Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Täsmennys

heehak kirjoitti:haluan kysyä Suomen ja Saksan yhteistyöstä koskien sukellusveneitä eli Suomessa rakennettin sukellusveneitä Saksan "tilauksesta".
Ilmo Kekkonen varmaan osaa vastata tähän paremmin, mutta eivätkös nämä Suomen ja Saksan väliset sukellusveneasiat liittyneet Versaillesin rauhansopimusten määräyksiin. Näin kirjoitti Turun Sanomat asiasta:
Suomen viidestä sukellusveneestä neljä rakennettiin Crichtonilla saksalaisten piirustusten mukaisesti. Veneet olivat prototyyppejä maailmansodassa tuhoa kylväneistä harmaista susista. Vuonna 1918 Crichtonille oli tuotu Hangossa upotettu venäläinen 40-metrinen AG-12, joka jäi romuksi. Sen sisaralus AG-16 lojui Katajanokalla maalla vuoteen 1929.

Sukellusveneiden kehittäminen oli Versaillesin rauhassa kielletty Saksalta, mutta Krupp-yhtymän bulvaani, insinööritoimisto IvS suunnitteli Hollannissa Suomelle kolme erityyppistä vedenalaista. Ensimmäisenä laskettiin Helsingin Hietalahden telakalla 2.7.1930 vesille yli 32-metrinen Saukko, joka 114/142 (sukelluksissa)-tonnisena pystyi painumaan 75 metrin syvyyteen.
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?t ... :0:0:0:0:0:
Kiinnostavaa on, että tätä samaa teknologiaa hyödynsivät myös venäläiset:
Neuvostoliitto alkoi vuonna 1933 rakentaa 37,5-metrisiä Maljutka-luokan rannikkoveneitä ja isompaa 57-metristä Sts-luokkaa, joihin oli saatu paljon vaikutteita saksalaisten piirustuksista.
Olivatko venäläiset ostaneet saksalaisilta vaadittavan teknologian vai miten se heille mahtoi siirtyä?

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Täsmennys

Tapio Onnela kirjoitti: Olivatko venäläiset ostaneet saksalaisilta vaadittavan teknologian vai miten se heille mahtoi siirtyä?
Mahtaisiko siirtävä tekijä olla hra Pentikäinen?

http://formin.finland.fi/public/default ... ntentlan=1

Ilmo Kekkonen
Viestit: 678
Liittynyt: 16.12.07 09:09

Jotain sukellusveneistä

Kaivelin jotain tietoja Suomen ja Saksan yhteistyöstä suve-alalla. Tämä on lähinnä muistitietoa. Voin etsiä merisota-asiantuntijan, jos tarvitaan lisää.

Voi hyvin olla kuten edellä on kerrottu, tämä Saukon rakentaminen saksalaisella asiantuntija-avulla.

Käsittääkseni Suomessa rakennettiin hollantilaisen bulvaanin tilauksesta saksalaisen ns. Weddigen-laivueen prototyyppi 1930-luvun alussa. Se tuli siis Hitlerin Saksan käyttöön, ei Weimarin tasavallan, kuten virheellisesti muistin. ( Tämä menee fakkini ulkopuolelle) Tätä venettä saksalaiset tekivät sitten itse 1935 jälkeen sarjoissa. Crichton-Vulcan rakensi vielä yhden kappaleen, jonka uskoi Suomen valtion ostavan. Se tapahtui parin vuoden kuluttua. Vene on nyt Suomenlinnassa museoituna nimeltään Vesikko.

Kun laivasto-ohjelman mukaisia ns. suuria veneitä ( 4 kpl) rakennettiin, saatiin jälleen saksalaista asiantuntija-apua. Sama koski panssarilaivoja. Suomi oli alalla kehitysmaa tuolloin.

En takaa edelläolevan tarkkaa oikeellisuutta ( olen jalkaväkimies), mutta otan selvää, jos lisätietoja halutaan.

NL:lla oli ennen sotaa Itämerellä noin 100 sukellusvenettä. Homma osattiin siellä kyllä. Saattaa olla, että 1920-luvulla Rapallon sopimuksen perusteella ja taas 1939-40 saatiin Saksasta teknistä tietoa tälläkin alalla.

Vakooja Pentikäisen osuudesta täsä asiassa en tiedä.

Derkku
Viestit: 325
Liittynyt: 26.09.07 01:12

Re: Täsmennys

Tapio Onnela kirjoitti:Olivatko venäläiset ostaneet saksalaisilta vaadittavan teknologian vai miten se heille mahtoi siirtyä?
Neuvostoliitto osti saksalaisilta sukellusveneteknologiaa. Neuvostoliiton S-luokka rakennettiin suoraan saksalaispiirrosten pohjalta, veneluokkaa käsittelevä wikisivu on sinänsä hyvä alkukatsaus aiheeseen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_S_class_submarine

Tässä yleiskatsaukseen nettisivusto aiheesta:

http://www.dutchsubmarines.com/export/export_ivs.htm

S-luokan sukellusveneiden toimitusta ei häirinnyt edes Hitlerin valtaantulo, projektia jatkettiin läpi 1930-luvun.

Suorien teknologiaostojen lisäksi kannattaa muistaa että jo tsaarin Venäjän merivoimat rakensivat sukellusveneitä ja teknologinen diffuusio toimi sukellusvenealallakin.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Hieman vielä voi lisätä tuohon kuvioon; Jukka Rislakin Erittäin Salainen -kirjan mukaan kuvio meni niin, että saksalainen laivastospesialisti komentajakapteeni Karl Bartenbach siirtyi Suomeen 1924 laivastoasiantuntijaksi ja YE-päällikkö K.M. Wallenius sopi Bartenbachin kanssa sukellusveneitten rakennuttamisesta saksalaisten piirrustusten nojalla ja niiden kokeilemisesta. Saksalaiset kävivätkin koejajamassa veneitä niiden valmistuttua. Suunnitelmat, tilaukset ja koeajo toteutettiin hollantilaisten, todellisuudessa saksalaisten hallussa olevien peiteyhtiöitten kautta. Saksalaiset sitten myöhemmin rakensivat lukuisia samanlaisia, kuten jo edellä todettiinkin. Kyse oli siis Versaillesin sopimuksen kiertämisestä.

Trilisser
Viestit: 502
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Eikös aiheesta löydy ihan kirjakin, Björn ja Annette Forsenin kirjoittama...Myös Eberhard Rösslerin kirjoissa on aihetta käsitelty.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”