Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Lukioissa opiskellaan historiaa Twitterin avulla

Yle uutisoi Lapualla tehdystä opetuskokeilusta, jossa Twitteriä hyödynnettiin historian opiskelussa. Vastaavia kokeliluja on tehty aiemmin myös Iitin, Kuopion lyseon ja Siilinjärven lukioissa. Olennaista Twitterin käytössä on mahdollisuus eläytyä aikakauden hahmojen ajatus- ja tunnemaailmaan.
Kasvatustieteen tohtori Matti Rautiainen vertailee marraskuussa 2015 julkaistussa Kokeileva historian ja yhteiskuntaopin opetus -julkaisussa Englannin ja Suomen historian opetuksen eroja. Suomessa opiskelu on opettajalähtöistä historiallisten tietojen opettelua, kun Englannissa panostetaan historian ymmärtämiseen ja opiskelijoiden omaan ajatteluun.

– Rooliin eläytyminen voi tarjota jotain sellaista, mikä ei ole perinteisen historian tutkimuksen, asiakirjojen tulkinnan, avulla mahdollista saavuttaa. Jos roolit, elämyksellisyys, leikillisyys tai pelillisyys voi auttaa tässä prosessissa, miksemme käyttäisi sitä? hän kirjoittaa.

Rautiainen mainitsee tärkeäksi historiallisen empatian eli myötätuntoisen eläytymisen. Hänen kaimansa Iitin lukiosta, Matti Rantonen, on kokeillut Twitterin käyttöä lähes kaikilla lukion historian kursseilla. Rantosen mukaan Twitterin avulla voidaan saavuttaa historiallinen empatia.

– Tämä mikrohistoria on ihan erilainen näkökulma, miten isot asiat vaikuttavat yhden ihmisen elämään. Pyritään kokemaan asioita toisen ihmisen silmin, Rantonen sanoo puhelimessa.
Twitterin käyttö on osoittautunut hyväksi syyksi ylittää luokkahuoneita ja oppiaineita. Lapuan lukiossa uskonpuhdistustwiittaukseen osallistui opiskelijoita usealta kurssilta, ja heillä oli mahdollisuus kuvaamataidon tunneilla piirtää omien hahmojensa profiilikuvat.

Iitin lukion #AateJaAika-projektissa yhdistettiin historian, filosofian ja uskonnon opiskelu. Opiskelijat pyrkivät parhaansa mukaan näpyttelemään twiittejä länsimaisten ajattelijoiden, kuten Immanuel Kantin, John Locken ja Martin Luther Kingin sormilla.

Toistaiseksi twitteropiskelu on ollut vain virkistävä lisä perinteiselle opiskelulle. Nähtäväksi jää, syrjäyttääkö se perinteistä opiskelua laajemmin tai voisiko se toimia muussakin kuin henkilökeskeisessä historian opiskelussa.
* Lukioissa opiskellaan historiaa Twitterin avulla (Yle, Leo Kosola, Abitreenit, 4.3.2016)

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”