Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Oikeudenkäyttö jatkosodassa – aineistoa yleisöltä tarvitaan

Oikeudenkäyttö jatkosodassa – aineistoa yleisöltä tarvitaan

Olen valmistelemassa tutkimusta ”Oikeudenkäyttö jatkosodassa”. Päädyin tähän ratkaisuun, kun en nähnyt muuta keinoa vastata tutkimustani ”Romahtaako rintama?” (2007) kritikoivaan armeijan masinoimaan vastakirjaan ”Teloitettu totuus” (2008). Jälkimmäisessä armeijan lukuja – armeijan ilmeisestä jääviydestä piittaamatta - pidetään kahden armeijaan sitoutuneen tutkijan ja neljän amatöörin voimin kiveen hakattuna lopullisena totuutena, jota ei saa edes epäillä. Olen jo kerännyt aihetta varten huomattavan arkistoaineiston, mutta tarvitsisin vielä yleisön apua. Pyytäisin niitä, joilla on jotakin tietoa omien surmaamista suomalaisista, olivat he siten epäiltyjä tai syytettyjä mistä hyvänsä, lähettämään nimellään, osoitteellaan ja puhelinnumerollaan varustetut tietonsa minulle. Koska aineisto aikanaan luovutetaan Kansallisarkistolle, haluan niiden, jotka eivät tahdo nimeään heti Kansallisarkistoon toimitettavaan kokoelmaan, ilmoittamaan viiveajan pituuden. Myös nimettömiä tiedonantoja, vaikka niistä ei olekaan päteviksi lähteiksi, otan vastaan, kunhan niissä vain on nimiä, aikoja ja paikkoja, joiden avulla pääsen arkistoissa eteenpäin. Toivon tiedot lähetettävän mieluimmin kirjallisina joko postin (Liisank. 19 A 4, 00170 Helsinki) tai sähköpostin (heikki.ylikangas@helsinki.fi) välityksellä, tai jos ne eivät ole mitenkään mahdollisia, puhelimitse (040 550 8998).

Vastaavanlaista tutkimusta harjoitetaan nykyään laajassa mitassa kaikkialla kehittyneissä länsimaissa, jopa Venäjällä. Ei ole Suomelle kunniaksi jäädä tässä asiassa Japanin kanssa jälkijunaan. Se tuottaisi maallemme oikeus- ja sivistysvaltiona huomattavaa vahinkoa.

Pyydän saattamaan viestini tiedoksi niille, joita sen voisi otaksua kiinnostavan.
Heikki Ylikangas, prof. emer.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”