Pahoittelen, mikäli asianäkökulma on tullut esille.
Nähdäkseni historia-alan nykyinen tila, hyvine ja huonoine puolineen, perustuu pitkälti rahoitustilanteeseen ja koulutusmääriin. Mikrotasolla historia-alan ammattilaisen ammatillisen uran ratkaisee yksilön kyvyt, ominaisuudet sekä sattuma, mutta makrotason vaikutuksia yksilöön lienee turha aliarvioida.
Perustutkintotasolla suurelle yleisölle tunnetuin työllistymismahdollisuus lienee yläkoulun ja lukion opettajuus. Muina työllistymismahdollisuuksina mm. HOL:n "Historia työelämässä" sivustolla mainitaan virkamiesura (viranhaltijaura), yrittäjyys, toimittajaura, kirjastoala sekä yliopiston hallinnolliset tehtävät.
Opetusvirkojen määrä on pysynyt pitkälle vakiona. Aineenopettajakoulutuksen sisäänottomäärä ei ole oikeassa suhteessa poistumaan. Kilpailutilanne useissa muissa ammattiesimerkeissä on kiristynyt viime vuosien aikana huomattavasti johtuen valtakunnallisista koulutusratkaisuista. KOTA-tietokannan kautta voidaan havaita mm. yhteiskuntatieteellisen koulutuksen koulutusmäärien kasvaneen huomattavasti viimeisen viidentoista vuoden aikana. Kirjastoalalla virat ovat vähentyneet automaatiosta johtuen, lisäksi informaatioalan koulutusta on lisätty ja laajennettu AMK-tasolle. Uusia tiedotusalan yliopistollisia laitoksia on perustettu samaan aikaan kuin koulusta on myös laajennettu AMK-tasolle.
Post Doc -työllistymistilanteesta on tuskin uskallettu tehdä minkäänlaista tutkimusta. Erilaisia tutkimuksia tohtoreiden työllistymisestä on tehty vain yliopistojen ja tiedekuntien sisäisenä työnä, mikä maskeeraa historia-alan kokonaistilannetta huomattavasti. Usein tutkimuksessa kriteereinä on vain määrällinen, ei laadullinen työllistyminen.
Tutkintojen määrän ja laadullisen työllistymisen epäsuhta on johtanut useisiin epämiellyttäviin lieveilmiöihin.
Perustutkintotasolla on nähtävissä "300 opintoviikon ongelma", eli tilanne jossa perustutkinto-opiskelija taktikoi tutkintonsa erittäin laajaksi pyrkiessään varmistamaan työllistymismahdollisuutensa joka suuntaan. Prosessissa laitoksen saama rahoitus tutkinnon suorittajasta pitkittyy, samalla kun opiskelija itse sitoutuu yhä enemmän erilaisiin sivuprojekteihin joiden kautta varsinaisista historia-alan opintosuorituksista tulee lähinnä tutkinnon lopullisen ulossaamisen kannalta välttämätön pakkopulla.
Jatko-opintojen osalta rahoituksen epäsuhtaa jatko-opiskelijoiden määrään nähtynä on käsitelty useilla eri keskustelufoorumeilla, en katso pystyväni tuomaan aiheeseen uusia näkökulmia. Tieteelliseltä kannalta tärkeintä lienee pohtia sitä, johtaako tiukka kilpailutilanne parhaimpiin mahdollisiin henkilövalintoihin akateemisissa työyhteisöissä, ja kannustaako tiukka kilpailutilanne riskinottoon tutkimuksessa?
Yksilötasolla epäilemättä traagisimpia tilanteita ovat opintojen pitkittyminen tai keskeytyminen työllistymistilanteen, ainakaan laadullisen, ollessa erittäin epävarma. Muna-kana -pohdintana voidaan miettiä tilanteen yhteyttä korkeakouluopiskelijoiden terveysongelmiin, mielenterveysongelmat mukaan lukien.
Peräisin eri yliopistojen eri alojen historian laitoksilta siltarumpupolitiikan sijasta yhteistyötä, opiskelija- ja jatko-opiskelijajärjestöiltä reilua ay-henkistä taisteluasennetta oman virkapaikan petaamisen sijaan.
Esimerkkinä voisi pohtia professiostatuksen synnyttäneiden akateemisten ammattiliittojen, mm. OAJ:n, Lakimiesliiton ja Lääkäriliiton toimintaa. Miksi ko. alojen opiskelijat valmistuvat tavoiteajassa? Onko kilpailutilanne tutkimusviroista ko. aloilla terve vai epäterve?