Puhutaan Natosta

Foorumi on tarkoitettu yleiseen historia-aiheiseen keskusteluun.

Valvojat: Marjo Pihlajaniemi, Riitta Oittinen, Klaus Lindgren, Kati Parppei, Jukka Palm, Anu Lahtinen, Agricola, Jouko Nurmiainen, Annastiina Mäkilä

Klaus Lindgren

Re: Puhutaan Natosta

ViestiKirjoittaja Klaus Lindgren » 20.03.17 16:50

Ei näy vieläkään Kaganien yhteyksiä Yhdysvaltain nykyiseen hallintoon. Eikä tietoja suunnitelmista kaataa Iranin hallitus.

Lemmi

ViestiKirjoittaja Lemmi » 20.03.17 17:07

Klaus Lindgren kirjoitti:Ei näy vieläkään Kaganien yhteyksiä Yhdysvaltain nykyiseen hallintoon. Eikä tietoja suunnitelmista kaataa Iranin hallitus.

Luulen etteivät amerikkalaiset lähettäisi sinulle Klaus Iranin hallinnon kaatamissuunnitelmia. Miksi he lähettäisivät suunnitelmansa Turun yliopiston nettikeskustelun valvojalle? En osaa keksiä syytä sellaiseen. Luulen, ettei suunnitelmia edes julkistettaisi saati, että se lähetettäisiin sinulle Klaus. Olen pahoillani.

Klaus Lindgren

ViestiKirjoittaja Klaus Lindgren » 20.03.17 17:29

Lemmi kirjoitti:Luulen etteivät amerikkalaiset lähettäisi sinulle Klaus Iranin hallinnon kaatamissuunnitelmia.

Eivät varmasti lähettäisi, enkä luule niitä Lemmillekään läheteltävän. Miksi sitten otit ne puheeksi?

Emma-Liisa

ViestiKirjoittaja Emma-Liisa » 20.03.17 17:41

Lemmi luulee siis "Naton ja sunnidiktaaattoreiden" hyökkäävän jonnekin, kenties Iraniin. Tämä lienee sellainen mielikuvituksellinen teoria, joiden itsepintaisesta puolustamisetsa tämän palstan säännöissä on ihan oma mainintansa.

Lemmi lienee saanut idean TV-sarjan Isänmaan puolesta (Homeland) kuudennesta kaudesta, jota esitetään parhaillaan sunnuntaisin MT3:lla vähän perässä USA:n aikataulusta.

Lemmi

ViestiKirjoittaja Lemmi » 20.03.17 18:08

Klaus Lindgren kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulen etteivät amerikkalaiset lähettäisi sinulle Klaus Iranin hallinnon kaatamissuunnitelmia.

Eivät varmasti lähettäisi, enkä luule niitä Lemmillekään läheteltävän. Miksi sitten otit ne puheeksi?

En muista ottaneeni suunnitelmia puheeksi vaan, jos oikein muistan, sinä otit ja ihmettelit kun et ole nähnyt niitä. Olen pahoillani Klaus. En osaa kirjoittaa niin, ettet voisi olla tajuamatta, mikä on minun vikani, koska minun tulisi opetella yksinkertaisempi ulosanti sinua varten. Yritän, mutta en ole vielä onnistunut. Pahoitteluni.

Lemmi

ViestiKirjoittaja Lemmi » 20.03.17 18:10

Emma-Liisa kirjoitti:
Lemmi luulee siis "Naton ja sunnidiktaaattoreiden" hyökkäävän jonnekin, kenties Iraniin. Tämä lienee sellainen mielikuvituksellinen teoria, joiden itsepintaisesta puolustamisetsa tämän palstan säännöissä on ihan oma mainintansa.

Lemmi lienee saanut idean TV-sarjan Isänmaan puolesta (Homeland) kuudennesta kaudesta, jota esitetään parhaillaan sunnuntaisin MT3:lla vähän perässä USA:n aikataulusta.

Uskon sinun Emma-Liisa keksineen tuon omasta päästäsi, mutta voin olla väärässäkin, etkä keksinyt sitä päästäsi.

Klaus Lindgren

ViestiKirjoittaja Klaus Lindgren » 20.03.17 18:17

Lemmillä on kiusallisen huono muisti. Näinhän hän kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Minkä maan hallinnon kaataminen on Naton ja sen sunnidiktaattorien seuraava operaatio Veikkoseni? Luulen Iranin voivan olla kärkijoukossa.
---
Fredrick Kagan ja vaimonsa Kimberley julkaisivat hiljan ehdotuksensa uuden sunneista koostuvat sotilaallisen ryhmittymän rakentamisesta Syyriaan ja sen tarkoituksena olisi sotia shiia-uskoisia muslimimaita ja joukkoja vastaan.

Mutta juu, hän vain luuli. Voisi lopettaa luulemisen.

Lemmi

ViestiKirjoittaja Lemmi » 20.03.17 18:54

Klaus Lindgren kirjoitti:Lemmillä on kiusallisen huono muisti. Näinhän hän kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Minkä maan hallinnon kaataminen on Naton ja sen sunnidiktaattorien seuraava operaatio Veikkoseni? Luulen Iranin voivan olla kärkijoukossa.
---
Fredrick Kagan ja vaimonsa Kimberley julkaisivat hiljan ehdotuksensa uuden sunneista koostuvat sotilaallisen ryhmittymän rakentamisesta Syyriaan ja sen tarkoituksena olisi sotia shiia-uskoisia muslimimaita ja joukkoja vastaan.

Mutta juu, hän vain luuli. Voisi lopettaa luulemisen.

Olen pahoillani kirjoittaessani liian vaikeasti tajuttavalla tavalla Klaus. Olen todella pahoillani kerrottuani Kaganin ehdotuksesta, jonka kai luet USA:n hallinnon suunnitelmaksi.

Luulen USA:ssa olevan ihan oikeasti kovaakin kädenvääntöä politiikasta Irania kohtaan. Jos käyttää saman ajan USA:n Irania koskeviin uutisiin kuin käyttää Emma-Liisan tv-sarjan seuraamiseen niin uskon pääsevän hiukan perille. En ole itse mikään kaikki tietävä. Olen vain amerikkalaisen median varassa ja se mitä se ei julkaise, sitä en tiedä.

Amerikkalainen Washington Post kirjoittaa henkilöstä nimeltä Ezra Cohen-Watnick, jonka Michael Flynn palkkasi. Hänet syrjäytettiin kansallisesta turvallisuuneuvostosta, mutta neuvoteltuaan Trumpin vävyn ja Bannonin kanssa hän palasi neuvostoon. On siis riitaa CIA:n ja Trumpin hallinnon välillä Cohen-Watnickin roolista.

Cohen-Watnick nähdään yhtenä heistä, jotka sanovat, että kumous ja myös hallinnon vaihtaminen pitäisi olla tavoitteena [Iranissa]

Cohen-Watnick is seen as among those who say that upheaval and possibly even regime change should be the goal

Tension between CIA and Trump White House persists over personnel and policy
https://www.washingtonpost.com/world/na ... 4968b6dea5

Entisen senaattorin Liebermanin mukaan havaitaan ja ollaan jo havaittu, että kaksipuolueinen konsensus Iranin uhasta on palannut ... ja on todellista etua keskittyä Iranin hallintoon ja sen muuttamiseen mikä on.

“But I think you’ll find and already have found that the bipartisan consensus about the threat that Iran represents has returned,” he said, “and there’s a real interest in focusing in on a regime in Iran and changing what exists now.”

Ex-Sen. Lieberman Welcomes ‘Change in the White House Attitude’ on Iran
http://www.cnsnews.com/news/article/pat ... itude-iran

Tuossa oli pari uutispläjäystä kai viikon ajalta.

Muistaakseni jo 2007 kenraali Clarke kirjoitti nähneensä hallitusten kaatosuunnitelman ja siinä olivat ainaki Iran ja Syyria mukana.

Jotkut ehkä muistavat Obaman sopineen Iranin kanssa ydinohjelmasta ja pakotteista. Moni amerikkalainen vastusti sopimusta ja nyt kun valta on vaihtunut ja Trump on lausunut Iranin vastaisesti niin he yrittävät kai käyttää tilaisuutta hyväkseen. Tuollaisen käsityksen olen saanut.

Klaus Lindgren

ViestiKirjoittaja Klaus Lindgren » 20.03.17 19:11

Lemmi kirjoitti:Olen pahoillani kirjoittaessani liian vaikeasti tajuttavalla tavalla Klaus. Olen todella pahoillani kerrottuani Kaganin ehdotuksesta, jonka kai luet USA:n hallinnon suunnitelmaksi.

Luulen USA:ssa olevan ihan oikeasti kovaakin kädenvääntöä politiikasta Irania kohtaan. Jos käyttää saman ajan USA:n Irania koskeviin uutisiin kuin käyttää Emma-Liisan tv-sarjan seuraamiseen niin uskon pääsevän hiukan perille. En ole itse mikään kaikki tietävä. Olen vain amerikkalaisen median varassa ja se mitä se ei julkaise, sitä en tiedä.

Mistä ihmeestä Lemmi voit päätellä minun luulleen sitä Kaganin ehdotusta Yhdysvaltain hallituksen suunnitelmaksi? No, siitä viis. Enemmän minua ihmetyttää se, että nyt vasta kerrot noista tiedoistasi. Eikö olisi ollut helpompaa kertoa heti, eikä vasta kaikkia turhauttavan tivaamisen jälkeen?

Kokonaan toinen asia on sitten, miten noihin tietoihin pitäisi suhtautua. Halua Iranin hallinnon kaatamiseen siis on, mikä ei liene yllättävää. Sitä halua on varmasti ollut kauan, pian neljäkymmentä vuotta varmaankin. Trumpin haluista mainitsin itsekin. Juuri sen enempää ei Lemmin nyt antamista tiedoista irtoakaan, eikä muuten nytkään mitään sunnidiktaattoreiden ja Yhdysvaltain sotilaallisesta rintamasta.

Lemmi

ViestiKirjoittaja Lemmi » 20.03.17 20:10

Klaus Lindgren kirjoitti:Mistä ihmeestä Lemmi voit päätellä minun luulleen sitä Kaganin ehdotusta Yhdysvaltain hallituksen suunnitelmaksi? No, siitä viis.

Muistaakseni tästä kirjoituksesta, jonka luulen olevan sinun käsialaasi:
Klaus Lindgren kirjoitti:Eikä tietoja suunnitelmista kaataa Iranin hallitus.

Klaus Lindgren kirjoitti:Enemmän minua ihmetyttää se, että nyt vasta kerrot noista tiedoistasi. Eikö olisi ollut helpompaa kertoa heti, eikä vasta kaikkia turhauttavan tivaamisen jälkeen?

Luulen sinun kutsuvan huonoa käytöstäsi sinua turhauttaneeksi tivaamiseksi.

Klaus Lindgren kirjoitti:Trumpin haluista mainitsin itsekin.

Muistaakseni minä kirjoitin Trumpin Iranin vastaisista lausunnoista mihin vastasit vihjaten minun rikkovan palstan sääntöjä.

Klaus Lindgren kirjoitti:Tämä lienee sellainen mielikuvituksellinen teoria, joiden itsepintaisesta puolustamisetsa tämän palstan säännöissä on ihan oma mainintansa. Varsinkin, kun perusteet ovat sitä luokkaa, että Trump on puhunut Irania vastaan

Käyttäytyisit paremmin! Olen sitä moneen kertaan toivonut sinulta Klaus ja esimieheltäsi Tapio Onnelalta. Aina turhaan.

Klaus Lindgren

ViestiKirjoittaja Klaus Lindgren » 20.03.17 22:49

Jaahah. Lemmi se taas ymmärtää sanojani miten sattuu ja vielä jakelee käytösohjeita. Itse asiasta ei Lemmillä ole sanottavaa,joten tämä jää nyt tähän.

I Palvo

ViestiKirjoittaja I Palvo » 21.03.17 13:05

I Palvo kirjoitti:
Presidentti Trump on sitoutunut Natoon ehdottaen USAnkin puol.menoja lisättäväksi 54 miljardilla $:lla ja vaatien Obaman tavoin EU:n Nato-mailta ja erityisesti Saksalta puolustusmenojen lisäystä. Washingtonissa käydessään Merkel sitoutui 2%:n tavoitteeseen, mutta pres. Trump esitti Saksan olevan velkaakin Natolle ja USA:lle "valtavia summia".
Puol.ministeri Ursula von der Leyen kiistää http://www.reuters.com/article/us-usa-t ... SKBN16Q0D8 pres. Trumpin väitteen.
Valtionvarainministeri Wolfgang Schäuble sanoo Saksan puolustusmenojen kasvavan 1,4 miljardilla €:lla v. 2018, 38,5 miljardiin € ja 1,26%:iin nykyisestä 1,18%:sta.
Eli kovin nopeasti 2%:n tasoa Saksakaan ei saavuta ja meillä Suomessa Nato-jäsenyyden vastustajat sanovat sen olevan kallistakin ja maksavan Suomelle paljon, mikä ei juurikaan pidä paikkaansa.
Liittoutumattoman Suomen puolustusmenojen BKT-osuus on Naton keskitasoa jo nyt, lienee enemmän kuin mm. Saksalla?

"Natoon kuulumattomilla Ruotsilla ja Suomella on tiivist kahdenvälinen puolustusyhteistyö USA:n kanssa,...................osoitetaan Trumpille, että Suomi ei ole Pohjois-Euroopan puolustuksen vapaamatkustaja, http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017032 ... 5_uu.shtml " kirjoitetaan.

Vuonna 2016 Suomen puolustusmenojen bkt-osuus oli 1,56%:a ja Nato-maiden keskiarvo oli 1,47%. EU- ja Nato-Saksa 1,18%:aan olisi siten vapaamatkustaja, eikä U.von der Leyenin selittely YK:n ja EU:n oman puolustuksen menojen sisällyttämisestä asiaa muuta. EU:n kaksoispuolustuksen perustaminen ei ole edennyt alkupäätöstä pidemmälle, mutta Suomenkin %:määrää kriisinhallintajoukkojen nostavat. Toisaalta Naton jäsenenäkin Suomella on oltava aivan samanlaiset nopean toiminnan kriisinhallintajoukot.

Optiota avun pyytämiseen Natolta Suomella ei kuitenkaan ole ja Naton turvatakuutkin ovat ainoastaan Naton jäsenmailla. Mutta missähän määrin esim. Saksa kykenisi kriisitilanteessa muita auttamaan? Nopea sotilaallinen apu Euroopassa lienee paljolti USA:n varassa ja Euroopan Nato-maista Britannia lienee tehokkain?
Naton ulkopuolelle jättäytyvä Euroopan maa, käytännössä lähinnä Ruotsi ja Suomi, ottaa riskin, josta vasta tulevaisuus näyttää, oliko se hyvin vai huonosti arvioitu ja tulevaisuuden puolustusratkaisut on tehtävä nykypäivänä. Georgian ja Ukrainan tapaukset osoittavat erityisen korkean riskin olevan Venäjän rajamailla.

Veikko Palvo

Tapio Onnela
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tapio Onnela » 24.03.17 00:34

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Muistan tuolta ajalta jotain, vaikka en tarkasti asioita seurannut. Suomen media halusi Suomen mukaan pommittamaan Libyaa ja joku sotilasasiantuntija kommentoi siihen, ettei meidän ilmavoimat voi, koska ei ole ilmasta maahan laukaistavia ohjuksia.
Emma-Liisa kirjoitti:Lähde?
Ehkä Lemmi kuvittelee, että myös suomalainen media toimii kuten valtaosa (ei kaikki) mediasta Venäjällä? Mutta lähde olisi tässä paikallaan, jotta keskustelu voisi jatkua asialliselta pohjalta.

Koskahan saamme lähteen tälle väitteellesi, itse en oikein usko, että "Suomen media" halusi Suomea pomittamaan Libyaa. Maissa joissa median vapaus on rajoitettua nin toki voidaan tehdä, esimerkiksi Venäjällä, jonka polittinen johto ohjaa lähes täysin maan tiedotusvälineitä.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”