KAL-007 alasampuminen vuonna 1983
Lähetetty: 23.11.16 18:08
Täällä pitkään jatkuneet puheet MH 17-lennosta ja sitä kohdanneesta traagisesta onnettomuudesta ovat saaneet minutkin hieman tarkemmin tutkimaan samantapaisia tapauksia historiassa. Näille lähihistorian tapahtumille on ominaista 1) tapausten saama julkisuus ja ennen kaikkea niiden 2) häikäilemätön hyväksikäyttö käydyissä propagandasodissa. Mainitsit Lemmi niistä kyllä tärkeimmät. Ne on myös listattu siinä mainiossa, harvinaisen asiallisessa, linkissä, johon linkitit. Lemmin linkkaama sivusto: http://www.vu.nl/nl/Images/Legal_Remedi ... 747125.pdf
Käsittelen seuraavassa tapausta, joka ainakin näissä suhteissa, julkisuuden määrässä ja tapauksen hyväksikäytössä propagandassa, muistuttaa MH 17-lennon alas ampumisesta syntynyttä kohua. Tarkastelu jää rajoitetun tilan vuoksi melko pintapuoliseksi. Toisiakin käsiteltäviä alasampumisia on tapahtunut, mutta seuraavassa käsitelty on edustavimpia. Esimerkiksi tapaus Aerolines Itavia Flight 870 jossa Bolognasta Palermoon matkalla ollut italialainen matkustajakone tuhoutui jolloin siinä olleet 81 matkustajaa ja miehistöä saivat surmansa kuuluisi hyvinkin tässä käsiteltäviin. En kuitenkaan enemmälti käsittele sitä tapausta, joka jää tässä vaan maininnan varaan. Se ei näet eroa mainittavasti päälinjoiltaan seuraavassa käsitellystä tapauksesta eikä sen käsittely toisi mitään uutta vaan pelkästään rasittaisi lukijoita turhilla yksityiskohdilla.
Korean Airlines Flight 007 eli KAL-007, jälj. 007).
Tapaus 007 tapahtui kylmän sodan aikana vuonna 1983. Lento 007 oli säännön mukainen reittilento, joka oli tuolloin syksyllä 1983 matkalla New Yorkin JFK-lentokentältä Kanadan Anchoragen kautta Souliin Etelä-Koreaan.
Silloinen Neuvostoliiton majuri Gennadi Osipovitš laukaisi ohjaamastaan SU-15-hävittäjästä kaksi ANAB AA-3-tyyppistä ohjusta kohti 007-lentoa. Lento 007 oli näet oman suunnistusvirheensä seurauksena ajautunut ilman lupaa Neuvostoliiton – nimenomaan aivan ehdottomasti kiellettyyn - ilmatilaan. Kaikki koneessa olleet 269 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät alasampumisen seurauksena.
USA:n silloinen presidentti Ronald Reagan ja ulkoministeri George Schulz käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja näyttivät mihin amerikkalainen propaganda pystyi parhaimmillaan. Nämä esittivät puheissaan, että alasampuminen oli
Kts: https://www.youtube.com/watch?v=9VA4W1wDMAk
Pres. Reagan oli esittänyt viisi kuukautta aikaisemmin, että Neuvostoliitto muka olisi ”Pahan valtakunta” (The Empire of Evil). Amerikkalaiset olivat käynnistäneet Tähtien sodaksi kutsumansa kylmän sodan vaiheen, johon kuului suunnitelma viedä (kylmä) sota käytäväksi avaruudesta käsin. Tarkemmin oli kysymyksessä nk. Strategic Defense Initiative (SDI), jonka pres. Reagan julisti puheessa 23.3.1983.
Amerikkalaiset ovat tosiaan olleet erilaisten adjektiivien ja propagandan voittamattomia mestareita ja tässä tapauksessa nämä panivat todella parastaan. Ilma oli miltei sakeana sotaisesta propagandasta. Niin se on ollut myös MH 17-tapauksessa.
Neuvostoliitto puolestaan kiisti aluksi, että kone olisi ammuttu alas sen toimesta mutta ilmoitti kyllä sitten myöhemmin ampuneensa alas lennon. Se oli Neuvostoliiton rajavalvonnassa määritelty amerikkalaisten vakoilukoneeksi, joka oli naamioitu siviilikoneeksi. Samantapaisia naamioituja siviililentokoneita oli Yhdysvallat käyttänyt tiedusteluun kyseisellä alueella. Neuvostoliiton rajavalvonta ja sotilasviranomaiset olivat alustavasti olettaneet 007-lennon olleen eräs Boeing RC-135-vakoilukone, joka oli havaittu Neuvostoliiton tutkavalvonnassa suurin piirtein samaan aikaan kuin 007-lento. Lento oli määritelty tunnistamattomaksi (unidentified).
Kartta 007-lennon kaavaillusta (katkoviiva) ja sen noudattamasta reitistä:
Vakoileva kone oli kuitenkin kai kääntynyt takaisin. Vakoilukoneen tarkoituksena oli mahdollisesti ollut ”härnätä” Neuvostoliiton rajavalvontaa (vrt. vaikkapa viimesyksyinen tapaus jossa Yhdysvaltojen alus Donald Cook ”härnäsi” Venäjän rajavalvontaa ja joutui sen jälkeen Venäjän hävittäjien kiusaylilentojen kohteeksi). Itse asiassa amerikkalaiset itse myönsivät ”tiedustelleensa” alueella (engl. ”surveillance”) - osoittaakseen alasampumisen ja sen motiivin. Tämä motiivi oli ollut että Neuvostoliitto oli erehtynyt kohteesta ja olettanut, että 007 itse asiassa oli ollut vakoilukone.
Kts. tästä Nasan artikkeli https://ti.arc.nasa.gov/m/profile/adega ... %20007.pdf
Sillä perusteella, että Neuvostoliitto oli erehtynyt tuntemattomasta lennosta, joka oli tunkeutunut sen ilmatilaan kahdesti peräjälkeen käytiin propagandasota, jossa Neuvostoliitto olisi muka syyllistynyt ”verilöylyyn”, ts. ”269 viattoman miehen, naisen ja lapsen” tahalliseen surmaamiseen kun kaikki tosiasiat osoittavat että Neuvostoliitossa oletettiin että kysymyksessä oli ollut vakoilukone jossa ei tietysti oletettu olevan ”269 viatonta miestä, naista ja lasta”. Tällaisilla vääristelyillä ja vihapuheilla lännen sotapropagandassa lietsottiin vihaa Neuvostoliittoa kohtaan. Sama toistuu tietysti tapauksessa MH 17 mutis mutandis, erit. korvaten Neuvostoliiton Venäjän federaatiolla.
007-lento 500 km reitiltään ylittäen huippusalaisia ydinasetukikohtia
Erikoiseksi tapauksen teki tosiaankin se, että 007-lento oli eksynyt yli 500 km reitiltään Neuvostoliiton alueelle ja oli ollut ylittämässä Neuvostoliiton huippusalaisia ydinasetukikohtia Kamtšatkan niemimaalla ja edelleen lähellä Sakhalinin saarta kesken kaikkein kuuminta kylmää sotaa. Mitään muuta lentokonetta saati sitten siviilikonetta (matkustajalentoa), ei pitänyt Neuvostoliitossa olleiden tietojen mukaan olla ainakaan 500 kilometrin säteellä.
Vertauksen vuoksi mainittakoon, että maassamme viime aikoina paljon puhutut Venäjän koneiden rajaloukkaukset Suomenlahdella ovat kaikki olleet lyhytaikaisia (alle minuutin kestoisia) ja koneet ovat olleet tietääkseni enintään kilometrin matkan syvällä Suomen ilmatilassa (007-lento lensi yli 2 tuntia Neuvostoliiton ilmatilassa ja oli poikennut mainitut yli 500 kilometriä reitiltään). Minkälainen mekkala maassamme nousisikaan jos venäläisiä lentokoneita eksyisi Suomen ilmatilaan Suomenlahdelta jonnekin Oulun korkeudelle (joka on tietä pitkin Helsingistä 540 km) ja näin, vaikka Suomella ei ole Oulun korkeudella yhtään ydinohjusta. Rinnastus Suomeen ei tosin ole täysin kohdallaan, koska kyse oli miltei asumattomista tundra- ja merialueista eikä eteläisestä Suomesta.
Entä miten amerikkalaiset viranomaiset suhtautuisivat venäläiseen koneeseen, joka yllättäen olisi ”eksynyt” vaikka New Yorkin yläpuolelle ja voisi seuraavaksi vaikkapa syöksyä kohti World Trade Centerin tornia tunnetuin seurauksin – tai tehdä vieläkin pahempaa? Empisivätkö amerikkalaiset ampua alas sellaisen uhkan? Eivät ainakaan empineet 11/9-aikaan 2003, jolloin tietääkseni ainakin kahdella amerikkalaisella F 18-hävittäjillä oli käsky ampua alas American Airlinesin lento AA 77, siis se joka sittemmin murskautui kohti Pentagonin seinämää. F 18 koneet eivät onnistuneet ampumaan alas tuota matkustajalentoa. Ei tosin tiedetty varmuudella lennon AA 77 aikeita, mutta sen joutumista kaapatuksi epäiltiin ja haluttiin, aivan oikein, estää mahdollisen riskin toteutuminen.
Jeltsin toimitti mustat laatikot
Tapaus 007 sai siis hyvin traagisen lopun. Kaikki matkustajat saivat surmansa kun majuri Osipovitšin laukaisemista kahdesta ohjuksesta ainakin toinen osui kohteeseensa lentoon 007. Neuvostoliitto vaikeni kylläkin aluksi tapauksesta, mutta on sittemmin julkaissut tietonsa mukaan lukien koneen mustat laatikot, jotka osoittavat, että tapaus oli keskeisiltä osiltaan juuri kuten Neuvostoliiton aiemmissa kertomuksessa oli mainittu virhetunnistuksesta. Pres. Reaganin puheet "verilöylystä", ”Neuvostoliiton hyökkäyksestä 269 viatonta miestä, naista ja lasta kohtaan”, epäinhimillisestä raakalaismaisuudesta ” sekä ”rikoksesta ihmisyyttä vastaan eivät sen sijaan tietenkään pitäneet lainkaan paikkansa
Nämä puheet osoittautuivat päinvastoin puhtaaksi sotapropagandaksi, jolla USA pyrki käyttämään hyväkseen uhrien äkillistä kuolemaa lietsoakseen vihaa Neuvostoliittoa kohtaan, mahdollisesti myös koska Yhdysvaltojen korkein johto (pres. Reagan, ulkoministeri Schulz) oli antautunut oman tunnekuohunsa valtaan. Kysymyksessä oli puhdas erehdys, jonka juuret olivat tietysti lennon omassa onnnettoman virheellisessä suunnistuksessa, eivätkä suinkaan pres. Reaganin olettamassa Neuvostoliiton pahuudessa (Evil Empire).
Myös majuri Osipovitšin ilmoitukset, että tämä oli ampunut varoituslaukauksia (joita 007-lennon ohjaamossa ei kaiketi ollut havaittu) sekä että 007 lento oli tehnyt yllättäen väistöliikkeen – nousemalla ja hidastamalla vauhtia niin että hänen ohjaamansa SU 15 kone oli menettämässä kyvyn seurata (se oli ajautumassa spinniin) saivat tukea tapauksen nauhoituksista (myös yllättävä nousu lentokorkeudelle FL 350 oli dokumentoitu). Tapaus aiheutui virheellisestä tunnistuksesta mikä puolestaan aiheutui oleellisesti 007-lennon suunnistusvirheestä. Myöhemmin on päätelty, että 007-lento ei ollut kytkenyt autopilottia ns. INS-asentoon lainkaan tai että tämä toimenpide oli tehty liian myöhään)
Kts. https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_ ... ion_system
Loppujen lopuksi tästä laiminlyönnistä oli aiheutunut lennon harhautuminen syvälle Neuvostoliiton erityisen aralle lentokieltoalueelle. Samaan aikaan Yhdysvallat kävi poikkeuksellisen aggressiivisesti kylmää sotaa, joka puolestaan oli johtanut Neuvostoliitossa rajavalvonnan ja turvatoimien korostamiseen, erityisesti omilla ydinasealueilla.
Tosin Yhdysvalloissa mahdollisesti todella oletettiin, että Neuvostoliitto oli omaa pahuuttaan (tässä pres. Reaganin ilmoitusta mukaillen) halunnut tuhota ehkä jopa mahdollisimman monta ”viatonta miestä, naista ja lasta” ja siksi käyttänyt tilaisuutta hyväkseen kun sellainen yllättäen löytyi.
Kts. Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton kantojen eroista esim. http://www.nytimes.com/1983/09/12/world ... ursts.html
En kuitenkaan huomioi Yhdysvalloissa levinnyttä uskonnollisperusteista hypoteesia, että Neuvostoliitto olisi ollut Perkeleestä ns. ”Pahan valtakuntana”. Sellainen kuuluu kai teologian tutkimusalueeseen, ei historialliseen katsantoon, joskin sekin on tietysti ymärrettävä.
Se, mistä Neuvostoliittoa olisi voinut syyttää, oli lähinnä, että 007-lento oli jo poistumassa (tai ehkä oli jo poistunut) Neuvostoliiton ilmatilasta alasampumisen hetkellä joten sen ampuminen alas oli ehkä tarpeetonta, mahdollisesti siis ns. ”putatiivisen hätätilan” liioittelua (putatiivinen = ~luultu).
Toisaalta Neuvostoliitossa arveltiin tuolloin, että Yhdysvallat mahdollisesti oli aloittamassa ydinaseiskut sitä vastaan. Tilanteessa, jossa ydinsota uhkasi, olivat käytetyt keinotkin sen mukaisia. Ei liioin sovi missään nimessä unohtaa, etteivät neuvostoliittolaiset suinkaan tienneet, että kyseessä oli siviililento. Jos se olisi tiedetty – tai jos sitä olisi edes vakavasti epäilty - olisi tietysti käytetyt voimakeinot rajoitettu joiksikin täysin toisiksi. Mutta kun ei. Miksi ihmeessä jokin reittikone ilmaantuisi yön pimeydestä ja lentäisi Kamtšatkan niemimaan yli, ylittäisi Okhotskin meren ja jatkaisi matkaansa Sakhalinin saaren yli? Mitä lentoreittiä se muka noudattaisi? Lennon identiteettiä pohdittaessa oli kyllä mahdollisuus, että kysymyksessä oli ollut siviilikone ollut pohdittavana, mutta tämä ajatus oli hylätty koska kone oli saapuessaan tullut Kamtšatkan yli. Tämä ajatuskulku, ettei mikään lentoreitti tai muu vastaava kulkenut Kamtšatkan piti tietysti paikkansa.
Huomaamme kuinka lennon 007 suunnistusvirhe joka oli saanut alkunsa jo kun lento lähti Anchoragesta pohjusti koko ajan lennon kohtalon kun lentoa tarkasteltiin Neuvostoliiton tulokulmasta.
Oliko tämä Neuvostoliiton huoli ydinasehyökkäyksen kohteeksi joutumisesta sitten laatuaan yhtä uskonnollinen virhe kuin puhe ”Pahan valtakunnasta” vaikka pres. Reagan oli kerennyt julistaa ns. ”Tähtien sodan”, jääköön omaksi kysymyksekseen. Kai niinkin voi arvella mutta ei minusta. Olihan pres. Reagan päinvastoin tosiaan julistanut ns. Tähtien sodan.
Suurin piirtein näin tapahtui syksyllä 1983 jolloin KAL 007-lento ammuttiin alas Sakhalinin saaren ilmatilassa lähellä pohjoisnapaa. Kysymyksessä oli pääpiirteissäin samankaltainen tragedia kuin ymmärtääkseni oli MH 17-lennon alasampuminen. Kumpikin on perustunut, sikäli kuin tietoni MH 17-lennosta pitävät paikkansa, erehtymiseen. On kaiketi erehdytty sen suhteen että siviililiikenteessä ollut lento olisi muodostanut potentiaalisen vaaran tai riskin ja toimittu jotta (virheellisesti) oletettu riski saatiin eliminoitua eikä suinkaan jotta pres. Reaganin mainitsemat ”viattomat miehet, naiset ja lapset” olisi saatu surmattua.
Tarkoitukseni on käsitellä toista ilmailuhistorian tuntemaa MH 17-lentoon rinnastuvaa tapausta eli lentoa IF 655:a seuraavaksi tuonnempana. Silloin pyrin myös vertaamaan näiden tapausten oikeudellista tulkintaa lennon MH 17 tulkintaan. Kysymyksessä on siis oikeusvertaileva kysymyksenasettelu samaan tapaan kuin Lemmin asiallisessa ja puolueettomassa linkissä, jonka toistin yllä. Lennossa 007 olivat vastakkain (pres. Reaganin hallinnon puolesta esitetystä pyynnöstä) toisaalta Yhdysvallat ja toisaalta Neuvostoliitto kun taas IF 655-lennossa olivat vastakkain Yhdysvallat ja Iran. Mutta siitä tosiaan enemmän tuonnempana.
Lähteitä:
Don Oberdorfer: ”From the Cold War to a New Era: The United States and the Soviet Union, 1983-1991”, s 49 ss, JHU Press, 1998
Peter Vincent Pry: ”War Scare: Russia and America on the Nuclear Brink” s. 27 ss, Greenwood Publishing Group, 1999
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_Airin_lento_7
Videoita:
https://www.youtube.com/watch?v=jtXQTfRFh7o
https://www.youtube.com/watch?v=We_JvG2jC_A
Semmottii…
--=Terv. h.j.=--
jatkuu...
Käsittelen seuraavassa tapausta, joka ainakin näissä suhteissa, julkisuuden määrässä ja tapauksen hyväksikäytössä propagandassa, muistuttaa MH 17-lennon alas ampumisesta syntynyttä kohua. Tarkastelu jää rajoitetun tilan vuoksi melko pintapuoliseksi. Toisiakin käsiteltäviä alasampumisia on tapahtunut, mutta seuraavassa käsitelty on edustavimpia. Esimerkiksi tapaus Aerolines Itavia Flight 870 jossa Bolognasta Palermoon matkalla ollut italialainen matkustajakone tuhoutui jolloin siinä olleet 81 matkustajaa ja miehistöä saivat surmansa kuuluisi hyvinkin tässä käsiteltäviin. En kuitenkaan enemmälti käsittele sitä tapausta, joka jää tässä vaan maininnan varaan. Se ei näet eroa mainittavasti päälinjoiltaan seuraavassa käsitellystä tapauksesta eikä sen käsittely toisi mitään uutta vaan pelkästään rasittaisi lukijoita turhilla yksityiskohdilla.
Korean Airlines Flight 007 eli KAL-007, jälj. 007).
Tapaus 007 tapahtui kylmän sodan aikana vuonna 1983. Lento 007 oli säännön mukainen reittilento, joka oli tuolloin syksyllä 1983 matkalla New Yorkin JFK-lentokentältä Kanadan Anchoragen kautta Souliin Etelä-Koreaan.
Silloinen Neuvostoliiton majuri Gennadi Osipovitš laukaisi ohjaamastaan SU-15-hävittäjästä kaksi ANAB AA-3-tyyppistä ohjusta kohti 007-lentoa. Lento 007 oli näet oman suunnistusvirheensä seurauksena ajautunut ilman lupaa Neuvostoliiton – nimenomaan aivan ehdottomasti kiellettyyn - ilmatilaan. Kaikki koneessa olleet 269 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät alasampumisen seurauksena.
USA:n silloinen presidentti Ronald Reagan ja ulkoministeri George Schulz käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja näyttivät mihin amerikkalainen propaganda pystyi parhaimmillaan. Nämä esittivät puheissaan, että alasampuminen oli
President Reagan's Address to the Nation on the Soviet Attack on a Korean Airliner (KAL 007)”verilöyly" (engl. massacre), se oli peräti ”Neuvostoliiton hyökkäys 269 viatonta miestä, naista ja lasta kohtaan” , lisäksi se oli pres. Reaganin retoriikassa epäinhimillinen raakalaismaisuus” ja se oli myös ”rikos ihmisyyttä vastaan”.
Kts: https://www.youtube.com/watch?v=9VA4W1wDMAk
Pres. Reagan oli esittänyt viisi kuukautta aikaisemmin, että Neuvostoliitto muka olisi ”Pahan valtakunta” (The Empire of Evil). Amerikkalaiset olivat käynnistäneet Tähtien sodaksi kutsumansa kylmän sodan vaiheen, johon kuului suunnitelma viedä (kylmä) sota käytäväksi avaruudesta käsin. Tarkemmin oli kysymyksessä nk. Strategic Defense Initiative (SDI), jonka pres. Reagan julisti puheessa 23.3.1983.
Amerikkalaiset ovat tosiaan olleet erilaisten adjektiivien ja propagandan voittamattomia mestareita ja tässä tapauksessa nämä panivat todella parastaan. Ilma oli miltei sakeana sotaisesta propagandasta. Niin se on ollut myös MH 17-tapauksessa.
Neuvostoliitto puolestaan kiisti aluksi, että kone olisi ammuttu alas sen toimesta mutta ilmoitti kyllä sitten myöhemmin ampuneensa alas lennon. Se oli Neuvostoliiton rajavalvonnassa määritelty amerikkalaisten vakoilukoneeksi, joka oli naamioitu siviilikoneeksi. Samantapaisia naamioituja siviililentokoneita oli Yhdysvallat käyttänyt tiedusteluun kyseisellä alueella. Neuvostoliiton rajavalvonta ja sotilasviranomaiset olivat alustavasti olettaneet 007-lennon olleen eräs Boeing RC-135-vakoilukone, joka oli havaittu Neuvostoliiton tutkavalvonnassa suurin piirtein samaan aikaan kuin 007-lento. Lento oli määritelty tunnistamattomaksi (unidentified).
Kartta 007-lennon kaavaillusta (katkoviiva) ja sen noudattamasta reitistä:
Vakoileva kone oli kuitenkin kai kääntynyt takaisin. Vakoilukoneen tarkoituksena oli mahdollisesti ollut ”härnätä” Neuvostoliiton rajavalvontaa (vrt. vaikkapa viimesyksyinen tapaus jossa Yhdysvaltojen alus Donald Cook ”härnäsi” Venäjän rajavalvontaa ja joutui sen jälkeen Venäjän hävittäjien kiusaylilentojen kohteeksi). Itse asiassa amerikkalaiset itse myönsivät ”tiedustelleensa” alueella (engl. ”surveillance”) - osoittaakseen alasampumisen ja sen motiivin. Tämä motiivi oli ollut että Neuvostoliitto oli erehtynyt kohteesta ja olettanut, että 007 itse asiassa oli ollut vakoilukone.
Kts. tästä Nasan artikkeli https://ti.arc.nasa.gov/m/profile/adega ... %20007.pdf
Sillä perusteella, että Neuvostoliitto oli erehtynyt tuntemattomasta lennosta, joka oli tunkeutunut sen ilmatilaan kahdesti peräjälkeen käytiin propagandasota, jossa Neuvostoliitto olisi muka syyllistynyt ”verilöylyyn”, ts. ”269 viattoman miehen, naisen ja lapsen” tahalliseen surmaamiseen kun kaikki tosiasiat osoittavat että Neuvostoliitossa oletettiin että kysymyksessä oli ollut vakoilukone jossa ei tietysti oletettu olevan ”269 viatonta miestä, naista ja lasta”. Tällaisilla vääristelyillä ja vihapuheilla lännen sotapropagandassa lietsottiin vihaa Neuvostoliittoa kohtaan. Sama toistuu tietysti tapauksessa MH 17 mutis mutandis, erit. korvaten Neuvostoliiton Venäjän federaatiolla.
007-lento 500 km reitiltään ylittäen huippusalaisia ydinasetukikohtia
Erikoiseksi tapauksen teki tosiaankin se, että 007-lento oli eksynyt yli 500 km reitiltään Neuvostoliiton alueelle ja oli ollut ylittämässä Neuvostoliiton huippusalaisia ydinasetukikohtia Kamtšatkan niemimaalla ja edelleen lähellä Sakhalinin saarta kesken kaikkein kuuminta kylmää sotaa. Mitään muuta lentokonetta saati sitten siviilikonetta (matkustajalentoa), ei pitänyt Neuvostoliitossa olleiden tietojen mukaan olla ainakaan 500 kilometrin säteellä.
Vertauksen vuoksi mainittakoon, että maassamme viime aikoina paljon puhutut Venäjän koneiden rajaloukkaukset Suomenlahdella ovat kaikki olleet lyhytaikaisia (alle minuutin kestoisia) ja koneet ovat olleet tietääkseni enintään kilometrin matkan syvällä Suomen ilmatilassa (007-lento lensi yli 2 tuntia Neuvostoliiton ilmatilassa ja oli poikennut mainitut yli 500 kilometriä reitiltään). Minkälainen mekkala maassamme nousisikaan jos venäläisiä lentokoneita eksyisi Suomen ilmatilaan Suomenlahdelta jonnekin Oulun korkeudelle (joka on tietä pitkin Helsingistä 540 km) ja näin, vaikka Suomella ei ole Oulun korkeudella yhtään ydinohjusta. Rinnastus Suomeen ei tosin ole täysin kohdallaan, koska kyse oli miltei asumattomista tundra- ja merialueista eikä eteläisestä Suomesta.
Entä miten amerikkalaiset viranomaiset suhtautuisivat venäläiseen koneeseen, joka yllättäen olisi ”eksynyt” vaikka New Yorkin yläpuolelle ja voisi seuraavaksi vaikkapa syöksyä kohti World Trade Centerin tornia tunnetuin seurauksin – tai tehdä vieläkin pahempaa? Empisivätkö amerikkalaiset ampua alas sellaisen uhkan? Eivät ainakaan empineet 11/9-aikaan 2003, jolloin tietääkseni ainakin kahdella amerikkalaisella F 18-hävittäjillä oli käsky ampua alas American Airlinesin lento AA 77, siis se joka sittemmin murskautui kohti Pentagonin seinämää. F 18 koneet eivät onnistuneet ampumaan alas tuota matkustajalentoa. Ei tosin tiedetty varmuudella lennon AA 77 aikeita, mutta sen joutumista kaapatuksi epäiltiin ja haluttiin, aivan oikein, estää mahdollisen riskin toteutuminen.
Jeltsin toimitti mustat laatikot
Tapaus 007 sai siis hyvin traagisen lopun. Kaikki matkustajat saivat surmansa kun majuri Osipovitšin laukaisemista kahdesta ohjuksesta ainakin toinen osui kohteeseensa lentoon 007. Neuvostoliitto vaikeni kylläkin aluksi tapauksesta, mutta on sittemmin julkaissut tietonsa mukaan lukien koneen mustat laatikot, jotka osoittavat, että tapaus oli keskeisiltä osiltaan juuri kuten Neuvostoliiton aiemmissa kertomuksessa oli mainittu virhetunnistuksesta. Pres. Reaganin puheet "verilöylystä", ”Neuvostoliiton hyökkäyksestä 269 viatonta miestä, naista ja lasta kohtaan”, epäinhimillisestä raakalaismaisuudesta ” sekä ”rikoksesta ihmisyyttä vastaan eivät sen sijaan tietenkään pitäneet lainkaan paikkansa
Nämä puheet osoittautuivat päinvastoin puhtaaksi sotapropagandaksi, jolla USA pyrki käyttämään hyväkseen uhrien äkillistä kuolemaa lietsoakseen vihaa Neuvostoliittoa kohtaan, mahdollisesti myös koska Yhdysvaltojen korkein johto (pres. Reagan, ulkoministeri Schulz) oli antautunut oman tunnekuohunsa valtaan. Kysymyksessä oli puhdas erehdys, jonka juuret olivat tietysti lennon omassa onnnettoman virheellisessä suunnistuksessa, eivätkä suinkaan pres. Reaganin olettamassa Neuvostoliiton pahuudessa (Evil Empire).
Myös majuri Osipovitšin ilmoitukset, että tämä oli ampunut varoituslaukauksia (joita 007-lennon ohjaamossa ei kaiketi ollut havaittu) sekä että 007 lento oli tehnyt yllättäen väistöliikkeen – nousemalla ja hidastamalla vauhtia niin että hänen ohjaamansa SU 15 kone oli menettämässä kyvyn seurata (se oli ajautumassa spinniin) saivat tukea tapauksen nauhoituksista (myös yllättävä nousu lentokorkeudelle FL 350 oli dokumentoitu). Tapaus aiheutui virheellisestä tunnistuksesta mikä puolestaan aiheutui oleellisesti 007-lennon suunnistusvirheestä. Myöhemmin on päätelty, että 007-lento ei ollut kytkenyt autopilottia ns. INS-asentoon lainkaan tai että tämä toimenpide oli tehty liian myöhään)
Kts. https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_ ... ion_system
Loppujen lopuksi tästä laiminlyönnistä oli aiheutunut lennon harhautuminen syvälle Neuvostoliiton erityisen aralle lentokieltoalueelle. Samaan aikaan Yhdysvallat kävi poikkeuksellisen aggressiivisesti kylmää sotaa, joka puolestaan oli johtanut Neuvostoliitossa rajavalvonnan ja turvatoimien korostamiseen, erityisesti omilla ydinasealueilla.
Tosin Yhdysvalloissa mahdollisesti todella oletettiin, että Neuvostoliitto oli omaa pahuuttaan (tässä pres. Reaganin ilmoitusta mukaillen) halunnut tuhota ehkä jopa mahdollisimman monta ”viatonta miestä, naista ja lasta” ja siksi käyttänyt tilaisuutta hyväkseen kun sellainen yllättäen löytyi.
Kts. Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton kantojen eroista esim. http://www.nytimes.com/1983/09/12/world ... ursts.html
En kuitenkaan huomioi Yhdysvalloissa levinnyttä uskonnollisperusteista hypoteesia, että Neuvostoliitto olisi ollut Perkeleestä ns. ”Pahan valtakuntana”. Sellainen kuuluu kai teologian tutkimusalueeseen, ei historialliseen katsantoon, joskin sekin on tietysti ymärrettävä.
Se, mistä Neuvostoliittoa olisi voinut syyttää, oli lähinnä, että 007-lento oli jo poistumassa (tai ehkä oli jo poistunut) Neuvostoliiton ilmatilasta alasampumisen hetkellä joten sen ampuminen alas oli ehkä tarpeetonta, mahdollisesti siis ns. ”putatiivisen hätätilan” liioittelua (putatiivinen = ~luultu).
Toisaalta Neuvostoliitossa arveltiin tuolloin, että Yhdysvallat mahdollisesti oli aloittamassa ydinaseiskut sitä vastaan. Tilanteessa, jossa ydinsota uhkasi, olivat käytetyt keinotkin sen mukaisia. Ei liioin sovi missään nimessä unohtaa, etteivät neuvostoliittolaiset suinkaan tienneet, että kyseessä oli siviililento. Jos se olisi tiedetty – tai jos sitä olisi edes vakavasti epäilty - olisi tietysti käytetyt voimakeinot rajoitettu joiksikin täysin toisiksi. Mutta kun ei. Miksi ihmeessä jokin reittikone ilmaantuisi yön pimeydestä ja lentäisi Kamtšatkan niemimaan yli, ylittäisi Okhotskin meren ja jatkaisi matkaansa Sakhalinin saaren yli? Mitä lentoreittiä se muka noudattaisi? Lennon identiteettiä pohdittaessa oli kyllä mahdollisuus, että kysymyksessä oli ollut siviilikone ollut pohdittavana, mutta tämä ajatus oli hylätty koska kone oli saapuessaan tullut Kamtšatkan yli. Tämä ajatuskulku, ettei mikään lentoreitti tai muu vastaava kulkenut Kamtšatkan piti tietysti paikkansa.
Huomaamme kuinka lennon 007 suunnistusvirhe joka oli saanut alkunsa jo kun lento lähti Anchoragesta pohjusti koko ajan lennon kohtalon kun lentoa tarkasteltiin Neuvostoliiton tulokulmasta.
Oliko tämä Neuvostoliiton huoli ydinasehyökkäyksen kohteeksi joutumisesta sitten laatuaan yhtä uskonnollinen virhe kuin puhe ”Pahan valtakunnasta” vaikka pres. Reagan oli kerennyt julistaa ns. ”Tähtien sodan”, jääköön omaksi kysymyksekseen. Kai niinkin voi arvella mutta ei minusta. Olihan pres. Reagan päinvastoin tosiaan julistanut ns. Tähtien sodan.
Suurin piirtein näin tapahtui syksyllä 1983 jolloin KAL 007-lento ammuttiin alas Sakhalinin saaren ilmatilassa lähellä pohjoisnapaa. Kysymyksessä oli pääpiirteissäin samankaltainen tragedia kuin ymmärtääkseni oli MH 17-lennon alasampuminen. Kumpikin on perustunut, sikäli kuin tietoni MH 17-lennosta pitävät paikkansa, erehtymiseen. On kaiketi erehdytty sen suhteen että siviililiikenteessä ollut lento olisi muodostanut potentiaalisen vaaran tai riskin ja toimittu jotta (virheellisesti) oletettu riski saatiin eliminoitua eikä suinkaan jotta pres. Reaganin mainitsemat ”viattomat miehet, naiset ja lapset” olisi saatu surmattua.
Tarkoitukseni on käsitellä toista ilmailuhistorian tuntemaa MH 17-lentoon rinnastuvaa tapausta eli lentoa IF 655:a seuraavaksi tuonnempana. Silloin pyrin myös vertaamaan näiden tapausten oikeudellista tulkintaa lennon MH 17 tulkintaan. Kysymyksessä on siis oikeusvertaileva kysymyksenasettelu samaan tapaan kuin Lemmin asiallisessa ja puolueettomassa linkissä, jonka toistin yllä. Lennossa 007 olivat vastakkain (pres. Reaganin hallinnon puolesta esitetystä pyynnöstä) toisaalta Yhdysvallat ja toisaalta Neuvostoliitto kun taas IF 655-lennossa olivat vastakkain Yhdysvallat ja Iran. Mutta siitä tosiaan enemmän tuonnempana.
Lähteitä:
Don Oberdorfer: ”From the Cold War to a New Era: The United States and the Soviet Union, 1983-1991”, s 49 ss, JHU Press, 1998
Peter Vincent Pry: ”War Scare: Russia and America on the Nuclear Brink” s. 27 ss, Greenwood Publishing Group, 1999
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_Airin_lento_7
Videoita:
https://www.youtube.com/watch?v=jtXQTfRFh7o
https://www.youtube.com/watch?v=We_JvG2jC_A
Semmottii…
--=Terv. h.j.=--
jatkuu...