Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Sisällissodan muistoja verkossa

Kuva

1918 –Minä olin siellä– Jag var där on uusi kaksikielinen oppimisaineisto sisällissodasta. Sivusto täydentää Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Svenska litteratursällskapet i Finlandin oppimisaineistoa vuoden 1918 tapahtumista. Aineistoon sisältyy monipuolisen verkkoaineiston lisäksi vapaasti ladattavissa oleva kirja sekä digitoitua arkistoaineistoa.

Kulje Alman matkassa syntymästä nuoruuteen, sotaan, vankileirille, avioliittoon ja elämään sisällissodan jälkeen. Lue Edithin päiväkirjasta, kuinka hänen aviomiehensä kaatui talvella 1918, ja kuinka hän tämän vuoksi lähti sairaanhoitajaksi valkoisten puolelle. Tutustu Wilhelmiin, joka maalasi sotakokemuksensa akvarelleiksi ja Johaniin, joka kertoo sotamuistojaan sarjakuvan keinoin.

1918-sivustolla on vuoden 1918 tapahtumiin liittyviä, painettua kirjaa laajempia aineistokokonaisuuksia. Sivustolla voi seurata kahdentoista ihmisen taivalta läpi sodan ja perehtyä myös heidän varhaisempiin ja myöhäisempiin vaiheisiinsa. Kukin henkilö esitellään lyhyesti valokuvan kanssa, jos hänestä sellainen on säilynyt. Verkkoaineisto tutustuttaa sodan arkeen, elämään rintamalla, terroriin ja vankileireihin sekä elämään sodan jälkeen. Arkistoaineistossa on kirjeitä, piirroksia, päiväkirjoja ja muistelmia.
Kuva

Suomen 100-vuotisjuhlavuoden 2017 ja sisällissodan muistovuoden 2018 merkeissä SKS ja SLS julkaisivat keväällä 2017 painetun oppimisaineiston 1918. Minä olin siellä ja lahjoittavat 25 kappaletta kirjaa kaikkiin Suomen peruskouluihin ja lukioihin, sekä yhden kappaleen kaikkiin kunnallisiin kirjastoihin.

Verkkosivuston ovat tuottaneet Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) ja Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS).

Kuva
Kuva

Kuvat: 1918-sivuston arkistoaineistot ovat käytettävissä CC-BY SA -lisenssin mukaan.

* 1918 –Minä olin siellä– 1918 Jag var där

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”