historioija kirjoitti:
Olihan se raakalaismaista
Kaipa se riippuu vähän siitäkin kummaltako puolelta Petrovski Jamin tuhoamista katsoo,
suomalaiset tuhosivat huoltokeskuksen ja kenttäsairaalankin ja neuvostoliittolaisesta näkökulmasta katsottuna kaukopartio tuhosi sairaalan.
Vähemmän ´rumaa sotaa´ lienee ilmasota, sitä joko palataan tai sitten ei.........?
Olen
tässä lueskellut äskettäin ostamaani Tuomo Soirin kirjaa Iskulaivue:
Lentolaivue 34:n Messerschmitit Kymin lentokentältä käsin Kotkan ilmapuolustuksessa
ajalla 2.8.1943 - 4.9.1944.
Mersujen huoltokin on ollut vaativaa, koneet on saatu käytettyinä, työkaluista ja varaosista on ollut puutetta ja pienimmillään kaksi konetta on ollut lentokunnossa.
Lentäjät ovat olleet taistelutahtoisia, "täristäjistäkin" kirjoitetaan. Tiukkaan paikkaan joutunut pilotti saattoi luhistua henkisesti, lennolle kyllä lähdettiin ja Suomenlahden yltä sitten käännyttiin takaisin ja syyksi sanottiin moottorin "täristäneen."
Nykyisin
Kymin 1943 valmistuneen kentän hallissa pidetään mm. tätä Gloster Gauntlet
http://users.kymp.net/mode0449/fin_gt400.htm "kangaspuuurakenteista" kaksitasoa.
Selänpään lentonäytöksessä muutama vuosi sitten Gauntlet lensi samanlaisen taitolento-ohjelman kuin taitolentokonekin. Glosterin lentäjä oli jonkin verran nuorempi kuin lentokone. Gloster Gauntletit ja Gladiatorit olivat talvisotaan annettua länsiapua, mutta hieman vanhentuneita ne olivat jo aikanaankin.
Veikko Palvo