AinomaijaRajoo
Viestit: 1
Liittynyt: 06.12.11 10:03

Lyhyt kommentointi muutamasta Prahan nähtävyydestä

Tšekin tasavallan pääkaupunki on suosittu matkakohde, ja se näkyy kaupunkikuvassa. Itse pääsin tutustumaan kaupunkiin lokakuussa, enkä suinkaan ollut ainoa turisti koko kaupungissa. Prahan suosio ei yllätä, koska kaupunki tarjoaa paljon ihmeteltävää ja koettavaa niin historiasta kuin ylipäätään kulttuurista kiinnostuneelle. Vaikka kaupunki tarjoaa hienosti nähtävää ja koettavaa joka aistille, haluan mainita pari kohdetta, joissa tuli matkani aikana käytyä.

Kommunismin museo sijaitsee aivan Prahan keskustassa, ja sitä olikin ennalta mainostettu yhdeksi kaupungin suosituimmista turistikohteista. Tämä valitettavasti näkyi itse museossa. Itseäni aihe kiinnosti valtavasti ja Prahan kevät on muutenkin ollut aina itselle iso kiinnostuksen kohde. Valitettavasti museo ei tuonut itselleni paljoakaan uutta, vaan tuntui olevan täynnä vain pintapuolista informaatiota sosialismista ja Kylmästä sodasta. Museossa oli esillä mielenkiintoinen dokumentti Prahan keväästä ja kommunismin historiasta. Jos museon käsittelemä aihe on tätä ennen vieras, kannattaa museossa kyllä poiketa - näyttely kun ei ole aivan hirveän laaja tai hankalasti sisäistettävä.

Strahovin luostari sijaitsee keskustan ulkopuolella, mutta paikalle pääsee helposti julkisilla. Luostarin hienoimpia kohteita on Tšekin suurin luostarikirjasto, jonne valistuksen aikakausina pyrittiin kokoamaan kaikki maailman kirjat. Projekti jäi pahasti kesken, mutta kirjasto on siitä huolimatta vaikuttava kokemus. Jos saleihin haluaa päästä tutustumaan tarkemmin, pitää varata etukäteen opastus. Tätä ei matkaseurueeni tiennyt, joten päädyimme ihailemaan kirjoja vähän kauempaa. Kokemus oli silti hieno ja. Kirjaston yhteydessä on myös kokoelma aikanaan kerätyistä maailman ihmeistä, kuten täytettyjä eläimiä tai tietoa eri puulajeista.

Tšekkiläisen kuvataitelija Alfons Muchan töitä esittelevä museo oli mukavan pieni, mutta silti hyvin täynnä miehen töitä. Kommunismi museon tavoin, Mucha museosta löytyi myös dokumentti, jossa esiteltiin Muchan elämä ja työt. Dokumentti oli hyvä ja toimiva ratkaisu, koska tällöin ei tarvinnut ahtaa paljon tietoa pienellä fontilla aina teosten viereen. Kuvien vierestä löytyvät tärkeimmät tiedot, kuten julkaisuajankohta. Tämän lisäksi näyttely oli jaettu osioihin, ja jokaisen osion alussa oli lyhyesti, mutta kattavasti, mitä tämä näyttelyn osa tulisi käsittämään. Itse ainakin ihastuin Muchan töihin!

Prahassa on paljon muutakin nähtävää (mm. se kuuluisa Kaarlen silta ja linna, runsaasti lisää museoita sekä nautiskelijalle ihania kahviloita ja teehuoneita tavernoita unohtamatta!) ja kaupungissa sekoittuvatkin mielenkiintoisella tavalla nykyaika, Kylmän sodan aika, Haubsburgien valtakausi sekä jopa Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan perintö. Itse pidän parhaimpana lähestymistapana omia jalkoja, sillä kävelemällä ja vaeltelemalla kaupungin eri osissa, todennäköisyys siihen, että eksyy vahingossa johonkin ihanaan puotiin tai kappeliin, kasvaa!

Palaa sivulle “Matkailua historiaan”