Mika
Viestit: 2
Liittynyt: 07.12.05 20:46

Rautakausi 500eaa - 1300 jaa

Heips! Täälähän on hiljaista.

Ajattelin, jospa saisin joitain keskustelua aikaan lemppari aiheestani, eli rautakaudesta. Jo jokin aika sitten sain päätökseen Ylen viikinki aika- ohjelman kuuntelu projektin, ja sen innoittamana ajattelin aloittaa tiedonvaihtoa Lounais-Suomen, Hämeen ja Karjalan rautakaudesta. Ylen ohjelmassa ei paljoa kerrottu Karjalan rautakaudesta, tai pikemminkin "viikinki ajasta", joten ajattelin alkujaisiksi kysyä
onko Karjalaa tutkittu niinkään paljoa? Jos nyt en aivan väärässä ole, niin ensinmäisiä mainintoja Karjalasta taitaa tulla venäläisistä kronikoista, jostain 1100-luvun loppupuolelta(?)

Mielestäni aiheen ei tarvitse rajoittua Suomen alueisiin vaan ihan joka kolkasta varhaisrautakaudelta myöhäisrautakaudelle.

Edit: Joitain pahimpia kiroitusvirheitä osasin korjailla...

Anu Lahtinen
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.05 16:18
Paikkakunta: Helsinki - Turku

Moi,

Oletko tutustunut uuteen Viipurin läänin historia -kirjasarjaan? En itse ole lukenut esihistoriallista osuutta, mutta ainakin keskiaika-osuudessa käsiteltiin arkeologisia löytöjä ja oloja jne. En siis ole itse tämän aihepiirin ekspertti, kunhan tässä lämpimikseni kommentoin.

Yst.terv.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Olli J. Ojanen lähetti seuraavan viestin:

Lennart Meri on kirjoittanut hyvin kiintoisasti tosta aihepiiristä. Kirjassa Hõbevalgem on runsaasti viitteitä vanhaan kirjallisuuteen. Meri on keskittynyt Viron ja varsinkin Saarenmaan asioihin, mutta hänen mainitsemissaan vanhoissa teksteissä on viitteitä ja ainakin vihjeitä Karjalaankin.

Olli J. Ojanen
harrastelija

Mika
Viestit: 2
Liittynyt: 07.12.05 20:46

Kiitoksia.

Kiitoksia vinkeistä.
Päätinkin tässä ottaa projektiksi tutustua ihan kunnolla Suomen rautakauteen ja suomen heimoihin, asia kun on jäänyt ihan perustietojen varaan.
Eräs suositteli juuri minulle Aleksandr Saksan Rautakautinen Karjala -teosta, en ole vielä lukenut loppuun, mutta voisin sanoa että olen jo aivan aiheen pauloissa he he.

Pistäkää ihmeessä lisää kirja vinkkejä, jos tulee mieleen! Kiitos.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”