historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Heikki Ylikangas totuutta etsimässä

Emma-Liisa kirjoitti:
historioija kirjoitti:Heikki Ylikankaan uusin teos on julkistettu jo tammikuussa. Tässähän hän kirjoituksessaan http://blogs.helsinki.fi/hylikang/2015/ ... utkiminen/ sitä luonnehtii. Hän sanoo mm:

Historiantutkimuksessa lähdetään siitä, että on olemassa yksi muuttumaton totuus. Muutenhan ei historian tutkiminen olisi ylipäätään mielekästä.

Epäilemättä tuon totuuden voidaan ajatella olevan olemassa. Se on täydellinen tieto tutkittavasta asiasta, atomitason tapahtumiin saakka. Syy- ja seuraussuhteissa on mukana mainitulla tarkuudella koko maailmanhistoria.
Totuutta voi siten sanoa äärettömän laajaksi kokonaisuudeksi. Ymmärtää hyvin, että tutkijan on pakko tyytyä hyvin vajavaiseen ja mahdollisesti täysinkin virheelliseen tulkintaan.

JK. Voi kyllä arvella, että Ylikangas ei mene asiassa näin perille eikä tarkoita tuollaista absoluuttista totuutta, vaan jotakin vaatimattomampaa, jonkinlaista suhteellista totuutta. Se tosin on sitten vastaavasti vajaa. Kannattaisiko siihen pyrkiäkään? No, vähemmänkin täytyy näissä oloissa riittää.
Jos Ylikangas todella tarkoittaisi suhteellista totuutta, niin eihän hänellä olisi mitään mieltä kiivastua, jos joku ei hyväksy "hänen" totuuttaan, koska suhteellisia totuuksia on jo lähtökohtaisesti useampia, koska eri ihmiset näkevät saman asian eri puolilta (vrt. elefantti ja ranskalainen, englantilainen ja suomalainen).

Toki totuuteen kannattaa aina pyrkiä, kunhan tajuaa ja tunnustaa, että ihminen voi voi sitä koskaan saavuttaa. Totuuden tavoittamattomuus ei nimittäin tarkoita, ettei valheita ja vääriä käsityksiä olisi, ja jo niiden paljastaminen on tärkeää.

John Williamsin romaani Stoner kertoo tavallaa aiheesta, vaikka päähekilö onkin kirjallisuuden professori. Hänen seminaariinsa tulee opiskelija, joka uskoo, ettei kirjoja kannata lukea, vaan kaiken voi keksiä omasta päästään ja lasketella suorastaan luikuria.
Ongelmana on se, että kukaan vain ei voi koskaan todistaa, että olisi tuon totuuden saavuttanut.

Tuosta päättelen Ylikankaan ajattelevan, että historiallisen totuuden voi saavuttaa - mutta sitä ei voi koskaan tietää, milloin ja kenelle se on onnistunut.
Mutta tämä on vain minun tulkintani...

Albert Ravila
Viestit: 263
Liittynyt: 22.10.08 18:14

Re: Heikki Ylikangas totuutta etsimässä

Lemmi kirjoitti:Luulen että omien odotusten arvioiminen kohtuulliseksi on tavallista, usein molemminpuolista ja aina henkilökohtaista.
Näin luulen ma myös. Siksi käytin ilmaisua "objektiivisesti arvioiden". Silmiinpistävä piirre Ylikankaan ja hän "vastapuolensa" välisessä keskustelussa oli se, että Ylikangas ei tätä debattia jostain syystä ilman hermostumista ja henkilökohtaisuuksiin menemistä kyennyt käymään.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Heikki Ylikangas totuutta etsimässä

Albert Ravila kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulen että omien odotusten arvioiminen kohtuulliseksi on tavallista, usein molemminpuolista ja aina henkilökohtaista.
Näin luulen ma myös. Siksi käytin ilmaisua "objektiivisesti arvioiden". Silmiinpistävä piirre Ylikankaan ja hän "vastapuolensa" välisessä keskustelussa oli se, että Ylikangas ei tätä debattia jostain syystä ilman hermostumista ja henkilökohtaisuuksiin menemistä kyennyt käymään.
Ja kuitenkin jo kokemus olisi voinut opettaa, että kestää aina aikaa, ennen kuin uudet tulokset hyväksytään. Jos kerran on itse varma, että on oikeassa, voi levollisena odottaa, että se tapahtuu, vaikka sitten kuoleman jälkeen. Nimittäin jos ei ole tuota sidosta oman itsen ja tulosten välillä ja loppumatonta halua saada tunnustusta, vaan on alkanut tajuta että lahjakkainkin suurine saavutuksineen on täällä vain muurahainen maailmankaikkeuden mittakaavassa.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”