Jussi Jalonen kirjoitti:
Totesin jo, etten erityisemmin viitsi jatkaa Terhon tuotannon kommentointia, mutta nostan nuo ylläolevat sitaatit vielä havainnollistamaan aiempaa huomautustani siitä, miksi ja miten nimimerkki "Vetehisen" kanssa käyty ajatustenvaihto aina joskus ajautuu siihen edellä kuvailemaani pisteeseen.
Kirjoitit ettet ole lukenut Kanavaa ja Terho kirjoitusta siinä. Olen itse lukenut ja pidän sitä hyvänä. En oivallisena vaan ihan kelpo kirjoituksena. Lue sinäkin Jussi Jalonen Terhon kirjoitus.
Jussi Jalonen kirjoitti:Huomautukseni siis koski sitä, miten "suomettuneisuuden", "kommunismin", "materialismin" tai "perinteisistä arvoista vieraantumisen" leimoja käytetään holtittomina lyömäaseina, joilla mikä tahansa "kansallismieliseen" kaapuun verhoutuneen henkilön kannalta epämieluisa asia voidaan aina julistaa epäkelvoksi ja suomalaisuuteen kuulumattomaksi.
Jos tuon oikein ymmärrän, niin mielestäsi Terho on verhoutunut "kansallismieliseen" burkhaan, joten Terhon kirjoitusta on tarpeetonta lukea, koska voit leimata hänet lukemattakin.
Jussi Jalonen kirjoitti:Nimimerkki "Vetehinen" kuitenkaan ei huomaa tarkoitustani ja sivuuttaa omassa vastineessaan koko asian ytimen. Hän vaan vastaa yksikantaan, että no eiväthän suomettuneisuus, kommunismi, materialismi ja perinteisistä arvoista vieraantuminen kuulukaan suomalaisuuteen, eivätpä tietenkään, ja sillä sipuli.
Mielestäni suomalaisten identiteetin määrittelevät suomalaiset eikä ylipappi Jalonen.
Jussi Jalonen kirjoitti:Kuvitellaan nyt huvin vuoksi, että olisin itse jonkin sortin virallisessa asemassa oleva kansallismielinen suurylipappi. Olisin lukenut vaikkapa jonkin edellämainitun Sirpa Kähkösen kirjan tai käynyt katsomassa jonkin radikaalinpuoleisen uuden teatteritulkinnan Tuntemattomasta Sotilaasta. Todennäköisesti en olisi pitänyt niistä kummastakaan, koska poliittinen kantani olisi sellainen kuin piireissäni sopiikin odottaa (mahdollisesti en olisi pitänyt edes siitä Linnan alkuperäisestä romaanista). Miten siis menettelisin ilmaistessani närkästystäni? Tietystikin haukkumalla molemmat taideteokset "suomettuneiksi", "kommunistisiksi", "kulttuurimarxilaisiksi" tai joksikin muuksi, kuten aina.
Minusta vaikuttaa, että edellä oleva kuvitelma eroaa Terhon tapauksesta sillä tavalla, että lukematta ja näkemättä teilaat Terhon kirjoituksen. Olenko oikeassa?
Jussi Jalonen kirjoitti:Tässä on siis nyt kyseessä eräänlainen selkeä inversio ketjussa aiemmin käydystä "kansallisoikeistolaisuutta" koskevasta debatista. Paapuurin puolen kulkijoilla on toisinaan tarve iskeä jo ennakolta kaikki epämieluisat tulkinnat maahan tavallisilla syytöksillä äärioikeistolaisuudesta tai ties mistä.
Parahin Jalonen. Kirjoita usein ihan järkevää, mutta nyt tunnut sortuvan aivan samanlaiseen toimintaan, kuin mitä paheksut toisten tekevän paapuurin puolelta.
Jussi Jalonen kirjoitti:... entä mitä ne perinteiset arvot muuten ovat? Pitääkö niiden tosiaan pysyä täysin muuttumattomina jonkinlaisen kulttuurifundamentalismin hengessä, missä niiden määrittely tosiaan jää sille "kansallismieliselle" ylipapille? Ovatko vaikkapa avioeron ottaminen tai raskaudenkeskeytys - jotka kiistatta ovat myös aikoinaan olleet näitä perinteisistä arvoista vieraantumista - siis myös "epäsuomalaisia" ja "epäkansallisia" asioita? Itse laskisin ne pelkästään yksityisasioiksi. Entä samaa sukupuolta olevien henkilöiden keskinäinen heilastelu?
Entä pitäisikö nuo asiat jättää "kansallismielisyyden" burkhia näkeville?
Käsittääkseni suomalaisten identiteettiä eli suomalaisten määrittelyä itsestään on tehty pikkuisen kysymällä suomalaisilta, eikä ylipapilta. Kummaltakaan.
Jussi Jalonen kirjoitti:Vetihinen kirjoitti: Olisi mieletön ajatus, että suomalaisuuteen kuuluisi kommunismi.
Testataanpa tätä virkettä ohimennen yhdistämällä suomalaisuuteen muunkinlaisia poliittisia järjestelmiä.
Olisi mieletön ajatus, että suomalaisuuteen kuuluisi monarkia.
Olisi mieletön ajatus, että suomalaisuuteen kuuluisi syndikalismi.
Olisi mieletön ajatus, että suomalaisuuteen kuuluisi suora demokratia.
Olisi mieletön ajatus, että suomalaisuuteen kuuluisi aristokratia.
Menevätkö nämä väitteet läpi? Mikäli menevät, niin saisiko yhtä virkettä pitemmät perustelut sille, miksi ne ajatukset oikein ovat mielettömiä?
Saat toki.
Puhutaan siis suomalaisten identiteetistä. Pikkuriikkisen asiaan perehtyneenä olen havainnut, että sitä luodataan kysymällä.
Ilmeisesti yksi kysymys voisi olla "mitä suomalaisuus on sinulle?" Toinen "mikä on suomalaisuutta?" Tai kolmas "mitä ajattelet itsestäsi suomalaisena?. Jotenkin noin niitä käsittääkseni selvitellään.
Kysyn siis Jaloselta (luotaan Jalosen suomalaista identiteettiä) Mitä suomalaisuus merkitsee sinulle? Ja Jalonen vastaa kommunismia ja suomettumista. Vai vastaatko?
Että kommunismi kuuluisi suomalaisten identiteettiin, on tietysti mahdollista Jalosen kohdalla. Olethan suomalainen? Mutta vastauksesi olisi mieletön ainakin minulle.
Identiteettinä suomalainen on rinnasteinen vaikkapa helsinkiläisyyteen. Mitä helsinkiläisyys (tai muu paikkakunta) merkitsee Emma-Liisalle? Emma-Liisako vastaisi kommunismia, koska Helsingissä on tiettävästi kommunisteja?
Toivottavasti aukesi.
Tässä on hiukan identiteeteistä sosiaalipsykologiassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Identiteet ... tatieteet)
Jussi Jalonen kirjoitti:... olen utelias, Vetehinen, omaatko tosiaan jonkinlaisen syvemmän tietoisuuden siitä, mikä on "suomalaisuuden" perustava essentialistinen olemus?
En omaa. Kirjoitin aikaisemmin, että suomalaisen identiteetin määrittävät suomalaiset itse ja se on henkilökohtainen.
Sinä, Emma-Liisa ja ilmeisesti Onnelakin määrittelee suomalaisuuteen kommunismin. Mahdollisesti se on teille kolmelle vastauksenne kysymyksiin koskien teidän suomalaista identiteettiänne. Tehän olette identiteettinne. Mutta vastauksenne "kommunismi" on minusta mieletön - vailla mieltä. Jää täysin auki, miten te ankkuroitte suomalaisen identiteettinne kommunismiin.
Kirjoitin jo aikaisemmin, etten usko patakommarinkaan vastaavan suomalaisuutta koskevaan identiteettikysymykseen kommunismilla. Uskon, että tyhminkin kommunisti tajuaa eron merkitysten suomalainen ja kommunisti välillä. Hän vastaa mitä suomalaisuus on hänelle. Jos kysyttäisiin kommunismista, hän vastaisi mitä se on hänelle.
Jussi Jalonen kirjoitti:Mitäpä, jos tosiaan laatisit kattavan listan siitä, mitä suomalaisuuteen voi ja ei voi mielestäsi kuulua? Se nyt on tullut jo selväksi, että ruotsinkielisyys, kommunismi ja muutama muu asia eivät sen käsitteen piiriin ole tervetulleita. Mutta olisin tosiaan vain kiinnostunut näkemään, kuinka sisäisesti johdonmukainen tämä ei-suomalaisten asioiden luettelosi on, ja ennen kaikkea kuinka paljon se jättää jäljelle sellaisia asioita, jotka sitten hyväksyt suomalaisuuteen kuuluviksi.
Minulla ei tietenkään ole listaa, mitä suomalaisuuteen voi kuulua. Vaikuttaa olevan niin, että sinulla Jussi on ja Emma-Liisalla myös. Kuten jo kirjoitin, suomalaisilta voi kysyä, mitä suomalaisuus on heille. Sitä ei määritä Jussi eikä Emma-Liisa muuten kuin omilla vastauksillaan mitä suomalaisuus on Jussille ja Emma-Liisalle. Jos se on kommunismi niin "fine", mutta minusta se tuntuu mielettömältä. Haluaisin perustelut.
Suomen kieli kuuluu käsittääkseni tutkimusten mukaan suomalaisten identiteettiin eikä ruotsi. Suomenruotsalaiset ovat tutkineet suomenruotsalaisten identiteettiä. Siinä kielellä lienee iso osuus. Muistaakseni yhdessä tutkimuksessa oli kysytty isänmaata. Suomenruotsalaisten ensisijainen isänmaa on kuulemma Suomi. Toissijaista ei mainittu. Tulos viittaa kuitenkin toissijaisen olemassaoloon.