Hei Jaska,
Kiitos perusteellisista kannanotoistasi. Tämän pohjalta on hyvä jatkaa.
Jaska kirjoitti:Tähän kysymykseen liittyy tietysti myös keskustelu käytetyistä menetelmistä: historiatiede ei liene tässä tapauksessa painoarvoltaan ratkaiseva, koska historiallisia lähteitä ei yksinkertaisesti ole riittävästi. Emme nimittäin voi ottaa sitä linjaa, että jos lähteitä ei ole, ei valtiotakaan ole ollut. Toisin sanoen lähteiden puute ei ole käypä argumentti jonkin ilmiön olemassaolleisuutta vastaan.
Kuulostaa samalta kuin Jumalan olemassaolon perustelu: koska ei voida sanoa, ettei Jumalaa ole olemassa, pitäisi tämä hyväksyä argumenttina Jumalan olemassaolon puolesta. En hyväksy.
Historiatiede (ja vaikkapa arkeologia) perustuvat
vain olemassa olevien lähteiden tulkinnalle. Muu on argumentointia tyhjästä.
Olemme aivan samaa meltä luettelemieni valtion määritelmien sisällöstä. Kiitos käsitteiden avaamisesta. Kysymys on siis siitä, miten lähteet tukevat näiden määritelmien mukaista tulkintaa, jonka haluat tehdä. Seuraavassa problematisoin tulkintaasi.
Jaska kirjoitti:...lienee kiistatonta, että oikeutta on käyty jo tätä aikaisemminkin: oikeusjärjestyksen vahvistaminen ja ylläpitäminen on ollut käräjien pääasiallinen merkitys. Eli vaikka meillä ei ole kirjallisesti säilynyttä tietoa hämäläisten oikeusjärjestyksestä, emme voi kuitenkaan tällä perusteella väittää, että sellaista ei lainkaan olisi edes ollut.
Jonkinlaista oikeutta Hämeessä on ilman muuta käyty aikaisemminkin. Ehkä uskallan hyväksyä myös deduktion, että oikeutta käytiin pitäjätasolla, ja oli olemassa jonkinlainen käräjälaitos. Mutta loppuosa argumentistasi on juurikin argumentti tyhjästä. Tietenkään en itse voi sanoa, ettei hämäläistä oikeusjärjestystä ollut: voin vain sanoa, että lähteesi eivät riitä perustelemaan sen luonnetta valtion määritelmän edellyttämänä normatiivisena, koko aluetta koskevana oikeusjärjestyksenä.
Merkkeinä hallitsemiskoneiston olemassaolosta on pidetty ainakin sitä, että varhaisten venäläisten lähteiden mukaan hämäläiset tekivät sotaretkiä karjalaisia vastaan aina Laatokanlinnalle saakka ja liittyivät ruotsalaisten ja suomalaisten mukaan myös Nevan retkelle 1240. Eikö tällaisen sotaretken organisoija ole hallitsija: hän nostaa sotaväen aseisiin, ja asevelvollisuudesta ei käy kieltäytyminen.
Lähteet eivät mainitse sotaretkien organisaattoreita tai joukkojen määrää. On loogista olettaa, että sotaretkillä oli jonkinlainen organisaattori, mutta emme voi tietää, oliko hän yksi henkilö vai ehkä joukko henkilöitä. Ei myöskään voida olettaa, että tämä henkilö tai nämä henkilöt olisivat olleet hallitsijoita alueella, josta retkelle lähtijät koottiin. Emme edes tiedä, koottiinko retkelle lähtijät, vai oliko kysymyksessä enemmänkin joidenkin ihmisten spontaani päätös lähteä liikkeelle. Heimoyhteiskunnissa sotaretkien komentajat eivät ole automaattisesti heimojen hallitsijoita "kotimaassa" tai "siviilissä". Heidän valtansa saattoi loppua, kun sotaretkeltä palattiin kotiin.
Sotaretket voidaan sinällään hyväksyä totena, mutta ne eivät perustele millään lailla hallitsijuutta tai järjestäytynyttä sotaväkilaitosta - siis valtiollisuutta.
Jaska kirjoitti:Vaikka emme tarkkaan tiedäkään, minkä järjestelmän mukaisesti asevelvollisuus oli järjestetty (mies per talo, tietty miesmäärä per kylä tai pitäjä, satakuntalaitos tms.), tämä täyttänee hallitsemiskoneiston kriteerit.
Koska emme tarkkaan tiedä, meillä ei ole mitään, mikä täyttäisi mitään kriteereitä. Argumentti tyhjästä.
Maailmasta ja historiasta löytyy esimerkkejä seuduista, joiden asujaimisto pystyi käymään laajamittaistakin sotaa ilman, että se olisi järjestäytynyt kuningaskunnaksi tai selkeäksi valtioksi. Vrt. Englannin kuninkaan sotaretket skotlantilaisia vastaan 1200-luvulla ja 1300-luvun alussa, ennen kuin Skotlannilla oli kuningas.
Jaska kirjoitti:Rapolan muinaislinnan laajuutta on myös pidetty merkkinä maakunnallisesta (tässä tapauksessa ”hämäläisvaltiollisesta”) yhteistoiminnasta, ...
"on pidetty" ei tarkoita, että näin oli. Tämnhetkinen arkeologinen todistusaineisto ei millään muotoa pysty todistamaan, minkälaajuisen alueen keskus Rapola ehkä oli, kuinka kauan ja kuinka yhtäjaksoisesti paikkaa käytettiin, tai oliko se keskus ensinkään. Tällaisten seikkojen todistamiseen arkeologian keinoin vaaditaan mittavia lisätutkimuksia.
Jaska kirjoitti:...samoin sitä, että Sydän-Hämeen linnavuoret ovat toisiinsa näköyhteydessä (tulitiedotus).
Sitten kun niiden tulien jättämät tuhka- ja hiilikerrostumat on löydetty, voimme olettaa jotakin tiedotuksesta.
Tiedotus sinänsä ei merkitse valtiollista yhtenäisyyttä. Olivatko esim. Ranska ja Englanti sama valtio vuonna 1940, koska niiden välillä oli läheistä tiedotusta ja sotilaallista yhteistoimintaa?
Jaska kirjoitti:Lisäksi Unto Salo esimerkiksi olettaa Hämeenlinnan tienoon olleen maakuntakeskus, koska siellä maa- ja vesireitit, Härkätie ja Vanajavesi, leikkasivat toisensa.
Oletus on paikallaan, ja arkeologiset löydötkin viittaavat siihen, että seudulla on ollut pitkään asutusta. Tämän asutuksen tulkitseminen jonkinlaiseksi keskukseksi on luultavasti perusteltua. Mutta jälleen kerran paikallisten arkeologisten löytöjen laajuus ei kerro meille sinällään mitään poliittisen järjestäytymisen asteesta, hallinnosta, ja näiden kattavuudesta. Ne eivät perustele valtion olemassaoloa. Jos Unto Salo olettaa, se ei tee asioista tosia.
Jaska kirjoitti:Minkälainen oli hallintokoneisto? Oletettavasti...
Saat olettaa. Jotta hyväksyisin teesisi hämäläisestä valtiosta, sinun on kuitenkin jollakin tapaa pyrittävä todistamaan oletuksesi: esim. osoittamaan, miksi se, mitä tiedämme Ruotsin kehittyvästä valtakunnasta tähän aikaan pitäisi automaattisesti paikkansa myös Hämeessä.
Siihen asti hämäläisten järjestäytymistä koskevat argumenttisi tulevat tyhjästä.
Jaska kirjoitti:Alueen määrittelyssä on tehtävä ero rintamaiden ja erämaiden välillä.
Kyllä. Mutta kun puhumme valtiosta, on ensin perusteltava, mikä instanssi yleensä määrittelee alueen. Jos määrittelijöinä on pitäjiä ja yksittäisiä talonpoikia, meillä on heimoyhteiskunta. Jos määrittelijänä on alueen väkivaltamonopolia hallitseva yksittäinen instanssi (väestön hyväksymä tai ei), meillä saattaa olla jotakin valtioksi tulkittavaa.
Jaska kirjoitti:Laajoissa erämaissa ei sen sijaan rajankäyntiä tehty...
Minulle tämä todistaa sen, ja vain sen, että nykyisen valtion käsite ei sovi
ainakaan laajoihin erämaihin. Tämä ei ratkaise valtion määrittelyä millään tavoin.
Jaska kirjoitti:Joissain kartoissa Novgorod on merkitty ulottumaan hyvin kauas itään eli erä- ja verotusmaitaan myöten, ja tällöin myös Häme pitäisi vastaavasti merkitä kartalle erämaineen.
Ne ovat nykyaikaisia karttoja. Jos joku nykyään piirtää Novgorodin rajat "hyvin kauas itään", tämä ei todista vielä mitään Novgorodin valtion olemassaolosta tai sen valtiokoneiston hallinnan ulottumisesta merkityille alueille. Yleensä ottaen voidaan ja pitääkin puhua nautinta-alueista, mutta
"nautinta-alue" tai "veronkantoalue" ovat olemassa erillisinä termeinään juuri siksi, että ne eivät merkitse valtiota.
Jaska kirjoitti:Jälleen ongelmana on kirjoitettujen lähteiden puute: meille ei ole säilynyt tietoa esim. siitä, kuinka ”Sata ja kuusitoistacymmentä ajgast-aicaa jälcehen Kaleva Hämäläisen syndymän Hämehen kuuluisa kunincas alisti veronalaisixi Jywäscylän pakanat, Ikaalisden pakanat ynnä vieläpä kuusi cylää järfwiseudhun lapphalaisia.” Koska naapureilla tällaisia lähteitä on, käsityksemme helposti vääristyy: nythän Häme joudutaan rajaamaan arkeologien löytämien asutusten ja kalmistojen perusteella, eikä etäaktiviteeteista saada juuri minkäänlaista kuvaa.
-- --
Täältä taas ei ole vastaavia lähteitä (kuten Henrikin Liivinmaan kronikka), mutta ei liene perusteltuja syitä olettaa asian olleen täällä toisin.
Naapureiden lähteet kertovat ehkä naapurien valtiollistumiskehityksestä, mutta eivät välttämättä perustele naapureiden olevan valtioita. Se, että naapureilla on kirjallisia todisteita valtiollistumisensa historiasta ei tarkoita, että meidän pitäisi vastaavia todisteita keksiä tai tulkita hyvin tulkinnanvaraista aineistoa väkisin valtiollisen kehityksen mittareilla.
Tulkintasi ovat siis omiasi, toki luvallisia, mutta eivät tieteellisesti perusteltuja.
Jaska kirjoitti:Mutta kyllä minä esitetyin perustein katsoisin, että varhaiskeskiajan Häme täytti valtion kriteerit. Ellei kumoavia argumentteja ilmene?
Nähdäkseni ongelmasi on halu uskoa, vaikka et voi uskosi kohdetta perustellen todistaa.
Oma lähtökohtani on kysyminen. En minäkään saa todisteita tai selkeitä perusteluja Hämeen valtion olemassaoloa vastaan. Mutta minulle tämä merkitsee sitä, ettemme voi sanoa Hämeen valtiota olleen olemassa. On paras odottaa uusien (arkeologisten) lähteiden löytymistä, joita voimme sitten tulkita. Tyhjästä (tai näin vähästä) on paha nyhjästä.
Oletko lukenut Jukka Korpelan kirjaa?
Korpela, Jukka: Viipurin linnaläänin synty. Viipurin läänin historia 2. 2004.
Jukka Korpelan viimeksi 17.7.2005 päivitetyt kotisivut sisältävät tämän keskustelun kannalta todella havainnollisen dokumentin: klikkaa "State Formation and Periphery in European North East" "Current Projects" -kohdan alta!
Korpela em. projektisuunnitelmassa kirjoitti:Finnish historians still operate with unsuitable and old-fashioned concepts of the state, border and nation. The manner the written documents are used is also extremely problematic.
-ile