Aluksi pikku kepeä juttu.
Neljä tiedemiestä, joille oli annettu tehtäväksi kirjoittaa kirja norsuista, saksalainen, ranskalainen, englantilainen ja suomalainen kävi Afrikassa tutkimassa kirjaa varten norsuja ja niiden elämää. Kotiuduttuaan kukin heistä kirjoitti tutkimuksistaan kirjan. Englantilaisen kirja nimeksi tuli ”Miten norsuja metsästetään”. Ranskalaisen kirja nimi oli, kuinkas muuten, ”Norsujen rakkauselämästä”, saksalainen uurasti neljä vuotta ja sai aikaan tutkimuksen ”Johdatusta tutkimukseen norsujen alkuperästä ja historiasta I-VIII”. Ja lopuksi suomalainen kirjoitti kirjan "Norsu ja Suomen talvisota."
[font=Arial]Tarina on ilman minkään valtakunnan lupaa anastettu prof. Keijo Korhosen teoksesta Turvallisuuden pettäessä, josta kirjasta norsut on jo saatu karsittua kokonaan pois annetulle aiheelle tarpeettomina ja vain olennaisin, talvisota on jäänyt. Korhosta puolustettakoon sillä, että hän ei päässyt suorittamaan tutkimuksiaan Afrikkaan.[/font]
Olen Emma-Liisan kanssa pitkälle samaa mieltä muista asioista, erityisesti tämän siinä viestiketjussa esittämistä huomioista, mutta tässä kohtaa ilmeisesti en. Tai en tiedä, Emma-Liisan viesti on tarkoittamassani kohdassa hiukan vaikeaselkoinen enkä oikein ymmärrä kummin päin hän ajattelee. Epäselvyydestä enemmän alla.Viestiketjussa Oliko koulujen historianopetus suomettunutta 1970 luvulla? Emma-Liisa kirjoitti: Ja eivätkös veteraanit taistelleet juuri siksi, että Suomi olisi vapaa maa eikä mikään Neuvostoliitto, jossa koululaisten piti puukiväärin kanssa "kunnioittaa" veteraaneja.
Myytti – tai pikemminkin hokema - että veteraanit muka taistelivat jotta ”Suomi olisi vapaa maa” tai että he taistelivat ”isänmaan puolesta”, on pureutunut sitkeästi syvälle yleiseen käsitykseen. Mutta – veteraanithan olivat enimmäkseen tavallisia nuoria kavereita. Sanalle ”veteraani” on vain annettu idealistista tarunhohtoa, se on glorifioitu, jota esim Väinö Linnan Tuntemattomassa pestään pois. Rintamalle joutuneet pojat taistelivat, koska oli pakko. Kun tuli kutsu kutsuntoihin oli pakko mennä. Kun oli rintamalla annettiin käskyjä, joita oli pakko noudattaa.
Voidaan toisaalta sanoa, että taisteltiin ”isänmaan puolesta”. Taisteleminen tapahtui yhteiskunnallisen arvion mukaan – nyt en puhu ihmisten, poikien, siis nuorten rintamalle lähetettyjen kavereiden motiiveista vaan yhteiskunnan näkökulmasta. Emma-Liisan viestistä ei oikein ilmene kumpaa näkökulmaa tämä tarkoittaa. Siitä, että veteraanien taistelun seuraus oli, kuten Emma-Liisa toteaa että ”Suomi olisi vapaa maa eikä mikään Neuvostoliitto, jossa...” jne. Olen siltä osin samaa mieltä - kun oli käynyt niinkuin kävi. Mutta he joutuivat tekemään sen, heidät pakotettiin siihen, eivät he omasta tahdostaan tai ”isänmaarakkaudesta”, ja me vaan nautimme sen hedelmät. Pojat lähtivät Kannakselle koska käskettiin paikkaamaan muiden virheitä. Poikkeuksia oli tietysti, niitä jotka toimivat idealistisesti. Jatkan haaraa yksilön oikeuksista valtiota vastaan, koska oma perusideologiani on individualismi.
Sanonnasta "isänmaan puolesta" tulee heti mieleen että se on puolustelua. Piiloudutaan korkealentoisten sanojen taakse. Ei kukaan yksilö ole sitoutunut menemään rämpimään syvälle Itäkarjalan metsiin ja ehkä tulemaan ammutuksi. Yhteiskunta vain pakottaa – ja paheksuu moraalisesti ellei yksilö tee sitä, mitä yhteiskunta vaatii, ja yhteiskunta tappaa jopa yksilön tämän ollessa tottelematon ja katsoo peräti olevansa siihen oikeutettu ja yksilön toimineen väärin. Näin tehtiin ns. karkureille.
Saksalaisen sosiologin Max Weberin tunnettu määritelmän valtiosta kuuluu:
”Valtio on oikeusjärjestyksenä ja hallitsemiskoneistona toimiva pakkoyhteisö, joka vaatii itselleen fyysisen väkivallan käytön legitiimiä monopolia määrätyllä maantieteellisellä alueella.” (teoksessa Max Weber, Wirtschaft und Gesellschaft, 1925).
Tähän monopoliin kuuluu tietysti myös hallintoalamaisten kuuliaisuusvelvoite, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin raakaan valtaan. Moraalia käytetään jatkuvasti yhteisön poliittisena ohjailukeinona. Siksi on sotapropaganda niin keskeisellä sijalla. Yksilö uhrataan silmää räväyttämättä jos yhteisön turvallisuus tulee uhatuksi.
Sitä joskus perustellaan vastavuoroisuudella; kun on syntynyt johonkin maailmankolkkaan saa sitä maailmankolkkaa hallitsevan valtion palveluja, ennen kaikkea turvallisuutta. Siksi on tarvittaessa vastapalveluna asetettava itsensä valtion käyttöön. Itse en usko siihen perusteluun. Tuleminen maailmaan, elämän saaminen, ei synnytä velvollisuuksia. Vain vapaasta tahdosta tapahtuva sitoutuminen johonkin perustaa moraalisia velvollisuuksia (pacta sunt servanda-periaate, joka on peräisin antiikin Rooman oikeusoppineilta, eli sopimukset on pidettävä). Kysymyksessä on valtion yksipuolinen valtakäsky, mitä sitten yritetään kätkeä juhlapuheilla ja korulauseilla ja ennen kaikkea propagandan keinoin, koska moraali kieltää myös vahvemman oikeuden käytön. Elämme luonnossa, joka ei ole suinkaan tehty pumpulista.
Yllä olen yrittänyt tuoda esiin kaksi seikkaa, sen 1) että taustalla on, kuten Weber toteaa, raaka valta ja voima sekä että 2) tätä tosiasiaa yritetään peitellä kaunistelevilla korulauseilla. Siksi on kysymys siitä, olisiko sodat 1939-1944 olleet vältettävissä jatkuvasti esille tuleva. Siksi tämä kysymys vieläkin jatkuvasti tulee esille – sitä käsittele ihan jokikinen - Max Jakobson ”Diplomaattien talvisodassa”, Keijo Korhonen ”Suomi neuvostodiplomatiassa 1933-39, osa 2” Mannerheim muistelmissaan, Paasikivi ”Toimintani Moskovassa 1939-41”, Juhani Suomi ”Talvisodan tausta”, myös Neuvostoliiton entinen Helsingin lähettiläs Viktor Vladimirov: ”Kohti talvisotaa”, Helge Seppälä ”Talvisodan venäläinen ruletti” jne.
Terv.
//Heikki Jansson