Rekonstruktio 1400-luvun birgittalaistekstiilistä esille

Ilmoita täällä uusista historia-alan, yhteiskuntatieteen tai kulttuuritutkimuksen julkaisuista, verkkosivuista, arkistojulkistuksista, ohjelmista tai muista medioista.

Valvojat: Marjo Pihlajaniemi, Riitta Oittinen, Klaus Lindgren, Kati Parppei, Jukka Palm, Anu Lahtinen, Agricola, Jouko Nurmiainen, Annastiina Mäkilä, Tapio Onnela

Tapio Onnela
Viestit: 4671
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti:

Rekonstruktio 1400-luvun birgittalaistekstiilistä esille

Viesti Kirjoittaja Tapio Onnela » 20.06.17 09:53

Kuva
Kuva: Maskun villaintarsia, yksityiskohta kopiosta (kuvaaja Iisakki Hormia/Aboa Vetus & Ars Nova)
Syksyllä 2016 historiallisten tekstiilien harrastajajoukko toteutti yhdessä Suomen Kansallismuseon kanssa tarkan rekonstruktion harvinaisesta villaintarsiasta, joka on 1400-luvulta säilynyt ylellinen sisustustekstiili. Alkuperäinen tekstiili löytyi Maskun kirkosta 1800-luvulla ja se liitettiin Kansallismuseon kokoelmiin. Museon mukaan tekstiili on valmistettu Naantalin birgittalaisluostarissa aikaisintaan 1440-luvulla. Alun perin peitteen käyttötarkoitus on ollut ylellinen sisustustekstiili ja sittemmin Maskun kirkon hautauksissa käytetty paarivaate. Kopion valmistusprosessi tuotti villaintarsiasta paljon uutta tietoa ja paljastaa, miltä ylellinen sisustustekstiili on näyttänyt aikanaan uutena. Maskun peitteen kopio tulee kesän ajaksi esille Turkuun Aboa Vetus & Ars Nova -museoon.

1600 tuntia vapaaehtoistyötä 16 harrastajalta

Ruotsissa tehdyt yhteistyöprojektit harrastajien ja museoiden välillä toimivat esikuvina ja innoittajina Maskun kopiolle ja rohkaisivat alan harrastajia yrittämään samaa myös Suomessa. Mallina harrastajille toimi alkuun kuva Maskun intarsiapeitteestä yli 40 vuotta vanhasta kirjasta. Prosessin aikana tekstiili täsmentyi keskiaikaiseksi villaintarsiaksi. Kopion valmistamisessa käytettiin keskiaikaisia käsityömenetelmiä sekä materiaaleja. Yhteensä sen valmistukseen kului 1600 työtuntia.

Uutta tietoa materiaaleista

Ylellisen tekstiilin materiaalit olivat aikanaan hyvin kalliita. Huovutetun pohjakankaan langat on kehrätty laadukkaasta tuontivillasta ja sen syvät värisävyt saatiin käyttämällä suuria määriä keskiajalla arvokkaita luonnonvärejä. Kuvioiden ompelemisessa on käytetty silkkilankaa ja hopeapäällysteistä nahkaa. Osa peitteen kuvioinneista on tehty puuvillakankaasta, joka oli aikanaan silkkiäkin arvokkaampaa. Intarsiasta käytetään myös nimitystä upotustekniikka, jonka avulla tekstiilin kuviot on toteutettu. Vastaavanlaisia arvokkaita tekstiilejä omistivat keskiajalla vain yhteiskunnan varakkaimmat, kuten aateliset, kirkonmiehet tai myöhäiskeskiajalla rikkaat kauppiaat. Yhteiskunnan yläluokille oli tärkeää osoittaa vaurautta ja valtaansa muille Maskun villatekstiilin kaltaisten luksustavaroiden avulla.

Keskiajan Turku –tapahtumassa luento luksustekstiileistä

Keskiajan Turku -tapahtuman aikana lauantaina 1.7. Aboa Vetus & Ars Novassa järjestetään villaintarsioihin liittyvä luentotapahtuma. Tapahtumassa luennoivat kopion tehneen ompelijaryhmän toinen vetäjä Elina Sojonen sekä Ruotsista luentovieraiksi saapuvat tekstiiliarkeologi Amica Sundström ja tutkija, tekstiilikonsultti Maria Neijman. Sundström ja Neijman ovat molemmat olleet mukana tekemässä kahden ruotsalaisen intarsiapeitteen rekonstruktioita ja ovat alan asiantuntijoita. Maksuttomat luennot ovat suomeksi klo 13.00 ja englanniksi klo 14.30 museon aulan Factory -tilassa.

Kuva
Kuva: Maskun villaintarsia, yksityiskohta kopiosta (kuvaaja Iisakki Hormia/Aboa Vetus & Ars Nova)

Kuva
Kuva: Maskun villaintarsia, yksityiskohta kopiosta (kuvaaja Iisakki Hormia/Aboa Vetus & Ars Nova)

Kuva
Kuva: Maskun villaintarsia, yksityiskohta kopiosta (kuvaaja Iisakki Hormia/Aboa Vetus & Ars Nova)


Teksti ja kuvat Aboa Vetus & Ars Novan tiedote 20.6.2017.