niin fasistit, kansallissosialistit kuin kommunistitkin näyttivät olevan luomassa ja kasvattamassa dynaamista, tervettä ja voimakasta "uutta ihmistä", joka olisi vapaa heikon, nöyryyttä saarnaavan liberaalis-demokraattis-kristillisen moraalin kahleista.
(TS, 1.10.2006)

Kuva
Kuva: Kivennapaseuran kuvagalleria,
http://www.kivennapaseura.fi/kuvagalleria_vanhat.htm

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”