Kokemäen maatalousmuseossa esillä olevaan polkupyörään liittyy tiedot "Pyörä on kulkenut Tigerstedtin suvussa. Pyörällä on ajettu Helsingistä Tornioon ja Helsingistä Kokemäelle. Pyörässä on ollut umpikumit. Tällaiset pyörät olivat käytössä 1880-1890-luvulla." (http://www.kokemaki.fi/mp/db/file_libra ... sineet.pdf)
Ottaen huomioon polkupyörän ja ajankohdan tiet kuullostaa merkilliseltä. Mutta pikahaku Historiallisessa sanomalehtikirjastossa kertoo mm. että
- Ylioppilas Björkman pyöräili Vaasasta Ouluun (11.07.1885 Tampereen Sanomat no 82)
- Ylioppilas Into Nyströmin pyöräilleen Helsingistä Hämeenlinnaan ja jatkaneen Vaasan läänin kautta Ruotsiin ja Saksaan (mm. 21.05.1886 Wiipurin Sanomat no 78, 25.06.1886 Wiipurin Sanomat no 98 , Wiipurin Sanomat 30.07.1886, nro. 118).
- Lyseolainen Björkman oli ajanut Helsingistä Viipuriin ja aikoi palata Lappeenrannan ja Savonlinnan kautta. (03.08.1886 Wiipurin Sanomat no 120 ).
- Ylioppilaat Ernst Geitlin ja A. Frestadius matkasivat Hämeenlinnan, Lahden, Lappeenrannan, Imatran, Punkaharjun ja Ruskealan kautta Viipuriin. (13.07.1888 Wiipurin Sanomat no 159 )
- Ylioppilas Kajander pyöräili Ruotsin halki kohti Keski-Eurooppaa (11.07.1889 Turun Lehti no 81, 12.07.1889 Tampereen Sanomat no 80 ).
- Ylioppilas Hackmanin ulkomaanmatkan kokonaispituus oli 2500 km (24.08.1889 Sanomia Turusta no 197 )
(Seuraava juttu (15.01.1887 Turun Lehti no 5 ) kuullostaa paljon realistisemmalta:
Uljailuja. Olettekos kuullut, että mainio polkupyörällä ajaja X on 3 1/2 tunnissa kulkenut Helsingistä Hämeenlinnaan?
- Älkää! Eihän se ole mahdollista...
- On kyllä, hän tuli postijunassa. )
Onko Suomen polkupyöräilyn alkuvaiheita käsitelty jossain julkaisussa - mukaanlukien pitkän matkan pioneerit?
Terveisin,
Kaisa Kyläkoski