Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Myyttejä Natsi-Saksasta uusinnetaan

Oula Silvennoinen arvioi Markku Jokisipilän teosta (Hitlerin kopla. 20 natsi-Saksan johtajaa) Helsingin Sanomissa HS, 11.1.2018. Silvennoinen kritisoi teosta siitä, että siinä uusinnetaan Hitlerin Saksassa propagandatarkoituksessa luotuja myyttejä mm. kansan suosiosta ja totalitaarisen hallinnon kyvykkyydestä parantaa maan taloutta. Silvennoisen mukaan Saksa aloitti sodan heikkoutensa vuoksi ei voimansa vuoksi.

Kiinnostava vertailu arviossa tehdään myös kun siinä puhutaan Neuvostoliiton komentotaloudesta: ”Neuvostotaloutta ei silti muistella tehokkuuden symbolina. Nykyään sen täystyöllisyyttä ja kansan palavaa rakkautta johtajaansa kohtaan enää harvemmin kuvataan yhteiskunnallisiksi saavutuksiksi.”

Oula Silvennoinen: Suomalaistutkijan uusi Hitler-kirja jää toistelemaan natsien luomia myyttejä – ”Saksassa oli ja on aina kaivattu vahvaa johtajaa” – Markku Jokisipilä täräyttää (HS, 11.1.2018)
Hitlerin Saksa oli myös korruptoitunut komentotalous, jonka väitetyt saavutukset osoittautuvat lähempää katsoen ennemmin propagandakuviksi kuin kiistattomaksi todellisuudeksi.

Erityisesti kansallissosialistien innokkaasti mainostamat työllisyystoimet jäivät lyhytjänteisiksi ja tehottomiksi. Yhä kuuluisa moottoriteiden rakennushanke oli alusta lähtien propagandatempaus, jonka työllisyysvaikutukset olivat mitättömät.

Todellista vaikutusta työllisyyteen oli vasta vuonna 1934 aloitetulla massiivisella varusteluohjelmalla. Hitlerin Saksan kaltaisessa diktatuurissa oli mahdollista käyttää typerryttävä osuus julkisista menoista tykkeihin, koska voin tuotannosta ei tarvinnut niin välittää.

Kuten Hitlerin Saksan, myös Stalinin Neuvostoliiton tehokkuus aseiden tuottajana perustui tälle samalle seikalle. Neuvostotaloutta ei silti muistella tehokkuuden symbolina. Nykyään sen täystyöllisyyttä ja kansan palavaa rakkautta johtajaansa kohtaan enää harvemmin kuvataan yhteiskunnallisiksi saavutuksiksi.

Vaikka varusteluohjelma oli Hitlerin hallinnon ehdoton päähanke, sekin oli lopulta kohtalokas epäonnistuminen.

Ohjelma onnistui hankkimaan hetkellisen etumatkan Englantiin ja Ranskaan nähden. Vuoteen 1938 mennessä kävi kuitenkin ilmeiseksi, ettei Saksa kykenisi sitä säilyttämään. Sotaan oli ryhdyttävä nopeutetussa aikataulussa juuri siksi, että Hitler ymmärsi Saksan jäävän muuten jalkoihin.

Ulkonaisesta mahtailusta huolimatta sota ei syttynyt Euroopassa vuonna 1939 Saksan voiman, vaan sen heikkouden takia.
Saksa.
Oula Silvennoinen: Suomalaistutkijan uusi Hitler-kirja jää toistelemaan natsien luomia myyttejä – ”Saksassa oli ja on aina kaivattu vahvaa johtajaa” – Markku Jokisipilä täräyttää (HS, 11.1.2018)
Kuva
Kuva: Hitler bei der Eröffnung der Reichsautobahn Frankfurt - Darmstadt, 1935

AcastusKolya
Viestit: 7
Liittynyt: 10.06.17 14:51

Re: Myyttejä Natsi-Saksasta uusinnetaan

Ainakin lentokoneteollisuuden osalta Silvennoinen on oikeassa. Britannia tuotti enemmän lentorankojen painolla mitattuna (lentorankojen paino on parempi mittari kuin koneiden määrä) pienemmällä lekoteollisuuden työvoimalla kuin Saksa.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”