laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Lounais- Espoon historia.

Hei taas!

Huomasin kun pitkästä aikaa kirjauduin sisään, että minulle oli tullut yksityisviesti käyttäjänimeni Laitmanin johdosta. Pyydän anteeksi kysyjältä, että en ole vastannut aikaisemmin, mutta kysyisin nyt ylläpidolta ja muilta käyttäjiltä vähän näistä asioista. Ensinnäkin kerron, että käyttäjänimi Laitman on otettu Laitmanintien nimestä. Tämä kotitieni sijaitsi Lounais-Espoossa, Kauklahden ja Kivenlahden välimaastossa. Kysyisin nyt:
Jos haluaa luoda omaa blogia, jossa keskusteltaisiin tämän alueen historiasta ja tapahtumista, niin löytyykö Agricolaa sopivampaa foorumia, tai kannattaisiko minun luoda sitä varten oma blogi?

Minun mielestä Agricola olisi hyvä paikka aloittaa, mutta mikä olisi sopiva nimi tälle ketjulle, jossa keskusteltaisiin tämän alueen historiasta, eli Lounais-Espoon tapahtumista? Mitä ylläpito sanoo? Entä muut käyttäjät?

Lisään tähän vielä, että viimeisen vuoden aikana olen penkonut arkistoja jotta saisin taustatietoa historiikkiprojektiani varten, eli kysymyksessä on Harmaaniityn alueesta ja laajemmin myös Espoosta kertova teksti.
Viimeksi muokannut laitman, 15.09.16 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Lounais-Espoon historia.

Lisään: Lounas-Espoo vai Lounais-Espoo? Mikä on oikea tapa kirjoittaa? Ruotsiksi löytyy seuraavat vaihtoehdot: Sydvästra Esbo, Sydvästliga Esbo, Sydvästligaste Esbo, Sydvästra hörnet av Esbo jne.

Laitman
Viimeksi muokannut laitman, 15.09.16 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Espoon historia?

laitman kirjoitti:Lisään: Lounas-Espoo vai Lounais-Espoo? Mikä on oikea tapa kirjoittaa? Ruotsiksi löytyy seuraavat vaihtoehdot: Sydvästra Esbo, Sydvästliga Esbo, Sydvästligaste Esbo, Sydvästra hörnet av Esbo jne.

Laitman
Lounais-Espoo - siitä ei epäilystäkään.

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Lounais- Espoon historia.

Kiitos palautteesta! Muutin nimeä ja haluan ensin kertoa, että kirjoittaessani historiikkia olen penkonut eri arkistoja ja siitä täytyy sanoa, että tätä aluetta tutkiessa niin suurin ongelma on, että tietoja löytyy niin monesta paikasta. Mutta lyhyesti niin tärkeimmät lähteet ovat olleet Espoon kaupunginarkisto, Maanmittaushallituksen kartat, Jyväskylä ja Kansallisarkisto, mm Pk-1168 eli everstiluutnantti Martti Terän kokoelma, Elka Mikkelissä jne. Yksi ongelma on tietenkin siinä, että nämä tietolähteet ovat niin hajallaan siellä ja täällä. Esimerkiksi Espoon merisuojeluskunnan pitkäaikaisen päällikön, majuri Harald Nymanin laaja kokoelma löytyy Joensuun maakunta-arkistosta.
Jotta foorumin lukijoille selviäisi mistä on kysymys lainaan lyhyen pätkän tästä historiikista:
"Kun talvisota alkoi, Helsingin teollisuuspiirin esikunta käynnisti valmiit suunnitelmat Helsingin teollisuuslaitosten evakuoinnista. Sinkkivalkon tiloihin tuli OY Sytytin, joka oli osa mm. Boforsin 37 mm jalkaväki- ja 40 mm ilmatorjunta-ammusten valmistusketjua. Evakuointikuljetukset onnistuivat hyvin. Kahden viikon kuluttua oltiin valmiina aloittamaan tuotanto. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, koska oli syntynyt epäselvyyttä siitä, mitä ammuksia valmistetaan ja mitkä koneet otetaan mukaan. Erinäisten vaikeuksien jälkeen saatiin tuotanto käyntiin. Samaan aikaan louhittiin kallioon Pasilan aseman alle suojatut tuotantotilat laitokselle. Tosin sinne päästiin muuttamaan vasta talvisodan jälkeen.
Sotien aikana Kauklahden tärkein sotatarvikkeita valmistava laitos oli Kapselo. Yrityksellä oli pientä toimintaa Sinkkivalkon tiloissa jo ennen sotia. Kapselon kuuluisin työntekijä oli ilman muuta olympiavoittaja Gunnar Höckert, joka sai kultaa 5000 metrin juoksussa Berliinissä vuonna 1936. Kauklahdessa ennen sotaa asuneet urheiluihmiset ovat kertoneet, että Höckert oli virallisesti yhtiön prokuristina, mutta että hän työaikana juoksi pitkiä harjoituslenkkejä Kauklahden ja nykyisen Kivenlahden alueella. Maija-Liisa Lindellin Kauklahti-kirjassa Nisse Lindstedt sanoo, että Höckert olisi ollut Sytyttimen palveluksessa ja herättänyt innostusta urheilemiseen juoksemalla aina Sinkkivalkosta rautatieasemalle töiden jälkeen. Minun tietojeni mukaan Höckert ei koskaan ollut Sytyttimen palveluksessa. Sitä paitsi vain noin 400 metrin harjoituslenkki päivässä olisi aika lyhyt 3000 metrin maailmanennätysmiehelle ja 5000 metrin olympiavoittajalle." Lisäys tähän: Kapselo valmisti etupäässä krh-perus- ja lisäpanoksia!

Toivottavasti lainaus ei ole liian pitkä, mutta otin juuri tämän pätkän, koska haluaisin kysyä neuvoa seuraavasta ajatuksesta: Jos haluaa, että alueelle saadaan joku muistolaatta tai kadunpätkä, joka muistaa Gunnar Höckertin nimeä, niin mikä on paras tapa toimia?

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Espoon historia?

historioija kirjoitti:
laitman kirjoitti:Lisään: Lounas-Espoo vai Lounais-Espoo? Mikä on oikea tapa kirjoittaa? Ruotsiksi löytyy seuraavat vaihtoehdot: Sydvästra Esbo, Sydvästliga Esbo, Sydvästligaste Esbo, Sydvästra hörnet av Esbo jne.

Laitman
Lounais-Espoo - siitä ei epäilystäkään.
Mutta otsikossa tuo välilyönti on jo liikaa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Lounais- Espoon historia.

laitman kirjoitti: Jos haluaa luoda omaa blogia, jossa keskusteltaisiin tämän alueen historiasta ja tapahtumista, niin löytyykö Agricolaa sopivampaa foorumia, tai kannattaisiko minun luoda sitä varten oma blogi?
Melkein voisi olla tarkoituksenmukaisempaa luoda oma erilleinen blogi tälle Espoo-teemalle. Tämä keskustelufoorumi ei ehkä ole juuri tähän tarkoituskeen kovinkaan kätevä. Voisti itse esim hallinnoida sitä ja liittää kuvia jne paremmin.

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Lounais- Espoon historia.

Ok! Tässä olisi ollut hyviä asiantuntijoita, jotka heti olisivat voineet vastata kysymyksiin. Itse asiassa olisin kyllä itse kertonut enemmän tapahtumista jotka koskettavat koka maata ja Suomen historiaa. Esimerkiksi Kauklahdessa alasammutun lentäjän ja muiden vihollisvainajien vaihto-operaatiosta omiin kaatuneisiin joulukuussa 1940.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Lounais- Espoon historia.

laitman kirjoitti:Ok! Tässä olisi ollut hyviä asiantuntijoita, jotka heti olisivat voineet vastata kysymyksiin. Itse asiassa olisin kyllä itse kertonut enemmän tapahtumista jotka koskettavat koka maata ja Suomen historiaa. Esimerkiksi Kauklahdessa alasammutun lentäjän ja muiden vihollisvainajien vaihto-operaatiosta omiin kaatuneisiin joulukuussa 1940.
Keskusteluun ja kysymyksien esittämiseen ja vastailuun tämä foorumi toki toimii hyvinkin, mutta jos haluat julkaista pidempiä artikkeleita niin ehkä niille kannattaa perustaa oma blogi.
Kysymys vastaus foorumikin täällä on tässä viewforum.php?f=9

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”