Venäläiseen oilru.com-lähteeseen viitaten yksinomaan NL:n polttoainehuolto ei
olisi näyttänyt riittävän Barbarossan alettua ilman LendLease-apua polttoaineina ja toimitettuina öljynjalostamoina jne.
Oilru.com = Lukoil / archive kirjoitetaan myöskin 5.1924 New Yorkissa toimintansa aloittaneesta AMerikanskoje TORGovljesta ( AMTORG ) ja sanotaan vaihtokaupan ensimmäisen viisivuotissuunnitelman vuosina 1929 - 1930 olleen arvoltaan 94,5 miljoonaa US$:a. Kauppaa on käyty jo ennen NL:n tunnustamista 1933.
All-Russian Co-operative Ltd on wikin mukaan aloittanut toimintansa Lontoossa 5.1920 ennen NL:n perustamista, ostot ovat 1920 olleet arvoltaan 1.970 000 £, NL maksoi kultana. Ja 1921 3.650 000 £:n arvosta. Arcos bankki on perust. 29.5.1923 ja kaupan sanotaan jatkuneen 5.1927 asti, yhteisarvoltaan n. 100 miljoonaa puntaa.
Finskaja kampanijassa, suomalaisittain Talvisodassa hyökkääjän panssarivaunut lienevät pääosin olleet T-26:a, brittien Neuvostoliitolle myymällä Vickers 6 t:n valmistuslisenssillä valmistettuja.
Stalin teollisti ja asevarusteli USAn ja Iso-Britannian avulla Neuvostoliiton, mutta kuinkahan lähellä Ranskan ja Englannin avaaman "toisen rintaman" sotaa Stalin olikaan keväällä 1940?
Ja siinä sodassa Neuvostoliitto ja Saksa olisivat olleet samalla puolella rintamaa.
Stalin teki äkkiä rauhan ilmeisesti mm. Cambridgen viisikolta saamiensa tietojen pohjalta, länsiliittoutuneitten armeija Norjan maihinnousuihin oli koottu ja Namsoksen ja Narvikin maihinnousut toteutuivatkin.
Olikohan
Sallan radan rakentamisvaatimus maaliskuussa 1940 tarkoitettu Englannin ja Ranskan
suunnitelmiin ehkäistä Saksalta Ruotsin rautamalmin saanti ja samalla myöskin Suomen uudelleenvalloitustarkoitukseenkin?
Veikko Palvo