skrjabin kirjoitti:Esko-Olavi kirjoitti:
Vasta vuosituhannen jälkeen myös saksalaiset uskaltautuivat ottamaan sellaisia asioita esille liittoutuneiden osalta, joita olisi voitu pitää "rikoksina", "sotarikoksina" sodan jälkeen.
Huomatkaa lainausmerkit, jotka tarkoittavat kaikkea mahdollista ennen, nyt ja tulevaisuudessa mikä oli, on ja ehkä tulevaisuudessa on laitonta.
Kenties haluat asiaa tarkoituksellisesti kärjistää, mutta lienee paikallaan korostaa että ei ne mikään täydellinen tabu sentään olleet. Eri yhteyksissä sellaisista kuin Katyn, Dresdenin pommitukset tai Hiroshima keskusteltiin myös rikolllisina tapahtumina, kuten teki vaikkapa Jaspers nimetessään ne Spiegelissä 1965 "teoiksi ihmisyyttä vastaan".
Eilen laskin Saksassa julkaistun 50-luvulta 70-luvulle asti ainakin parisataa saksalaisten itsensä kirjoittamia sotakirjoja, lisäksi muistemia sodasta jne.
Artikkeleita lehdissä sodasta varmaan tuhansia ja tuhansia. Aina jossakin kritisoitiin jotakin.
Hiroshimaa on Saksassa kritisoitu aina, myös Katyn on ollut seinällä, tosin ei niin, että se olisi ollut venäläisten rikos saksalaisia siviilejä kohtaan.
Jos seuraat esimerkiksi saksankielisiä foorumeita ja olet lukenut tutkimuksia asiasta niin vasta vuoden 2000 jälkeen asiat nousi yleiseksi puheenaiheeksi.
Mutta laitapa linkki tuohon Jaspers/Spiegel jossa maininta Dresdenistä? En valitettavasti luota yhtään esittämiisi lainauksiin ta viitteisiin, siksi näin pyydän.
Lisäys: Mahdatko ymmärtää? Berlin-kirja aloitti keskustelun saksalaisten siviilien raiskauksista. Nyttemmin todettu myös amerikkalaisten raiskanneen kymmeniä tuhansia saksalaisia.
Pommituksista kertova kirja käy yksityiskohtaisesti läpi suunnitelmat saksalaisten siviilien tarkoituksellisesta tuhoamisista kohdistetuin pommituksia.
Laivasta kertova kirja aloitti keskustelun ylipäätään saksalaisista siviiliuhreista.
Kyse on siis siitä että vasta näiden teosten pohjalta alkoi laajamittainen keskustelu ko. asioista. Toki on internetilläkin osuutta asiaan. Ensimmäinen Gustlowista kertova kirja ilmestyi 1960. Jos tuolloin olisi ollut internet olemassa, niin ehkä olisi seurannut lajempaakin keskustelua.
Löytyikin tuo linkki:
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-25803766.html
Tässäkin karl Jaspers hieman miettii mitä termi "sotarikos" mahtaa sisältää.