Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Referee-artikkelit: Uhreja ja sankareita. Marita Hietasaari

Ennen ja nyt, numero 2/2010

Referee-artikkelit
Marita Hietasaari
Uhreja ja sankareita. Talvi- ja jatkosodan vastakuvia Lars Sundin romaanissa Eriks bok

Talvi- ja jatkosota ovat aiheita, jotka edelleen herättävät keskustelua ja uusia tulkintoja ja joihin niin historiantutkijat kuin historiallisten romaanien kirjoittajat palaavat. Lars Sundin historiallisen romaanitrilogian viimeinen osa Eriks bok (2003) tarttuu kriittisesti sodista esitettyihin tulkintoihin ja tuulettaa perinteistä sankarikäsitystä. Historialliset romaanit ovat yksi lukuisista menneisyyttä koskevista esityksistä, jotka historiantutkimuksen ohella vaikuttavat ihmisten historiatietoisuuteen. Sundin teosten kaltaiset postmodernit historialliset romaanit tarkastelevat historiallisen tiedon tuottamiseen, välittymiseen ja käyttöön liittyviä ongelmia, ja ne saavat myös lukijan pohtimaan omia arvojaan ja historiankäsitystään.
Om krig vet jag mycket, ty jag är pacifist. – –
Du ska inte säga någonting du, för du var inte med!

Minä tiedän sodasta paljon, sillä minä olen pasifisti. – –
Älä sinä kuule sano mitään, kun et sinä ollut mukana!
Näihin repliikkeihin kiteytyy kertoja Carl-Johan Holmin ja hänen isänsä Charlesin keskustelu sodasta Lars Sundin romaanissa Eriks bok (2003, suom. Erikin kirja 2004; Charlesin kommentin kursivointi alkuperäinen).

Lue artikkeli kokonaisuudessaan: Ennen ja nyt 2/2010

Palaa sivulle “Ennen&Nyt historian tietosanomat”