Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:YK:n yleiskokous äänesti Ukrainan esittämästä päätöslauselmasta, joka koskien Krimiä. Ukrainan esittämän päätöslauselman puolesta puheenvuorot pitivät USA, Iso Britannia, Azerbaizan ja Gruusia. Venäjän vastustavan puheenvuoron mukaan Ukrainan päätöslauselmaehdotus on poliittinen ja pyysi äänestystä.

Luulen, ettei Venäjä ole väärässäkään. Yleiskokouksessa on useita poliittisia päätöslauselmaehdotuksia. Ainakin minun käsitys on sellainen.
YK siis hyväksyi päätöslauselmaluonnoksen, jossa tuomitaan Venäjän "väliaikainen miehitys" Krimillä. Venäjä äänesti luonnosta vastaan. Lopullinen päätöslauselma tulee käsittelyyn ensi kuussa. Näin siis Ylen uutisen mukaan http://yle.fi/uutiset/3-9295385

Asiassa ei liene mitään epäselvää. YK tuomitsee Krimin miehityksen. Venäjä sanoi ehdotusta "poliittiseksi", mikä on outoa. Mitä muuta kuin politiikkaa se on, kun Yhdistyneet Kansakunnat tekee päätöslauselmia jonkun valtion hyökkäyksestä toisen valtion alueelle?

Miten nuo muut Lemmin luettelemat päätöslauselmaehdotukset tähän liittyvät, jäi minulle arvoitukseksi.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Klaus Lindgren kirjoitti:Asiassa ei liene mitään epäselvää. YK tuomitsee Krimin miehityksen. Venäjä sanoi ehdotusta "poliittiseksi", mikä on outoa. Mitä muuta kuin politiikkaa se on, kun Yhdistyneet Kansakunnat tekee päätöslauselmia jonkun valtion hyökkäyksestä toisen valtion alueelle?
Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu. Ymmärsin itse YK:n yleiskokousta selostavalta nettisivulta, että Ukrainan sponsoroima aloite koski Krimin ihmisoikeuksia ja Mejlisin poistamista Venäjän terroristijärjestöjen luettelosta.

Venäjän vastauksen lausui muistaakseni Venäjän ihmisoikeuksista vastaava varaministeri. En muista nimeä. Hän puhui mm siitä, että Ukrainan hallinto rikkoo ihmisoikeuksia. Ehkä hän tarkoitti täällä Agricolassakin esillä ollutta tapausta, jossa SBU esti YK:n ihmisoikeusihmiä pääsemästä salaisiin vankiloihin.

Muutaman muukin maa taisia pitää puheenvuoron vastustaen yhden maan ihmisoikeuksien ottamista yleiskokouksen käsittelyyn pitäen sitä poliittisena. Saman tapainen oli USA:n puolustus Venäjän sponsoroiman natsismin ihannoimisen kieltävään päätöslauselmaan. USA katsoi päätöslauselman kohdistuvan Ukrainaan, joka yhdessä USA:n ja Palau-nimisen valtion kanssa äänesti päätöslauselmaa vastaan. Venäjän päätöslauselma siis hyväksyttiin.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Klaus Lindgren kirjoitti:Asiassa ei liene mitään epäselvää. YK tuomitsee Krimin miehityksen. Venäjä sanoi ehdotusta "poliittiseksi", mikä on outoa. Mitä muuta kuin politiikkaa se on, kun Yhdistyneet Kansakunnat tekee päätöslauselmia jonkun valtion hyökkäyksestä toisen valtion alueelle?
Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu. Ymmärsin itse YK:n yleiskokousta selostavalta nettisivulta, että Ukrainan sponsoroima aloite koski Krimin ihmisoikeuksia ja Mejlisin poistamista Venäjän terroristijärjestöjen luettelosta.
Mitä tarkoittaa Ukrainan "sponsoroima aloite." Keille Ukraina on maksanut aloitteen käsittelystä? Epäilemättä sinulla on tästä parempakin tietoa kun väität Ukrainan maksaneen siitä jotakin. En ole kuullut tuollaisesta YK:n käytännöstä.

Minkähän vuoksi Venäjä ei päästä YK:n tarkkailijoita Krimille? Tai ETYJ:n

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu.
Onhan tästä Venäjän tekemästä Krimin miehityksestä ja itsenäisen valtion rajojen muuttamisesta olemassa YK:n päätöslauselma jo vuodelta 2014. jolloin YK:n yleiskokous hyväksyi päätöslauselman, jossa se tuomitsee Venäjän toimet Krimillä. Päätöslauselman puolesta äänesti sata maata ja sitä vastaan 11. United Nations General Assembly Resolution 68/262
General Assembly Adopts Resolution Calling upon States Not to Recognize Changes in Status of Crimea Region (UN, GENERAL ASSEMBLY PLENARY, 27.4.2014)

Näiden 11:n YK:n päätöslauselmaa vastaan äänestäneiden maiden joukko kuvaakin sitten hyvin minkälaisesta porukasta on kyse:
Armenia, Belarus, Bolivia, Cuba, Nicaragua, North Korea, Russia, Sudan, Syria, Venezuela, Zimbabwe

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu.
Onhan tästä Venäjän tekemästä Krimin miehityksestä ja itsenäisen valtion rajojen muuttamisesta olemassa YK:n päätöslauselma jo vuodelta 2014, jolloin YK:n yleiskokous hyväksyi päätöslauselman, jossa se tuomitsee Venäjän toimet Krimillä. Päätöslauselman puolesta äänesti sata maata ja sitä vastaan 11. United Nations General Assembly Resolution 68/262
General Assembly Adopts Resolution Calling upon States Not to Recognize Changes in Status of Crimea Region (UN, GENERAL ASSEMBLY PLENARY, 27.4.2014)

Näiden 11:n YK:n päätöslauselmaa vastaan äänestäneiden maiden joukko kuvaakin sitten hyvin minkälaisesta porukasta on kyse:
Armenia, Belarus, Bolivia, Cuba, Nicaragua, North Korea, Russia, Sudan, Syria, Venezuela, Zimbabwe

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Klaus Lindgren kirjoitti:Asiassa ei liene mitään epäselvää. YK tuomitsee Krimin miehityksen. Venäjä sanoi ehdotusta "poliittiseksi", mikä on outoa. Mitä muuta kuin politiikkaa se on, kun Yhdistyneet Kansakunnat tekee päätöslauselmia jonkun valtion hyökkäyksestä toisen valtion alueelle?
Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu. Ymmärsin itse YK:n yleiskokousta selostavalta nettisivulta, että Ukrainan sponsoroima aloite koski Krimin ihmisoikeuksia ja Mejlisin poistamista Venäjän terroristijärjestöjen luettelosta.
Mitä tarkoittaa Ukrainan "sponsoroima aloite." Keille Ukraina on maksanut aloitteen käsittelystä? Epäilemättä sinulla on tästä parempakin tietoa kun väität Ukrainan maksaneen siitä jotakin. En ole kuullut tuollaisesta YK:n käytännöstä.
Luulen että YK:n termistössä sponsorointi merkitsee päätöslauselmaehdotuksessa aloitteellista osapuolta, joka kerää ehdotukselleen kannattajia. Näin olen ymmärtänyt tutustuttuani YK:n sivustoon netissä.

Uskon ettet tiennyt tuota ja siksi kuvittelit maksamisesta.

En tiedä itsekään kaikkea maailmassa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulen epäselvää olevan mistä on tuomittu. Ymmärsin itse YK:n yleiskokousta selostavalta nettisivulta, että Ukrainan sponsoroima aloite koski Krimin ihmisoikeuksia ja Mejlisin poistamista Venäjän terroristijärjestöjen luettelosta.
Mitä tarkoittaa Ukrainan "sponsoroima aloite." Keille Ukraina on maksanut aloitteen käsittelystä? Epäilemättä sinulla on tästä parempakin tietoa kun väität Ukrainan maksaneen siitä jotakin. En ole kuullut tuollaisesta YK:n käytännöstä.
Luulen että YK:n termistössä sponsorointi merkitsee päätöslauselmaehdotuksessa aloitteellista osapuolta, joka kerää ehdotukselleen kannattajia. Näin olen ymmärtänyt tutustuttuani YK:n sivustoon netissä.

Uskon ettet tiennyt tuota ja siksi kuvittelit maksamisesta.

En tiedä itsekään kaikkea maailmassa.
Oliko tällä jokin merkitystä itse asialle, eli Venäjän laittoman miehityksen tuomitsemiselle, YK:n tarkkailoiden pääsyn estämiselle Krimille tai lukuisille ihmisoikeusloukkauksille Krimillä?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Mitä tarkoittaa Ukrainan "sponsoroima aloite." Keille Ukraina on maksanut aloitteen käsittelystä? Epäilemättä sinulla on tästä parempakin tietoa kun väität Ukrainan maksaneen siitä jotakin. En ole kuullut tuollaisesta YK:n käytännöstä.
Luulen että YK:n termistössä sponsorointi merkitsee päätöslauselmaehdotuksessa aloitteellista osapuolta, joka kerää ehdotukselleen kannattajia. Näin olen ymmärtänyt tutustuttuani YK:n sivustoon netissä.

Uskon ettet tiennyt tuota ja siksi kuvittelit maksamisesta.

En tiedä itsekään kaikkea maailmassa.
Oliko tällä jokin merkitystä itse asialle, eli Venäjän laittoman miehityksen tuomitsemiselle
Luulin asiasi olleen kysymyksesi sponsoroinnista. Ainakin kysyit siitä. Miehityksen tuomitsemista muistaakseni kirjoitin aiemmin, ettei siitä ollut kyse vaan ihmisoikeuksista. Luulen, ettet huomannut sitäkään.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Luulen että YK:n termistössä sponsorointi merkitsee päätöslauselmaehdotuksessa aloitteellista osapuolta, joka kerää ehdotukselleen kannattajia. Näin olen ymmärtänyt tutustuttuani YK:n sivustoon netissä.

Uskon ettet tiennyt tuota ja siksi kuvittelit maksamisesta.

En tiedä itsekään kaikkea maailmassa.
Oliko tällä jokin merkitystä itse asialle, eli Venäjän laittoman miehityksen tuomitsemiselle
Luulin asiasi olleen kysymyksesi sponsoroinnista. Ainakin kysyit siitä. Miehityksen tuomitsemista muistaakseni kirjoitin aiemmin, ettei siitä ollut kyse vaan ihmisoikeuksista. Luulen, ettet huomannut sitäkään.
Jos kirjoitetaan suomea käytetään suomessa vakiintuneita termejä. Ilmiselvästi haluat johdattaa lukijoita harhaan väittämällä Ukrainan sponsoroivan, kun kyse on aloitteesta.
Miksi YK:n tai ETYJ:n tarkkailijoita ei päästetä Krimille?
YK on tuominnut Krimin laittoman miehityksen jo vuonna 2014.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Oliko tällä jokin merkitystä itse asialle, eli Venäjän laittoman miehityksen tuomitsemiselle
Luulin asiasi olleen kysymyksesi sponsoroinnista. Ainakin kysyit siitä. Miehityksen tuomitsemista muistaakseni kirjoitin aiemmin, ettei siitä ollut kyse vaan ihmisoikeuksista. Luulen, ettet huomannut sitäkään.
Jos kirjoitetaan suomea käytetään suomessa vakiintuneita termejä. Ilmiselvästi haluat johdattaa lukijoita harhaan väittämällä Ukrainan sponsoroivan, kun kyse on aloitteesta.
Olen pahoillani, että YK:n nimitys sponsoroinnista oli sinulle entuudestaan tuntematon. Anteeksi Tapio.

Luulen, että on vaikea sekin, että kysyisin sinulta ensin mitä sanoja tunnet, jotta voisin käyttää niitä sanoja kirjoituksessani.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Luulin asiasi olleen kysymyksesi sponsoroinnista. Ainakin kysyit siitä. Miehityksen tuomitsemista muistaakseni kirjoitin aiemmin, ettei siitä ollut kyse vaan ihmisoikeuksista. Luulen, ettet huomannut sitäkään.
Jos kirjoitetaan suomea käytetään suomessa vakiintuneita termejä. Ilmiselvästi haluat johdattaa lukijoita harhaan väittämällä Ukrainan sponsoroivan, kun kyse on aloitteesta.
Olen pahoillani, että YK:n nimitys sponsoroinnista oli sinulle entuudestaan tuntematon. Anteeksi Tapio.
Luulen, että on vaikea sekin, että kysyisin sinulta ensin mitä sanoja tunnet, jotta voisin käyttää niitä sanoja kirjoituksessani.
Suomen kielessä ei yleisesti käytetä tätä termiä kuvaamassa aloitetta vaan rahoituksen. Miksi haluat johtaa lukijoita tahallasi harhaan?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Jos kirjoitetaan suomea käytetään suomessa vakiintuneita termejä. Ilmiselvästi haluat johdattaa lukijoita harhaan väittämällä Ukrainan sponsoroivan, kun kyse on aloitteesta.
Olen pahoillani, että YK:n nimitys sponsoroinnista oli sinulle entuudestaan tuntematon. Anteeksi Tapio.
Luulen, että on vaikea sekin, että kysyisin sinulta ensin mitä sanoja tunnet, jotta voisin käyttää niitä sanoja kirjoituksessani.
Suomen kielessä ei yleisesti käytetä tätä termiä kuvaamassa aloitetta vaan rahoituksen. Miksi haluat johtaa lukijoita tahallasi harhaan?
En tiennyt johtaneeni lukijoita harhaan. Luulin vain sinun harhautuneen sanani vuoksi.

En tehnyt sitä tahallani vaan tietämättä sitä mitä tajuat.

Anteeksi päätoimittaja.

Pahoittelen myös muille lukijoille aiheutunutta mielipahaa ja harmia sanan sponsori käytöstä. Sana tulee YK:n englannin sanasta sponsor.

Laitan sinua varten Tapio tähän vielä Pienehkön sivistyssanakirjan selityksen sponsorille:

sponsori jotakin tukeva, sponsoroiva organisaatio (tai yksilö)
sponsoroida tukea taloudellisesti; yleisemmin: tukea, kannattaa ¶ Tavallisimmin sana tarkoittaa sitä, että yritystä rahallisesti, aineellisia voimavaroja tarjoamalla tms. tavalla tukee jotain hanketta tai toimintaa. Yleensä tällainen tukija, sponsori, saa vastineeksi "nimensä näkyviin" esitteissä yms. Arkikielinen muunnelma: "sponssata". Myös muoto "sponsoroida" on merkitty arkikieliseksi vielä Nykysuomen sivistyssanakirjassa!
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanats.html

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:Pahoittelen myös muille lukijoille aiheutunutta mielipahaa ja harmia sanan sponsori käytöstä. Sana tulee YK:n englannin sanasta sponsor.
Sponsori voi viitata
sponsoroinnin osapuoleen: Jotain toimintaa, erityisesti urheilua, rahallisesti tukeva henkilö tai yhtiö, "tukija", "rahoittaja".
sponsoroida
rahoittaa, tukea taloudellisesti, kustantaa, taata. esim. Taiteilijan sponsoroiminen. Sanomalehden sponsoroima urheilukilpailu.
Suomen kielessä puhuttaessa YK aloitteista ei yleensä käytetä sanaa sponsoroida. En muista koskaan nähneeni tätä käytettävän tässä merkityksessä. Joko nimerkki siis erehtyi tai sitten hän halusi tahallaan johtaa lukijoita harhaan.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:Suomen kielessä puhuttaessa YK aloitteista ei yleensä käytetä sanaa sponsoroida. En muista koskaan nähneeni tätä käytettävän tässä merkityksessä. Joko nimerkki siis erehtyi tai sitten hän halusi tahallaan johtaa lukijoita harhaan.
Luulen etten itsekään tiedä kaikkea.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Kuva

Venäjän miehittämällä Krimillä Balaklavassa juhlittiin joulukuussa näyttävästi Stalinin
syntymäpäivää:

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”