Ensin Jaan Krossista. Panin merkille Matti Klingen uusimmasta päiväkirjaniteestä (jota olen toistaiseksi ehtinyt selailla vasta kirjakaupassa) Klingen tarkan huomion siitä, kuinka Suomessa Krossia on käytetty historiapolitiikan välineenä. Klinge mainitsee, kuinka suomalaiset "oikeistolaiset estofiilit" tavan takaa painostivat Krossia antamaan jonkinlaisen totaalituomion Neuvostoliitosta ja sen oloista. Kerta toisensa jälkeen Kross myös väisti kysymyksen ja kieltäytyi antamasta suomalaisten "ystäviensä" käsiin manikealaisen mustavalkoista leimasinta puheenalaisesta asiasta. - Tämä Krossin kanta on selvästi luettavissa myös hänen omaelämäkertansa ensimmäisessä osassa Rakkaat kanssavaeltajat.
Veli-Pekka Leppänen puolestaan kommentoi HS:ssa 1.11.2008 uusimmassa Haikissa ollutta Magnus Ilmjärvin ja Einar Väran kriittistä arvioita Seppo Zetterbergin 2007 ilmestyneestä Viron historiasta.
Veli-Pekka Leppänen sitä vastoin tuntuu vakuuttuneen Ilmjärvin kompetenssista historioitsijana. Hän päättää kolumninsa näin:Maaliskuussa 2008 nimim. Emma-Liisa kirjoitti:Kävin läpi Ilmjäeven saamaa virolaista kritiikkiä ja se oli vakuutti minut.
"Ilmjärv ja Vära esittävät arvostelunsa suorin sanoin. Rehellisyys saa peittää hymistelyn, veljeskansojen kesken, eivätkä tutkijayhteisössä muut tavat kelpaakaan." Mielestäni hienoa puhetta, ja sivusta seuraaja toivookin hartaasti, että tällaiset tavat todella alkaisivat realisoitua suomalaisessakin ( ennen muuta poliittisen) historian tutkijayhteisössä. Täysi tunnustus myös Aikakauskirjan tuoreehkolle päätoimittajalla, joka antoi lehdessään tilaa Ilmjärvin-Väran artikkelille.