Sivu 1/1

Ennen ja nyt 3/2016

Lähetetty: 23.09.16 13:54
Kirjoittaja Lauri Keskinen
Kuva

Minkälaista on kasvaa laitoksessa? Onko saamelaisten ja Australian alkuperäiskansojen kouluhistoriassa yhtäläisyyksiä? Entä mikä tieto on kaikkein tärkeintä? Näitä ja muita koulutusideologioihin liittyviä kysymyksiä ratkotaan vuoden kolmannessa numerossa Koulutusideologiat ja marginaaliset oppilasryhmät - koulutushistorian näkökulmia vähemmistöjen kohtaamiseen. Vierailevana päätoimittajana toimi Jukka Nyyssönen. Muut toimittajat: Merja Paksuniemi ja Pigga Keskitalo.

Sisällys

Johdanto

Jukka Nyyssönen, Merja Paksuniemi ja Pigga Keskitalo: Näkymiä koulutuksen ideologioihin ja käytänteisiin
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/nakym ... anteisiin/

Referee-artikkelit

Marjo Laitala: Lapsuus laitoksessa - Suojelukasvatuksen kolhuja kahdessa polvessa
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/lapsu ... -polvessa/

Antti Saari ja Esko Harni: Mikä tieto on kaikkein tärkeintä? Herbert Spencer ja elämää myötäilevä opetussuunnitelma
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/mika- ... unnitelma/

Lisa Svanfeldt-Vinter: Kansakouluun sopimattomiksi katsotut oppilaat Turussa 1921-1939: Apukoulusiirtojen perustelut sukupuoli- ja luokkanäkökulmasta
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/kansa ... okulmasta/

Arvostelut

Otso Kortekangas: Alkuperäiskansat ja koulutushistoria – menneisyyden mietintöjä, tulevaisuuden tutkailuja
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/alkup ... utkailuja/