Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Antiikki herää henkiin verkkotodellisuudessa

Antiikki herää henkiin verkkotodellisuudessa
Kuva
Verkkopelaamisen ja virtuaalimaailmojen suosio on yhä suurempaa. Suosituimmilla peli- ja virtuaalimaailmoilla on kymmeniä tuhansia pelaajia. Peleissä ihmiset kytkeytyvä verkon kautta maailmoihin joissa he eläytyvät toiseen todellisuuteen jopa niin vahvasti, että ovat valmiita maksamaan huikeita rahasummia saadakseen haltuunsa virtuaalisia tavaroita tai tiloja verkosta. Kaupankäynti virtuaalisilla esineillä ja taidoilla on synnyttänyt oman talouden haaransa, jotka jatkavat kasvuaan ja joiden taloudellinen merkitys on jatkuvasti yhä suurempi.

Jos erilaisten örkkien tai toisten virtuaalipelaajien teilaaminen ei pidemmän päälle kiinnosta, niin piakkoin on mahdollista paeta arkipäivää menneisyyden maailmoihin, kun historia-aiheinen virtuaalitodellisuus ja myöhemmin myös pelimaailma avataan. University of British Columbiassa (mm. Department of Classical, Near Eastern, and Religious Studies) http://www.ubc.ca/ kehitetty Ancient Spaces virtuaalimaailman päämääränä on luoda verkkoon interaktiivisia simulaatioita ja tietokonepelien toimintaperiaatteita hyödyntävä opetustila.

Simuloitava ympäristöt sijoittuvat Välimeren antiikin aikaan: Egyptiin, Mesopotamiaan, Kreikkaan tai Roomaan. Kyse ei kuitenkaan ole mistään räiskintäpelistä, vaan vakavasta yrityksestä yhdistää akateeminen historian- ja arkeologian tutkimus virtuaalimaailman luomiseen. Rakentaessaan pelimaailmaa opiskelijat joutuvat ottamaan selvää antiikin taiteen ja arkkitehtuurin periaatteista. Virtuaalimaailmassa voitaisiin myös simuloida vaikkapa antiikin näytelmiä, joihin pelaajat voisivat osallistua tai vaikkapa Platonin akatemian toimintaa. Akateemisen tiedeyhteisön tarkoitus on huolehtia siitä, että pelimaailmaan rakennettujen tilojen ja toimintojen periaatteet kestävät myös tieteellisen tarkastelun.

Nuoret, jotka ovat jo tottuneet viettämään merkittävän osan ajastaan virtuaalisissa maailmoissa kuten esimerkiksi Habbo-hotellissa pitävät tulevaisuudessa todennäköisesti tällaisia opetusympäristöjä luonnollisina ja normaalina tapana oppia myös historiaa.

Vastaavia virtuaaliantiikin maailmoja on yritetty luoda aiemminkin, ensimmäisiä niistä oli 1990-luvun puolivälissä perustettu virtuaalinen Pompeij, joka oli tosin sen aikaisella tekniikalla toteutettu still -kuvilla. http://pompeii.virginia.edu/ Enemmän verkon mahdollistamaa yhteisöllisyyttä hyödyntää esimerkiksi Nova Roma -yhteisö http://www.novaroma.org/

UCLA:n Cultural VR lab on mallintanut Colosseumia sekä Forum Romanumia http://www.cvrlab.org/ ja sveitsiläinen
The Karman Center for Advanced Studies in the Humanities on luonut Pantheonista malleja http://www.karmancenter.unibe.ch/pantheon

Ancient Spaces pelimaailma ja sen rakentamisessa käytettävät ohjelmat perustuvat avoimelle lähdekoodille ja niiden toimintaperiaate on tuttu Wikipedian tai Linux-käyttöjärjestelmän soveltamasta verkkoyhteisöä hyödyntävästä toimintamallista. Virtuaaliseen antiikkiin ei pääse ihan vielä tutustumaan tarkemmin, Ancient Spacen rakentajat avaavat uudistetun sivuston toukokussa ja ensimmäisen beta-version pitäisi olla valmis kesäkuussa.

Kuva Kuva

http://ancient.arts.ubc.ca/

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”