piianoronen
Viestit: 1
Liittynyt: 03.12.13 14:53

YK:n ihmisoikeusjulistuksen uutisointi The New York Timesissa vuosina 1947-1948

Hei,

olen tällä hetkellä kirjoittamassa kandia aiheesta YK:n ihmisoikeusjulistuksen uutisointi The New York Timesissa vuosina 1947-1948. Minulla on pari ongelmaa työssäni, ja katsotaan josko tätä kautta saisi apuja. :)

Eli lähdekriittiseltä puolelta haluaisin tietää enemmän itse The New York Times lehdestä. Millainen lehti oli tuona aikana, millainen oli levikki, oliko lehti johonkin puolueeseen sitoutunut, mahd. lukijakunta yms. Onko kenelläkään tietoa mistä mahdollista tietoa voisi yrittää lähteä etsimään? Olen jo selannut The New York Timesin nettisivuja ja sieltä en löytänyt mitään "lehden historiaa".

Yhtenä työni alakysymyksenäni on tarkastella sitä minkälaista politiikkaa USA ja NL harjoittivat YK:ssa tuolloin ja miten se näkyi lehden uutisoinnissa. Onko tiedossa mitään tutkimuskirjallisuutta jossa näiden suurvaltojen pyrkimyksiä YK:n areenalla olisi tutkittu?

Kiitokset jo etukäteen, jos teillä on tiedossa apuja. :)

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: YK:n ihmisoikeusjulistuksen uutisointi The New York Timesissa vuosina 1947-1948

Kirjahyllyä järjestellessäni käteen osui vanha tenttikirja, Seikko Eskolan lehdistöhistoriallinen tutkimus Yhdysvaltain lehdistö ja Suomen kriisi keväästä 1941 Pearl Harboriin. HTutk 92 ( SHS 1973), jossa annetaan perustiedot New York Timesista 1940-luvun alun tilanteessa, mm: "Kansainvälisessä politiikassa se oli selvästi internationalistis-interventionistinen ja sisäpolitiikassa progressiivis-konservatiivinen. Demokraattien ja republikaanien välillä lehti säilytti riippumattomuutensa, vaikka sen voineekin sanoa useimmiten suosineen demokraatteja." Jne.

Sanotussa kohdassa nootti viittaa viiteen ilmeisesti amerikkalaiseen lehdistöhistorialliseen tutkimukseen, joista luultavasti löytäisi perusteellisempia tietoja.

Voi olla, ettei asian enää ole ajankohtainen ja että olet löytänyt tuoreempaa kirjallisuutta - kunhan nyt postasin.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”