Täältä löytyy aika laadukkaan näköinen selvitys aiheeseen liittyen.
Tuolla todetaan, että
Tampereen kaupunginarkkitehti Bertel Strömmer suunnitteli kaksi linja-autoasemaa, toisen itään suuntautuvaa, toisen läntistä liikennettä varten. [...] Asemat avattiin syyskuussa 1929.
[...]
Viipurin vuonna 1932 valmistuneesta asemasta tuli Pohjoismaiden ensimmäinen kunnallinen, varta vasten tähän tehtävään rakennettu linja-autoasema.
Lisään tähän samaan viestiin vielä pdf-muodossa olevan
Raiteille ja pyörille -kirjasen. Riitta Niskanen, Lahden kaupunginmuseon tutkija, on kirjoittanut tuohon osuuden linja-autoasemista.
Kirjanen on osa Lähdön ja saapumisen paikat -julkaisua, jonka kaikki osat löytyy
täältä. Julkaisusta löytyy kiinnostavaa tietoa muistakin liikenteeseen liittyvistä teemoista.