Kaisa Kylakoski
Viestit: 591
Liittynyt: 01.12.05 07:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Museoiden muutostuulista

Otso Kantokorpi kirjoitti blogissaan Alaston kritiikko seminaarin Muutoksen tuulia museoalalta annista. Loppukaneettinsa kuului
Siinä minä sitten mietiskelin saavutettavuuden ja säilyttämisen ristiriitaa, joka tuotiin useammankin kerran esiin. Keksin jopa vähän filosofisen lauseen, josta olen suorastaan ylpeä: Säilyttäminen muodostaa merkittävän osan saavutettavuutta. Niin ettei ihan paska seminaari sittenkään. Sitä paitsi paikalla ollut parisataapäinen [!] museoväki kävi lopuksi ihan oikeaa keskustelua, jossa kuului myös poikittaisia mielipiteitä tälle 'mahdollisuuksien' ja 'haasteiden' ilmastolle, jota määräilee mystinen eufemismi, 'tuottavuusohjelma'.
Sitä minä vain jäin taas ihmettelemään, että miksei kukaan koskaan sano ääneen epäilyksiä uusliberalismin ja isänmaattoman kapitalismin vaikutuksesta kulttuuripolitiikkaan. Miksi kyynisen kapitalismin voittokulkua pidetään ikään kuin väistämättömänä luonnonvoimana, jonka edessä pitää vain totella, kun leikkuri iskee.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Museoiden muutostuulista

Museoihin on kynnyksiä, varsinkin syrjäseuduilta katsoen. Museoesineitä ei saa yleensä koskea, ja katsominen onnistuu tyydyttävästi tietokoneen ruudultakin. Siispä museoaarteita verkkoon, mieluiten kolmiulotteisina kuvina. Jos harrastusta riittää, niin tältä pohjalta voi lähteä tutustumaan museoihin oikeasti.

wejoja
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.08 17:41

Re: Museoiden muutostuulista

Kunnioitettava opettaja ja arvostettu kriitikko tietää mistä puhuu...!
Luulisi ihan oikeasti kulttuuripolitiikasta vastaavien tahojen havahtuvan talvihorroksesta ja käärivän hihat kaikenlaisen museo-aineiston vapaan saatavuuden parantamiseksi. Tehtävä on haasteellinen, onhan vastassa vahakabinettien seittien varjosta nouseva vastentahtoisuus.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”