Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:Venäjän sotapropagandan sijaan kannattaa perehtyä Krimin tilanteeseen mm seuraavien kansainvälisten puolueettomien organisaatioiden raporttien pohjalta:
Uskon sinun pitävän Shekhovtsovia Venäjän sotapropaganda levittäjänä myös, vaikka luulen hänen olevan töissä ukrainalaisessa instituutissa, joka haluaa Ukrainan EU:iin ja Natoon, mutta voi olla, että olen väärässä, koska propagandatutkani on kai huonompi kuin Turun yliopiston vastaavalla päätoimittajalla.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Venäjän sotapropagandan sijaan kannattaa perehtyä Krimin tilanteeseen mm seuraavien kansainvälisten puolueettomien organisaatioiden raporttien pohjalta:
Uskon sinun pitävän Shekhovtsovia Venäjän sotapropaganda levittäjänä myös, vaikka luulen hänen olevan töissä ukrainalaisessa instituutissa, joka haluaa Ukrainan EU:iin ja Natoon, mutta voi olla, että olen väärässä, koska propagandatutkani on kai huonompi kuin Turun yliopiston vastaavalla päätoimittajalla.
Yksilöi väitteesi. En ole "Turun yliopiston" vastaava päätoimittaja. Yliopisto ei ole julkaisu.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Yhteenvetoa ihmisoikeusrikkomuksista Krimillä YK:n raportin mukaisesti.

Noudatan numeroinnissa YK:n raportin numerointia, jotka kuka tahansa voi helposti tutustua YK:n raportin pidenpään englanninkieliseen versioon. Laitan linkin raporttii alle. Suluissa on kommenttejani asioista, joista olen saanut tietoa muista lähteistä.

Ihmisoikeusrikkomuksista voi kai olla montaa mieltä. Omasta mielestäni osa on lieviä ja osa vaikuttaa spekulatiiviselta.

180. Vuonna 2016 ei ole raportoitu ihmisten häviämisiä mahdollisten rikollisten tai poliittisten syiden johdosta. Aikaisemmin on hävinnyt yhdeksän ihmistä.

181. Poliisi pidätti kaksi tataaria syytettynä Hizb-ut-Tahrir nimiseen järjestöön kuulumisesta, joka on kielletty äärijärjestö Venäjällä. He odottavat oikeudenkäyntiä.

182. Mejlisin yksi varajohtaja pidätettiin epäilynä kiihotuksesta Venäjän alueellisen koskemattomuuden rikkomiseen ja vapautettiin samana päivänä.

183. Aseistetut poliisit käyttäytyivät karkeasti etsiessään huumeita kahvilasta. Poliisi pidätti 35 tataaria ja vapautti heidät neljän tunnin kuluttua.

184. Noin 50 poliisia pidätti sata muslimia ja vapautti heidät. Pidätettyjen on saavuttava poliisin kuulusteluihin.

185. Poliisi pidätti 25 muslimimiestä liittyen murhatutkimukseen. Kuulustelujen jälkeen heidät vapautettiin.

186. Tataarien Mejlis nimettiin äärijärjestöksi ja sen toiminta kiellettiin Krimillä. (Tämän taustalla on kai Mejlisin lietsoma Krimin saarrostus ja mahdollisesti Mejlisin ohjelmajulistus, jossa se pyrkii perustamaan oman kansallisvaltion koko Krimin alueelle, vaikka tataarivähemmistön osuus on vain 10 % Krimin väestöstä. Ainakin jos uskoo ukrainalaista länsimielistä tutkijaa)

187: Mejlisin puheenjohtaja on nimittänyt 9-henkisen erikoisneuvoston Kiovaan. (Nimitys ei kai ole Krimin ihmisoikeusrikkomus?)

188. Mejlis on kielletty äärijärjestönä ja YK vastustaa kieltoa.

189. Ukrainalainen Maidan aktivisti on syytettynä poliisin murhayrityksestä ja huumausaineiden hallussapidosta.

190. Viittaus kahdeksaan muuhun oikeudenkäyntiin, joiden sanotaan muistuttavan kohdassa 189 mainittua. (En tiennyt, että murhayritys ja huumausaineiden hallussapito olivat laillisia ennen Krimin Venäjään liittämistä. Saako vanhan valtion aikana tehdystä murhayrityksestä tuomita uudessa valtiossa?)

191. Simferepolin hallinto kielsi mielenosoitukset ja julkiset tapahtumat. Kielto liittyy Ukrainan katkaisemiin sähkölinjoihin.

192. YK:n mielestä sähkölinjojen kataiseminen ei riitä mielenosoitusten kieltämisen syyksi.

193. Sevastopoli kielsi mielenosoituksen sähkölinjojen katkaisun vuoksi. Mielenosoittaja osoittivat mieltään kiellosta piittaamatta, eikä poliisi puuttunut asiaan.

194. Uusi krimin tataarien tv-kanava Millet aloitti toimintansa. Varapääministeri sanoi kanavan levittävän Venäjän vastaista propagandaa.

195 Etsinnässä Ukrainalaisen järjestön tiloihin FSB takavarikoi 250 kirjaa, joista osa on kiellettyä äärilikehdintää suosittelevaa aineistoa.

196. Radio Free Europen toimittaja pidätettiin epäiltynä kehoituksista Venäjän alueellisen koskemattomuuden rikkomiseen. Kuulustelujen jälkeen hänet vapautettiin. (RFE on amerikkalaisten rahoittama media. Muistaakseni Soros myös rahoittaa sitä)

197. Venäjä vaatii krimiläisten autojen rekistestertöinnin Venäjän rekisteriin. Rekisteröintiä varten on oltava Venäjän passi. Joidenkin rekisteröinnissä on ollut vaikeuksia.

198. 179 vankia on siirretty Krimin vankiloista muihin vankiloihin Venäjällä.

199. Moni siirretyistä on tuomittu terrorismista ja siirretty Krimin ulkopuolelle, mikä hankaloittaa perheiden vierailuja.

200. 22 tuomittua on anonut siirtoa Ukrainaan, heistä 18 kieltätyi Venäjän kansalaisuudesta, mutta yhtään ei ole siirretty Ukrainaan.
(Ottaako Ukraina heidät vastaan?)

201 Lähes 2000 krimiläistä kutsutaan varusmiespalvelukseen asemapaikkana Krimi. Myös tataareja on kutsuttu. Ellei ilmesty värväyskeskukseen voi saada rangaistuksen.

202. Krimiläinen nainen kuoli hoidon viivästymiseen. Naisella ei ollut terveysvakuutusta, koska hän oli kieltäytynyt Venäjän kansalaisuudesta. Hänet otettiin lopulta sairaalaan, mutta hän kuoli.

Täydellisestä englanninkielisestä raportista voi kuka tahansa helposti lukea numeroidut kohdat.

Report on the human rights situation in Ukraine 16 February to 15 May 2016
http://www.ohchr.org/Documents/Countrie ... Report.pdf

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:Ihmisoikeusrikkomuksista voi kai olla montaa mieltä. Omasta mielestäni osa on lieviä ja osa vaikuttaa spekulatiiviselta.
Ihmisoikeusrikkomuksista ei minusta voi olla kovin montaa mieltä. Venäjän tukijoiden mielestä ne Krimillä tai Itä-Ukrainan venäjän tukemilla alueitta luonnollisesti ovat joko lieviä tai sitten kai oikeutettuja, kuten kai koko hyökkäyskin oli Ukrainaan, koska maahan on venäläisen propagandan mukaan "fasistien" käsisissä.
Lemmin pitkästä ja varmaankin hyvin aikaanvievästä koosteesta voi myöskin olla montaa mieltä, kuten vaikkapa siitä, että Lemmi jätti kohdasta 189 mainitsematta tämän:
During a court hearing, on 30 March, Mr.Kolomiiets’ lawyer stated his client had been tortured following his arrest, which was allegedly confirmed by a witness of the defence. The lawyer also claimed that the charges had been fabricated and that Mr. Kolomiiets was forced to testify against Oleksandr Kostenko.
Mikä on sikäli kiinnostavaa, että hän tuntuu kuitenkin kantavan kovaa huolta siitä, että YK:n tarkkailijat eivät päässeet kaikkialle Ukrainan hallituksen kontrolloimille alueille. Mutta näinhän tietysti oikeat propagandistit toimivatkin. Sensijaan tuntuu olevan ihan ok, että YK tai OSCE ei pääse Venäjän miehittämälle Krimille tarkkailemaan.

Samoin lemmmi myös "unohti" tuon alun:
178.
Two years ago, the Russian Federation assumed control over Crimea after a “referendum”, which was not authorized by Ukraine and had “no validity” according to UN General Assembly Resolution 68/262, was held on the peninsula. Since then, Crimean residents have witnessed a sharp deterioration of the human rights situation, including the imposition of a newlegal framework restrictive of civil liberties, abductions and disappearances, the shutting down of opposition media outlets and the silencing of dissenting voice s through the initiation of repressive measures, including abusive criminal pro ceedings, targeting mainly pro-Ukrainian activists and Crimean Tatar institutions.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Ihmisoikeusrikkomuksista voi kai olla montaa mieltä. Omasta mielestäni osa on lieviä ja osa vaikuttaa spekulatiiviselta.
Ihmisoikeusrikkomuksista ei minusta voi olla kovin montaa mieltä.
Uskon ettet ole montaa mieltä ihmisoikeusrikkomuksista, mutta onko joku maa syytön? En ainakaan tiedä yhtään ihmisoikeusrikkomuksetonta maata. Tietääkö joku muu?

Ikävä juttu on minusta se, että ihmisoikeudet ovat politiikkaa.

Saudi Arabia, ehkä tiedät tuon ihmisoikeuksien mallimaan, valittiin kesänä YK:n ihmisoikeuskomitean puheenjohtajaksi. Valinta julkistettiin syyskuussa ja wikileaksin dokumentit osoittavat, että Iso Britannia ja Saudi Arabia sopivat keskenään kannattavansa toisiaan ihmisoikeusneuvostoon. Maailman pahamaineisin kaulankatkojamaa on YK:n ihmisoikeuskomitean jäsen.

UK-Saudi ‘secret deal’ to join UN human rights body, cables show
http://www.ft.com/cms/s/0/0ce7880c-684b ... d973f.html

Saudi Arabia on Britannian suurin aseidenvientikohde. Yllä olevassa Financial Timesin uutisessa on mainittu hämärä Saudien kansalliskaartin kanssa tehty sopimus.

Saudien suurlähettiläs nimettiin ihmisoikeuskomitean tärkeän panelin puheenjohtajaksi.

Anger after Saudi Arabia 'chosen to head key UN human rights panel'
http://www.independent.co.uk/news/world ... 09716.html

YK nimesi ihan hiljan Saudi Arabian lasten oikeuksia rikkovalle listalleen raportissa nimeltä Children and Armed Conflict. Sitten Saudi Arabia uhkasi olla rahoittamatta YK:ta ja neljä päivää myöhemmin YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon poisti Saudi Arabian nimen luettelosta.

Saudis Pressure U.N. to Remove Them From List of Children’s Rights Violators
http://www.nytimes.com/2016/06/07/world ... .html?_r=0

Luulen, että ihmisoikeudet ovat poliittista kauppatavaraa YK:ssa ja kai ne ovat muuallakin. Se on tietysti ikävää, mutta se on todellisuutta, jossa me elämme.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Ihmisoikeusrikkomuksista voi kai olla montaa mieltä. Omasta mielestäni osa on lieviä ja osa vaikuttaa spekulatiiviselta.
Ihmisoikeusrikkomuksista ei minusta voi olla kovin montaa mieltä.
Uskon ettet ole montaa mieltä ihmisoikeusrikkomuksista, mutta onko joku maa syytön?
Kommentti on tyylipuhdas esimerkki whataboutismista, jonka avulla pyritään siirtämään keskustelun huomio itse puheena olevasta asiasta johonkin muuhun kuin siihen kiusalliseen kysymykseen josta on puhe.

Venäjän ihmisoikeusrikkomukset Krimillä ovat nimimerkin mukaan vain lieviä tai "spekulatiivisia". Kiinnostava näkökulma ihmisoikeuksiin, joka varmaankin sitten noudattaa venäläistä käsitystä asiasta. Venäläisellä eliitillä tuntuu olevan ihan oma käsityksensä myös demokratiasta, joka siellä on suvereenia demokratiaa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Ihmisoikeusrikkomuksista ei minusta voi olla kovin montaa mieltä.
Uskon ettet ole montaa mieltä ihmisoikeusrikkomuksista, mutta onko joku maa syytön?
Kommentti on tyylipuhdas esimerkki whataboutismista, jonka avulla pyritään siirtämään keskustelun huomio itse puheena olevasta asiasta johonkin muuhun kuin siihen kiusalliseen kysymykseen josta on puhe.
Olen samaa mieltä, että kiusallisista kysymyksistä on puhuttava, mutta voin olla väärässä, ja osa kiusallisista asioista on jätettävä puheitta.
Tapio Onnela kirjoitti:Venäjän ihmisoikeusrikkomukset Krimillä ovat nimimerkin mukaan vain lieviä tai "spekulatiivisia".
Luulin kirjoittaneeni, että osa on lieviä ja spekulatiivisia. Eikö sana osa näy ruudullasi? Olen pahoillani, ellei näy. Tarkoitukseni oli saada joka sana näkyviin ja pahoittelen epäonnistumistani. En kai vain osaa.

Pidin lievänä mm sitä, että tataarien uusi tv-kanava on avattu Krimillä ja varapääministeri on sanonut kanavan levittävän Venäjän vastaista propagandaa. Minusta se on lievä. Ymmärrän toki Turun yliopiston palstalla vastaavan päätoimittajan pitävän sitä raskaana rikkomuksena. Hänellä kun on propagandavainu.

Toisena lievänä esimerkkinä pidän Mejlisin nimittämää 9-hengen tiimiä Kiovassa. Luulen, ettei se ole edes oikeastaan Krimin ihmisoikeusrikkomus. Toki siitäkin voi olla toista mieltä ja voi olla, että vastaava päätoimittaja onkin toista mieltä ja olen väärässä.

En mm tiedä miten laillisesti on suhtauduttava murhayrityksen rangaistukseen kun valtio vaihtuu kesken tutkinnan. Uskon, että Tapio saattaa tietää sen. Ehkä syytetty pitäisi vapauttaa. En tiedä mikä on oikein tuollaisessa asiassa.

Autojen rekisteröinti on varmaan ongelmallista joillekin. Ihmisoikeusrikkomus vailla vertaa joidenkin mielestä.

Tuossa joitakin Krimin ihmisoikeusrikkomuksia muistin varaisesti, mitä pidän lievinä. Tapio on varmaan toista mieltä niiden lievyydestä. Olen pahoillani, että erilainen käsityksemme ihmisoikeusrikkomusten vakavuudesta loukkaa ja suututtaa sinua Tapio.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Uskon ettet ole montaa mieltä ihmisoikeusrikkomuksista, mutta onko joku maa syytön?
Kommentti on tyylipuhdas esimerkki whataboutismista, jonka avulla pyritään siirtämään keskustelun huomio itse puheena olevasta asiasta johonkin muuhun kuin siihen kiusalliseen kysymykseen josta on puhe.
Olen samaa mieltä, että kiusallisista kysymyksistä on puhuttava, mutta voin olla väärässä, ja osa kiusallisista asioista on jätettävä puheitta.
Sepä hyvä, miksi sitten vaihdoit puheenaihetta ja aloit puhumaan Saudi-Arabista kun keskustelu koski Venäjän miehittämää Krimiä? Maailmassa on tosiaankin paljon maita joissa ihmisoikeuksista ei välitetä. Mitä arvelet, ovatko Krimin ihmisoikeudet nyt paremassa vaiko huonomassa jamassa kun alue on Venäjän miehittämä ja siellä noudatetaan Venäjän lainsäädäntöä?

Voin auttaa tässä, ohessa Freedom housen raportti maista, otin listoihin taulukot joista näkyvät Venäjä ja Ukraina. Täydelliset tulokset linkistä.
Minusta näyttäisi siltä, että jos Krimi olisi edelleen osa Ukrainaa myöskin ihmisoikeustilanne olisi siellä parempi kuin Venäjällä. Mitä mieltä sinä olet?

Kuva
https://freedomhouse.org/sites/default/ ... t_2016.pdf

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti: Mitä arvelet, ovatko Krimin ihmisoikeudet nyt paremassa vaiko huonomassa jamassa kun alue on Venäjän miehittämä ja siellä noudatetaan Venäjän lainsäädäntöä?
En tiedä mitään siitä millaiset ihmisoikeudet Krimillä oli ennen Venäjään liittämistä. Tiedän sen mitä YK-raportissa on. Raportissa on myös Ukrainasta ja Ukrainan turvallisuuspalvelun toiminnasta. Sen perusteella mitä YK siitä kirjoittaa niin voi olla, että Krimin ihmisoikeustilanne voisi olla heikompi Ukrainan osana, koska Krimi on kai hyvin venäläismielinen ja SBU pidättää venäläismielisiä salaisiin vankiloihin. Noin ainakin YK-raportin perusteella.

Olen liikuttunut sinun huolestasi venäläisten ihmisoikeuksien rikkomusten suhteen. Olet hyvä ihminen oikealla asialla. Toivon itsekin venäläisille kaikkea hyvää myös ihmisoikeuksien mielessä. Olen huolissani ukrainalaisten ihmisoikeuksista.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti: Olen liikuttunut sinun huolestasi venäläisten ihmisoikeuksien rikkomusten suhteen. Olet hyvä ihminen oikealla asialla. Toivon itsekin venäläisille kaikkea hyvää myös ihmisoikeuksien mielessä. Olen huolissani ukrainalaisten ihmisoikeuksista.
Etkö ole yhtään huolissasi Venäjän asukkaiden, venäläisten ja kaikkien muiden venäjänmaalaisten, ihmisoikeuksista?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Klaus Lindgren kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Olen liikuttunut sinun huolestasi venäläisten ihmisoikeuksien rikkomusten suhteen. Olet hyvä ihminen oikealla asialla. Toivon itsekin venäläisille kaikkea hyvää myös ihmisoikeuksien mielessä. Olen huolissani ukrainalaisten ihmisoikeuksista.
Etkö ole yhtään huolissasi Venäjän asukkaiden, venäläisten ja kaikkien muiden venäjänmaalaisten, ihmisoikeuksista?
Luulen etten ole. Heidän ihmisoikeutensa ovat parantuneet valtavasti sukupolven aikana ja käsittääkseni he itse ovat tyytyväisiä kehitykseen, koska kannattavat hallintoaan. Muut kuin venäläiset itse tuntuvat olevan enemmän huolissaan heidän ihmisoikeuksistaan kuin he itse. Uskon, että venäläiset voivat ratkaista itsekin omat ihmisoikeusongelmansa tarvittaessa. En väitä, etteikö ongelmia olisi. Missä maassa ei ole?

Ukrainan ihmisoikeudet kiinnostavat enemmän kuin Venäjän, koska EU on osallinen Ukrainan tilanteeseen ja olen EU-kansalainen. En ole Venäjän kansalainen. Jos olisin, olisi huoleni kai toisessa suunnassa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Mitä arvelet, ovatko Krimin ihmisoikeudet nyt paremassa vaiko huonomassa jamassa kun alue on Venäjän miehittämä ja siellä noudatetaan Venäjän lainsäädäntöä?
Olen liikuttunut sinun huolestasi venäläisten ihmisoikeuksien rikkomusten suhteen. Olet hyvä ihminen oikealla asialla. Toivon itsekin venäläisille kaikkea hyvää myös ihmisoikeuksien mielessä. Olen huolissani ukrainalaisten ihmisoikeuksista.
Jos oikeasti olisit huolissasi ihmisoikeuksista, eikö olisi loogisempaa olla huolissaan sellaisten maiden ihmisoikeuksista, joissa ne ovat huonomalla tolalla? Esimerkiksi vertailtaessa ihmioikeustilannetta Ukrainassa ja Venäjällä on selvää, että tilanne on heikompi Venäjällä kuin Ukrainassa. Krimillähän tilanne huononi oikein tuntuvasti sen jälkeen kun Venäjä miehitti alueen ja alkoi jälleen kerran painostaa Krimin tataareja.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Mitä arvelet, ovatko Krimin ihmisoikeudet nyt paremassa vaiko huonomassa jamassa kun alue on Venäjän miehittämä ja siellä noudatetaan Venäjän lainsäädäntöä?
Olen liikuttunut sinun huolestasi venäläisten ihmisoikeuksien rikkomusten suhteen. Olet hyvä ihminen oikealla asialla. Toivon itsekin venäläisille kaikkea hyvää myös ihmisoikeuksien mielessä. Olen huolissani ukrainalaisten ihmisoikeuksista.
Jos oikeasti olisit huolissasi ihmisoikeuksista, eikö olisi loogisempaa olla huolissaan sellaisten maiden ihmisoikeuksista, joissa ne ovat huonomalla tolalla? Esimerkiksi vertailtaessa ihmioikeustilannetta Ukrainassa ja Venäjällä on selvää, että tilanne on heikompi Venäjällä kuin Ukrainassa.
Miksi on loogista olla huolissaan juuri Venäjän ihmisoikeustilanteesta?

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Lemmi kirjoitti:Miksi on loogista olla huolissaan juuri Venäjän ihmisoikeustilanteesta?
Jos paneutuisit asiaan puoliksikaan niin perusteellisesti kuin Ukrainan tilanteeseen, se olisi hyvin loogista.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Krimin liittäminen Venäjään

Klaus Lindgren kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Miksi on loogista olla huolissaan juuri Venäjän ihmisoikeustilanteesta?
Jos paneutuisit asiaan puoliksikaan niin perusteellisesti kuin Ukrainan tilanteeseen, se olisi hyvin loogista.
Olen kirjoittanut Krimin ihmisoikeustilanteesta. Katso yllä oleva kirjoitukseni, joka perustuu YK:n raporttiin. Et kai huomannut sitä.

En tiedä mikä sinun Klaus ja Tapion logiikka on ja luulen sen voivan olla Turun yliopiston sisäpiirin juttua, johon muut eivät pääse mukaan. En tajua teidän loogisuuttanne. Olen pahoillani.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”