Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

Veikko I Palvo kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Jos et ymmärrä journalistisia kriteereitä noudattavien medioiden ja valheita tahallaan levittävän median eroja niin ei voi kun ihmetellä.
Luulen etten ymmärrä mielipidettäsi, ettei minkään median tarkoitus ole totuus ja luulin journalististen ohjeiden pyrkivän ohjaamaan mediaa totuuteen, mutta voin olla väärässäkin.
Taidat olla oikeassa Lemmi, kyllä siellä Venäjällä näyttää jälleen olevan "totuusmedia", sellainen jota ei esiinny Lännessä.
En tiennyt, ettei länsimedia kerro totuutta. Luulen että ehkä minun ei pitäisi osallistua keskusteluun, jossa muiden mielestä totuus on negatiivinen ominaisuus ja minulle se on tavoiteltava asia.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Tavastia

Lemmi kirjoitti:
Veikko I Palvo kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Luulen etten ymmärrä mielipidettäsi, ettei minkään median tarkoitus ole totuus ja luulin journalististen ohjeiden pyrkivän ohjaamaan mediaa totuuteen, mutta voin olla väärässäkin.
Taidat olla oikeassa Lemmi, kyllä siellä Venäjällä näyttää jälleen olevan "totuusmedia", sellainen jota ei esiinny Lännessä.
En tiennyt, ettei länsimedia kerro totuutta. Luulen että ehkä minun ei pitäisi osallistua keskusteluun, jossa muiden mielestä totuus on negatiivinen ominaisuus ja minulle se on tavoiteltava asia.
Viittasin Venäjällä 2008 uudelleen perustettuun Roskomnadzor´iin, https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_S ... unications joka rajoittaa sananvapautta Venäjällä ja ohjaa kertomaan venäläisille Federaation määräämän "totuuden". Tuossa wikissä on myös linkit Internetin `mustiin
listoihin´ Venäjällä ja Censorship in Russia sananvapaudesta.

Kylmän sodan tyyliin "Venäjälle lähetetään uutisia Venäjältä" http://interpretermag.com/in-the-ussr-t ... l-despair/ ja Roskomnadzor oletettavastikin yrittää estää tuollaisen propagandaksi katsomansa Venäjällä venäläisiltä?

Meillä lännessä sananvapaus on niin suuri, että media on perustanut julkisen sanan neuvostonkin suojaamaan itseään ja myöskin tietysti valvomaan hyvien lehtimiestapojen noudattamista, eikä se siis miltään osin ole Venäjän Roskomnadzorin kaltainen sensuurielin.

Lemmi, Venäjällä näytettäisiin palattavan neuvostoaikaiseen sananvapauteen ja pravdaan ja miten luonnehtisit tuota "totuutta"?
Ja millä tavoin tuollainen yhden virallisen totuuden jatkuva esilletuominen muokkaa venäläisten yleistä mielipidettä, jota siellä Venäjällä kuulemma "puolueettomasti" tutkitaankin ja uutisoidaan galluppituloksia Venäjän toimien suuresta kannatuksesta sen saman `virallisen yleisen mielipiteen´ vahvistamiseksi?

Veikko Palvo

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Tavastia

Onkohan Levada-keskuskaan ainakaan yksinomaan gallup-toimisto, ainakin sen taustalla sanotaan olevan 1987 NKP:n keskuskomitean päätöksellä perustetun sosiologisen tutkimuksen VTsIOM:in? Ehkäpä VTsIOMkin toimii yhä?

Tatjana I Zaslavskaja valmistui sosiologiksi Moskovan valtion yliopiston kansantalousosaltolta vuonna 1950. Sosiologi Zaslavskajan sanotaan erikoistuneen
maatalouteen, maatalousyhteisön rakenteeseen ja toimintaan Siperiassa. Novosibirskissä on 4.1983 pidetty kongressi ja ehkäpä T.Z. on ollut myös
Novosibirskin muistion laatija. Raportti on vuodettu länteen ja Washington Post on julkaissut muistion elokuussa 1983.
Raportti on tietystikin laadittu marxismileninismin oppien puitteissa, mutta raportin arvellaan olevan Perestroikan ( rakennemuutos, jälleenrakennus )
taustalla ja NKP:n keskuskomitean päätöksellä siitä olisi tullut laajemmin neuvostoyhteiskuntaa koskeva. Ideologiaa ja komento-/keskusjohtoista taloutta ei haluttu muuttaa, ainoastaan uudistaa yhteiskunnan rakenteita ja siinä tapahtui sitten "vuosisadan onnettomuus".

Tatjana Zaslavskaja oli 1987 NKP:n päätöksellä perustetun VTsIOM:n ensimmäinen johtaja ja hänen sanotaan http://www.nytimes.com/2013/09/04/world ... .html?_r=0 olleen Gorbatshovin neuvonantaja. Novosibirskin raporttikin 1983 on ollut salainen ja kielletty, mutta 1987 sekin näyttää ehkäpä muuttuneen viralliseksi NKP:n päätöksellä,
ainakin raportti näyttäisi päätyneen jo tätä ennen Gorbatshovillekin?

Veikko Palvo

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

Veikko I Palvo kirjoitti: Lemmi, Venäjällä näytettäisiin palattavan neuvostoaikaiseen sananvapauteen ja pravdaan ja miten luonnehtisit tuota "totuutta"?
Luulen että tämän ketjun aihe on Tavastia.

KanttiS111
Viestit: 16
Liittynyt: 13.03.16 22:10

Re: Tavastia

Luulen että tämän keskusteluketjun tarkoitus on leimata kaikki asiallista keskustelua Suomen ja suomalaisten historiasta hakevat huuhaa/pseudotiedefanaatikoiksi. mikäli tieteelllinen tutkimus ei ota huomioon erilaisia mahdollisuuksia joita ei pysty todistamaan täysin faktoiksi, tupakka ei aiheuta syöpää ja aspartaami on terveellistä. fakta on se, että kaikki mediassa kirjoitettu ei ole totta. Historia perustuu kirjattuun perimätietoon. Politiikka on kompromissejä. evoluutio huolehtii siitä että aina tulee jotain uutta ja elämä jatkuu siihen asti kunnes se loppuu. :) Käsittääkseni keskusteluryhmän tarkoitus on keskustella historiasta ja tämän topikin aihe on tavastia. Käsittelen omissa kirjoituksissani vapaalla otteella omia sukututkimuksen ja paikallishistorian opiskelun kautta saamiani tietoja ja jossain määrin oletuksia. kaikkia faktoja ei ole ja osa ns. Faktoista on esitetty jollekkin taholle edullisesti. monen mielestä asioista pitäisi kuitenkin pystyä keskustelemaan avoimesti ja myös huomioida tieto jota tieteellisellä tutkimuksella ei välttämättä koskaan pystytä täysin varmistamaankaan. on suorastaan typerryttävää huomata että historia tieteenä ei edes pyri etsimään totuutta vaan toistaa voittajan sanelemia mantroja. :) Maamme alkuperäisväestö ei liene enään kovin vankassa voimassa ja ymmärrettävähän se on, että valloittajan otteilla maahamme tunkeutunut väki aikanaan huolehti omasta asemastaan rahan ja vallankäytön mukanaaan tuomin etuisuuksin.

KanttiS111
Viestit: 16
Liittynyt: 13.03.16 22:10

Re: Tavastia

Huolehti omasta asemastaan. tosiasiahan on, että maatamme voi pitkälle verrata esim. Britanniaan, jossa useat heimot asuttivat maata ja jossa esim uskonnot näyttelevät vahvaa roolia. Syrjäisessä ja vähälukuisessa maassamme tosin ei ilmeisesti ollut aivan yhtä korkea "sivistyksen" taso. samoilla mekanismeillä tosin se aateli toimi täälläkin. maata annettiin kruunun suosikeille ja rahalla pääsi yliopistoihin ja luostarikouluihin. tosiasiassa niitä aitoja suomalaisia kyykytettiin kruunun ja sen vasallien toimesta melko rajusti siihen asti, että populaatio sekoittui riittävästi. normaaliproseduuri roomalais/katolilais/gootti/aateli perinteessä. :) tästä lienevät historiantutkijat samaa mieltä. suomalaisista pitäisi tehdä kattava ja koko kansan käsittävä geneettinen tutkimus ja samalla tutustua paremmin ,maan tapoihin ja kansan sekä kulttuurien kehittymiseen. Suomen historian peilaaminen euroopan politiikkaan, sen historiaan ja kansojen muodostumiseen antaa täysin uuden kuvakulman paljasjalkaiselle vanajanjokilaaksolaiselle ja jos venäjätrolliksi ja pseudotieteeksi haukutaan, niin kyllä on omissa tiedoissa parantamisenvaraa. t: Antti Tapio Kurki, Vanajatrolli Hämäläisten maasta ja turengin kylästä. ;)

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

KanttiS111 kirjoitti:Luulen että tämän keskusteluketjun tarkoitus on leimata kaikki asiallista keskustelua Suomen ja suomalaisten historiasta hakevat huuhaa/pseudotiedefanaatikoiksi. mikäli tieteelllinen tutkimus ei ota huomioon erilaisia mahdollisuuksia joita ei pysty todistamaan täysin faktoiksi,
Olet väärässä. Sinulta on pyydetty esittämiesi uskomattomien väitteiden tueksi tutkimustuloksia, tai omia lähteisiin perustuvia argumentteja, mutta emme ole niitä saaneet.
KanttiS111 kirjoitti:”Suomen historia on tietoisesti häivytetty roomalais-katolilaisen-, ortodoksisen- ja juutalaisen uskonnon suojaamiseksi.”
Voisitko esittää näiden uskomattoimen väitteidesi tueksi jonkun aiheesta tehdyn tutkimuksen tai muun todisteen.
KanttiS111 kirjoitti:”Samoihin aikoihin muuten hävitettiin loputkin kirjoitetut arkistotiedot meidän omasta ja todellisesta historiastamme ja kulttuuristamme. Siinä on sinikiveläisille ja yliopistoväelle tekemistä, kun kansa ei enää muista kuin kirkon suoltaman sonnan ja ruotsalaisten kouluttaman yliopistoväen valheellisen propagandan.”
Kuka hävitti, mitä hävitti, miksi ja koska? Esitä väitteesi tueksi viite tai muu konkreettinen todiste tai tutkimus.
KanttiS111 kirjoitti:”Pahoittelen jo etukäteen tapaani oikoa ja esittää asioita tavalla jonka itse näen vapaudekseni valita ilmaisumallini.”
KanttiS111 kirjoitti:”En nyt väitä että hallussani olisi mitään eksaktia tai uutta tietoa asioiden kulusta. "Iso osa tuosta ajasta vuoteen 1600 luvun taitteeseen asti kun on dokumentoituna lähinnä maakirjojen, kartanoiden historiikkien, sukutaulujen ja muun siihen aikaan sekavasti ja epäselvästi käsin luetteloidun aineiston takana.”
Tässä nimimerkin väitteessä konkretisoituu hienosti tieteellisen esityksen (esimerkiksi tieteellisen historianesityksen) ja pseudotieteellisen huuhaan ero.
KanttiS111 kirjoitti:”Kuinka härskisti Meitä on pidetty tietämättöminä omista juuristamme ja tavoistamme.”
Tyypillinen ilmassa leijuva salaliittoteoria, jolle ei löydy minkäänlaista näyttöä tai muutakaan todistetta.
Asiasta on mahdotonta keskustella järkevästi jos kirjoittaja esittää väitteitä, jotka eivät perustu tieteelliseen tutkimukseen tai alkuperäislähteisiin ja niiden tulkintaan. Ero vakavasti otettavan historiantutkimuksen ja pseudotieteen välillä menee juuri tässä.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Lemmi kirjoitti:
Veikko I Palvo kirjoitti: Lemmi, Venäjällä näytettäisiin palattavan neuvostoaikaiseen sananvapauteen ja pravdaan ja miten luonnehtisit tuota "totuutta"?
Luulen että tämän ketjun aihe on Tavastia.
Olet todellakin oikeassa! Se on ketjun pääteema, hyvä havainto. Rinnastin pseudotietelijöiden motiiveja valemedian motiiveihin, jonka jälkeen sinä toit esille väitteen siitä, ettei valemedialla ja oikeita journalistisia krittereitä noudattavalla medialle ole eroja. Tässä en pysty kovin paljon enempää sinua auttamaan, mikäli et itse tosiaankaan hahmota tätä olennaista eroa. Olisikohan sinulla sitten itse tähän Tavast-teemaan jotakin annettavaa foorumin lukijoille?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

KanttiS111 kirjoitti: Historia perustuu kirjattuun perimätietoon.
YLE uutisoi kolme päivää sitten vapaaehtoisten etsivän hiisiä. Hiidet olivat suomalaisten pyhiä paikkoja, jotka kirkon ansiosta saivat pahan paikan maineen.

Taivaannaula ry on kerännyt hiisitietoja kolmen vuoden ajan ja kerännyt tiedot 350:stä hiidestä eri puolilla Suomea.

Tänään 28.3. on hiisipäivä. Se on sama päivä, jona esivalta päiväsi käskyn tuhota hiidet. YLE:n uutisessa ei mainita oliko esivalta ruotsalaisia, pappeja vai molemmat.
– 28. päivä maaliskuuta 1748 on lähetetty eräälle paikkakunnalle esivallan toimesta kirje, jossa hyvin huolestuneesti puhutaan siitä, että vielä löytyy paljon pyhiä luonnonpaikkoja ja kansa niitä kunnioittaa – että nyt on viimeinen hetki tuhota ne, jotta huonot perinteet saadaan kitkettyä pois.
Vapaaehtoiset etsivät hiisiä – Muinaisia uhripaikkoja halutaan suojella
http://yle.fi/uutiset/vapaaehtoiset_ets ... la/8757327

Muistelen hämärästi kirkon määränneen (tai esivallan) tuhottaviksi riimusauvat eli kalenterisauvat, mutta voin muistaa väärin.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

Tapio Onnela kirjoitti:Rinnastin pseudotietelijöiden motiiveja valemedian motiiveihin, jonka jälkeen sinä toit esille väitteen siitä, ettei valemedialla ja oikeita journalistisia krittereitä noudattavalla medialle ole eroja.
Luulin kirjoittaneeni totuusmediasta valemedian vastakohtana ja mielipiteesi on, ettei journalistisia kriteereitä noudattavan median tarkoitus ole totuus. Luulin, ettei valemedia kerro totuutta.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Rinnastin pseudotietelijöiden motiiveja valemedian motiiveihin, jonka jälkeen sinä toit esille väitteen siitä, ettei valemedialla ja oikeita journalistisia krittereitä noudattavalla medialle ole eroja.
Luulin kirjoittaneeni totuusmediasta valemedian vastakohtana ja mielipiteesi on, ettei journalistisia kriteereitä noudattavan median tarkoitus ole totuus. Luulin, ettei valemedia kerro totuutta.
Kannattaako ollenkaan kirjoittaa jos vain "luulee" kirjoittaneensa? Olet ihan itse keksinyt "totuusmedian" käsitteen. Otapa selvää mitä journalistisilla kriteereillä tarkoitetaan ja tutustu vaikkapa Julkisen sanan neuvoston journalistin ohjeisiin. Valemedia ei noudata näitä kriteereitä eikä ohjeita. Sinulla tuntuu todellakin olevan vaikeuksia erottaa oikea journalismi valemediasta ja propagandasta - tai sitten vain trollaat.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Rinnastin pseudotietelijöiden motiiveja valemedian motiiveihin, jonka jälkeen sinä toit esille väitteen siitä, ettei valemedialla ja oikeita journalistisia krittereitä noudattavalla medialle ole eroja.
Luulin kirjoittaneeni totuusmediasta valemedian vastakohtana ja mielipiteesi on, ettei journalistisia kriteereitä noudattavan median tarkoitus ole totuus. Luulin, ettei valemedia kerro totuutta.
Kannattaako ollenkaan kirjoittaa jos vain "luulee" kirjoittaneensa? Olet ihan itse keksinyt "totuusmedian" käsitteen. Otapa selvää mitä journalistisilla kriteereillä tarkoitetaan ja tutustu vaikkapa Julkisen sanan neuvoston journalistin ohjeisiin.
Luulen linkkaamassasi JSN:n journalistin ohjeiden kohdan 8 kuuluvan: Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen ja luulen sen poikkeavan sinun kirjoittamasta:
Tapio Onnela kirjoitti:Journalistisia kriteereitä noudattavan median tarkoitus ei myöskään ole "totuus"

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Tavastia

Lemmi kirjoitti:
Journalistin ohjeiden kohta 8: Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen
[/quote]

Hiisi vieköön Lemmi, luepas journalistin ohjeiden kohta: "käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi."

Esim. Kertomalla Ukrainan talouskehityksen suunnasta voidaan ehkä yrittää lietsoa erimielisyyttä Ukrainan sisällä ja vaikuttaa ulkopuoliseen mielipiteeseen Ukrainan taloudesta.
Eli jopa totuudenmukaisellakin, läntisiin tiedotusvälineisiin linkitetyllä tiedonvälityksellä saattaa ehkä olla määrätynlainen halu vaikuttaa mielipiteisiin journalistin palkkaajan haluamalla tavalla?
Janukovitshin hallinnon EU/Venäjä-valintahan, talouskehityksen suunta, sai lopulta aikaiseksi 2014 alussa Venäjänkin sekaantumiseen Ukrainan sisäisiin asioihin Krimillä ja toukokuussa 2014 julistetussa "Novorussijassa".

Veikko Palvo

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Tavastia

Veikko I Palvo kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Journalistin ohjeiden kohta 8: Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen
Hiisi vieköön Lemmi, luepas journalistin ohjeiden kohta: "käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi."

Esim. Kertomalla Ukrainan talouskehityksen suunnasta voidaan ehkä yrittää lietsoa erimielisyyttä Ukrainan sisällä ja vaikuttaa ulkopuoliseen mielipiteeseen Ukrainan taloudesta.
Luulen etten tajua sinua enkä Tapio Onnelaa, en ainakaan usko tajuavani, koska se mitä tajuan on uskomattoman omituista. Teistä median totuudenmukaisuus on huono asia, siihen ei pidä pyrkiä, totuus lietsoo erimielisyyttä ja totuus vaikuttaa mielipiteeseen tavalla, jolla ei saisi vaikuttaa. Tuskin te noin ajattelette kuin olen tajunnut, joten uskon tajunneeni teidät väärin, mutta voin olla väärässäkin.

Mainitsemasi journalistien ohjeiden kohta koskee tilannetta, jossa media raportoi omasta yhtiöstään kuten silloin kun HS kirjoittaa Sanoma Oy:stä. En tajua ohjeen yhteyttä Ukrainaan. Olen pahoillani, etten ymmärrä. Tuntuu tosi omituiselta. Mielelläni lopettaisin tällaisen.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Lemmi kirjoitti:Luulen etten tajua sinua enkä Tapio Onnelaa, en ainakaan usko tajuavani, koska se mitä tajuan on uskomattoman omituista. Teistä median totuudenmukaisuus on huono asia, siihen ei pidä pyrkiä, totuus lietsoo erimielisyyttä ja totuus vaikuttaa mielipiteeseen tavalla, jolla ei saisi vaikuttaa. Tuskin te noin ajattelette kuin olen tajunnut, joten uskon tajunneeni teidät väärin, mutta voin olla väärässäkin.
Mistä sait päähäsi moisen idiottiimasien ajatuksen? En ole sanounut näin, enkä ole tätä mieltä. Tutustu edelleen journalistin ohjeisiin, ehkä lopultakin ymmärrätä mikä on valemedian ja journalismin ero. Ja todellakin, ketju käsittelee "Tavastiaa" ei nykymediaa, joten jos haluat jatkaa journalismin käsittelyä avaa uusi säie tätä varten.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”