Totta. Sana ”retoriikka” oli huono valinta. Sanahan tarkoittaa kaunopuheisuutta, jolla vedotaan kuulijoiden tunteisiin, usein hyvin laskelmoidusti. (Joku saattaa protestoida tätä vastaan jopa Aristoteleen nimissä, mutta tämä oli aika tarkkaan sitä, mitä Aristoteleskin tarkoitti retoriikalla.) Tuon ajan Suomessa, ja osittain myöhemminkin, uskonnollinen retoriikka hyväksyttiin, kunhan se vaikutti aidolta ja keskittyi uskonasioihin.Emma-Liisa kirjoitti:Riippuu siitä, mitä "uskonnollisella retoriikalla" tarkoitetaan. Olavi Paavolainen, joka arvosteli Synkässä yksinpuhelussa uskonnon politisointia, mitä sotilaat vastustivat, kertoi myös AKS-pappi Jorma Heiskasen pitäneen hyvän iltahartauden, siis pysyteleen vain uskonnon puolella.yucca kirjoitti: Suhteellisuudentajun säilyttämiseksi kannattaa lukea fiktiota ”Tuntematon sotilas”, joka antaa jokseenkin todenmukaisen kuvan rintamamiesten suhtautumisesta uskonnolliseen missioon – toki kyseinen fiktio on tendenssimäinen, ja todellisuudessa varmaan kuvatun suuruiseen joukkoon olisi mahtunut yksi tai kaksi miehistöön kuuluvaa, jotka ottivat uskonnollisen retoriikan todesta.
Parempi olisi ollut puhua esimerkiksi Suur-Suomi-ajattelun ja ryssävihan lietsomisesta uskonnollisella retoriikalla. Siihen suhtauduttiin aivan toisin, enkä usko, että tästä on aikoihin ollut vakavaa epäselvyyttä. Siksi sellaisen asian esittäminen tutkimustuloksena vaikuttaa jopa nollatutkimukselta. En halua mitenkään väheksyä nollatutkimusta välineenä; sillä saatetaan tehdä paljon rahaa ja hankkia tärkeitä meriiittejä, koska vallitsevien ennakkoluulojen ”tieteelliselle” vahvistamiselle on kysyntää.
Ne sutor supra crepidam. Mistä kirjallisuudentutkija repisi käsityksensä siitä, miten jatkosota aikanaan koettiin? Todellisuudessa Tuntemattoman suosio syntyi sen realismista. Tämän ymmärtämistä vain häiritsee, jos ruvetaan kuurnimaan, miltä osin se ei ole realistinen (tätähän on käsitelty paljonkin, mutta se ei kumoa perusasetelemaa). Myöhemmin sen suosio ja arvostus ruokkivat itseään, ja sitä ruvettiin pitämään historiallisena totuutena ja referenssinä.Monet kirjallisuudentutkijatkin huomauttavat, että Tuntematon sotilas kuvaa enemmän sitä, miten jatkosota jälkikäteen (lopputuloksen tietäen) haluttiin nähdä kiin miten se (varsinkin alku) aikanaan koettiin, ja juuri tämä on sen jatkuvan suosion salaisuus.
Mutta juuri siksi on lähinnä naurettavaa esittää uutena suurena löytönä se, että suomalaiset eivät hirveästi uskoneet ”pyhän sodan” propagandaa. Ehkä astetta vakavampi huitaisu on ilmaus ”pyhä sota”, joka nykytodellisuudessa assosioituu vahvasti jihadiin ja on siten sekä anakronistinen että kulttuureja toisiinsa sotkeva.