Sanna Mourujarvi
Viestit: 2
Liittynyt: 18.09.07 20:35

Biljardipöytä 1800-luvun lopulta

Kuinka paljon Suomessa on vanhoja biljardipöytiä?

Teen opinnäytetyönäni restaurointisuunnitelmaa vanhaan Venäläiseen biljardipöytään. Pöytä on huonossa kunnossa, ja restaurointisuunnitelmaa varten olisi tarpeellista löytää vastaavan tyylinen biljardipöytä Suomesta. Tämä biljardipöytä on tyyliltään kertaustyylinen. Jalat ovat suuret, jokainen sorvattu ja koristeveistetty. Valleissa on profiililistat ja pöydän sivut on koristeltu puupeilein ja profiililistoin.

Aihetta ei ole Suomessa tutkittu, ja tästä johtuen tietoa on erittäin vaikeaa löytää. Mikäli olet jossain huomannut harvinaisen koristeellisen biljardipöydän, tai kuullut sellaisesta, kuulisin havainnoistasi mielelläni.

Sanna Mourujärvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Restauroinnin ko.
sanna.mourujarvi@student.kyamk.fi

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Taisin tästä jo Sannalle mainitakin jossakin yhteydessä mutta hämärän ja hyvin epäluotettavan mielikuvani mukaan olisin joskus nähnyt Louhisaaressa biljardipöydän, joka saattaisi ehkä olla tuolta ajalta. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sanna Mourujarvi
Viestit: 2
Liittynyt: 18.09.07 20:35

Kyllä taisi aiemmin ollakin jo siitä puhetta. Olen ollutkin yhteyksissä jo Louhisaareen ja odottelen vastausta viestiin.

Muita jo kyseltyjä paikkoja ovat ainakin lähes kaikki Suomen YT-klubit, joitain yksittäisiä biljardikerhoja ja kartanoita, Turun maakuntamuseo ja biljardipöytiä huoltavia yrityksiä olen käynyt läpi. Myös Suomen biljardiliitto on saanut tarmokkaan kyselyikäisen seurakseen ;-)

Tällä hetkellä yritän etsiä upseerikerhojen vastuuhenkilöitä, selvittääkseni niiden biljardipöytä tilannetta.

Kiitos kaikille asiaan jo huomion kiinnittäneille ja etsinnässä auttaneille!

Silti kaikki tiedot ovat yhä tarpeen, etsintäni ei ole vielä ohi!

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”