jsn kirjoitti:Jos pidät omaa rotuasi parhaana, niin silloin tottakai syrjit muita rotuja sitä huonompina, koska tällainen arvottaminen voi tapahtua vain muihin nähden. Sitä kutsutaan myös vertaamiseksi.
Aivan, kuten jo sanoin, niin se on syrjimistä.
Se ei kuitenkaan ole rasismia,
koska rasismia on määritelmällisesti vain sellainen syrjintä, joka tapahtuu KOHDERYHMÄN OMINAISUUDEN perusteella. Lue edellinen viestini.
jsn kirjoitti:Tarkoittamasi rasismin ja ei-rasismin erottelu on täysin keinotekoinen ja tulee kyseeseen vain silloin, jos tarkoitat sillä koko "ihmisrotua", jolloin sen pitäisi kattaa kaikki ihmiset rodullisista ja etnisistä kriteereistä piittaamatta. Silloin puhutaan ihmisestä muihin olioihin nähden, jota ei minusta voi enää kutsua rasismiksi...
Päinvastoin, käyttämäni rasismin kriteerit sisältyvät useimpiin elleivät kaikkiin tutkijoiden ja Wikipedian mainitsemiin rasismin määritelmiin (ks. alla). Eikä kyse ole ”ihmisrodusta” vaan ihmisroduista tai etnisistä ryhmistä.
Sami Raninen kirjoitti:Täytyy myöntää, että Jaakon pidän rasismi-määritelmää melko omalaatuisena. En voi ottaa sitä omaan käyttööni. No, kansallisuuden tavoin rasismi-käsitteenkin voi määritellä monellakin tavalla, mutta Jaakon käyttämä määritelmä tuskin on kovin yleinen sen enempää puhekielessä kuin historiassa tai yhteiskuntatieteissäkään.
Miten Jalosen kadonneessa viestissä siteerattu rasismin tutkijan käyttämä rasismin määritelmä menikään? Jotain sinne päin kuin: [KORJATTU:] "Rasismiksi voidaan siis luonnehtia kaikkia niitä valta- ja alistussuhteita (1) tuottavia ajattelu-, puhe- ja toimintatapoja, joissa jonkun yksilön tai ryhmän oletettu tai väitetty (2) ominaisuus, olipa se biologinen tai kulttuurinen, esitetään olemukselliseksi ja muuttumattomaksi (3)."
Tuohon määritelmään sisältyvät aivan samat kriteerit (lisätty sulkuihin):
1) arvottaminen huonommaksi
2) kuvitellun tai todistamattoman
3) pysyvän ryhmäkohtaisen (geneettisesti tai kulttuurisesti periytyvän) ominaisuuden perusteella.
Ymmärrätkö? Minun määritelmäni ei siis ole lainkaan omalaatuinen vaan aivan yleisesti käytössä, vain eri sanamuodoin.
Sinä ja Jalonen siis yhdytte määritelmään, joka soveltaa aivan samoja kriteerejä kuin minunkin määritelmäni. Te siis olette sisällöstä aivan samaa mieltä, mutta jostain käsittämättömästä syystä kieltäydytte ymmärtämästä sitä ja intätte vastaan.
Sami, osoita sinä nyt edes ymmärryskykysi ja objektiivisuutesi - eiköhän näitä ideologiansa sokaisemia (Vetehinen, Ekyto, jsn, Jussi Jalonen) jo ole täällä ihan riittävästi.
Jussi Jalonen kirjoitti:Mainittakoon, että Häkkinen hieman muutti maalintolppia noissa perusteluissaan. Ylempänä hän mainitsi aluksi "Ei ole rasismia pitää omaa rotuaan ylempänä", mutta sitten muutti terminologiaa ja totesi perusteluissaan "oman kansan parhaana pitäminen ei ole rasismia". Tämä ei ollut mielestäni mikään kosmeettinen muutos. Itse allekirjoittaisin tuon jälkimmäisen lauseen totuusarvon, mutta en kyllä tuota ensimmäistä.
Rotu on epämääräisempi ilmaus ja kansa täsmällisempi. Sisältö ei sanavalinnasta muutu: rasismia ei ole se että pidetään omaa kansaa/rotua ylempänä, vaan vasta se, että syrjitään muita kansoja/rotuja jonkin
näiden oletetun pysyvän
ominaisuuden perusteella.
Jussi Jalonen kirjoitti:Tässä vaiheessa Häkkinen otti asiakseen saivarrella siitä, miten natsihenkisyys ei ole sama asia kuin rasismi, mikä sitten erotettiin tähän ketjuun. Sitten pitäisikin vain tietää, mitä relevanssia tällä Häkkisen väitteellä on Suomen poliisin tai uusnatsismin tutkijan tekemän profiloinnin kannalta.
Ainoa motiivini on jatkuvasti ollut sen varmistaminen, että termejä käytetään oikein. Sinullahan tunnetusti on taipumusta väännellä sanoja (esim. ”pedofilian pyhittävä” --> ”lapsenraiskaaja”) niin että niiden tarkoitus muuttuu aivan toiseksi. Sama on tässäkin tilanteessa: sinä nimitit natsihenkiseksi luonnehditun järjestön jäseniä rasisteiksi, vaikka rasismi on aivan eri asia kuin natsihenkisyys, eivätkä viranomaiset käyttäneet rasisti-nimitystä.
Onko todella niin vaikeaa vain toistaa se nimitys ja seurata niitä määritelmiä joita viralliset tahot käyttävät? Miksi sinun ylipäätäsi pitää lähteä muuttamaan ilmauksia ja sanoja?
Jussi Jalonen kirjoitti:Tietysti sekään, että tuolla kirjaluettelossa on kokonainen oma kategoriansa otsikolla "Ihmislajin taksonomisten ryhmien eroista" ja "Pohjoisen sielun avaimet" - mitkä molemmat sisältävät normaalimpien romaanien sekä tutkimuskirjallisuuden yhteydessä, sanoisinko, erinäisiä kiinnostavia teoksia, ei millään tavoin viittaa rasismiin tai natsihenkisyyteen.
Edelleen näytät sekoittaneen rasismin ja natsihenkisyyden – sinulla ei näytä olevan minkäänlaista pätevyyttä asioissa jotka kuumentavat tunteitasi. Toiseksi en ole missään vaiheessa kiistänyt Suomen Sisun natsihenkisyyttä - tämä on itse kyhäämäsi olkinukke. Olen ainoastaan korostanut, että natsihenkisyys ei ole yhtä kuin rasismi.
Kiinnostus ihmisrotuihin ja niiden eroihin ei vielä tee kenestäkään rasistia minkään virallisen määritelmän mukaan – eikä kai edes sinun oman, perusteettoman määritelmäsi mukaan?
Kyseessä oli taas tyypillinen mustavalkoinen jussijalosmainen ylilyönti, jolla hän samalla osoitti ettei ole edelleenkään ymmärtänyt mitä on rasismi eikä että se on eri asia kuin natsismi tai natsihenkisyys. Kannattaisiko lukea viestit ja edes yrittää ymmärtää ne ennen kuin vastaa? Et sinä niin etevä asiantuntija ole, että osaisit heittää lonkalta miten asia on, tutustumatta lainkaan argumentteihin.