Kaisa Kylakoski
Viestit: 591
Liittynyt: 01.12.05 07:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Historiaa Helsingin katumaisemassa

Kuva
Yllä oleva näky yllätti minut positiivisesti jollain Katajanokan harhailulla. Vuonna 2007 valmistuneen rakennuksen seinään on kopioitu kolme valokuvaa menneisyyden henkilöistä. Mahdollisesti/toivottavasti jotenkin paikan historiaan liittyviä henkilöitä eikä täysin satunnaisia kulkijoita. Seinä ei anna lisätietoa, mutta antaa kivan fiiliksen menneisyyden ihmisten läsnäolosta.

Samantapaista, mutta informatiivisempaa, historian kuvastoa on parhaillaan tarjolla kuudessa Helsingin kaupunginosassa. Helsingin kaupunginmuseo on yhteistyössä Helsingin Energian kanssa kiinnittänyt energiakaappeihin vanhojen valokuvien suurennoksia. Katajanokalla, Töölössä, Kalliossa, Länsi-Pasilassa, Malmilla tai Herttoniemessä liikkuva voi silmät auki pitäessään yllättyä positiivisesti tai lähteä tarkoituksellisesti Kuvapolkuja kulkemaan.

Minä valitsin jälkimmäisen metodin ja kohteekseni Katajanokan. Skemaattisen kartan avulla kuvat oli helppo löytää. Kukin kuva oli melko tarkasti sijaintipaikaltaan ja Katajanokan vanhojen kivitalojen avulla oli vaivatonta ymmärtää mitä kohtaa kuva esitti. Jolloin sai hauskan ja jännän tunteen - minä olen nyt juuri samassa kohtaa seisomassa kuin missä tuo nainen kiirehti kauan sitten.

Lisää tälläistä!

Kuva

(Teksti julkaistu aiemmin Sukututkijan loppuvuosi -blogissa.)

mikko03
Viestit: 5
Liittynyt: 13.09.11 10:05

Re: Historiaa Helsingin katumaisemassa

Mielenkiintoista.

MInä puolestani kuljen aina niska kääntyneenä vanhojen kerrostalojen rapunpieliin - kun niistä bongailee aina paljon mielenkiintoisia (ei aina tietty historiallisia henkilöitä) mutta merkkihenkilöitä - joita ko. talossa on aikanaan asunut. Se on halpaa hupia kun aina opiskelijalla ei ole varaa mennä museoihin, näyttelyihin etc. :)

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Historiaa Helsingin katumaisemassa

Kuuluisista henkilöistä kertovia kylttejä on tosiaan siellä täällä pitkin Helsingin kantakaupunkia. Hauskalla tavalla erikoinen on Kruunhaassa, Rauhankatu 11:n seinässä oleva kyltti, joka kertoo komisario Palmun asuneen tuossa talossa!

mikko03
Viestit: 5
Liittynyt: 13.09.11 10:05

Re: Historiaa Helsingin katumaisemassa

Klaus Lindgren kirjoitti:Kuuluisista henkilöistä kertovia kylttejä on tosiaan siellä täällä pitkin Helsingin kantakaupunkia. Hauskalla tavalla erikoinen on Kruunhaassa, Rauhankatu 11:n seinässä oleva kyltti, joka kertoo komisario Palmun asuneen tuossa talossa!
Kiva kun joku muukin "harrastaa" samaa :)
Ai - tuota Palmun kylttiä en olekkaan vielä nähnyt. Täytyykin lähteä bongaamaan
se(kin) - kiitti vinkistä :)

Palaa sivulle “Matkailua historiaan”