Kielten opiskelusta harrastus

[31.1.2008] Uusimman EU:n monikielisyysraportin mukaan, ihmisiä tulisi kannustaa kielten opiskeluun myös vapaa-aikana, mikäli kielten käyttöä halutaan lisätä Euroopassa. Kansalaisia rohkaistaan opettelemaan oman äidinkielen lisäksi vähintään kaksi muuta kieltä, joita tulisi käyttää esimerkiksi kotona ja töissä. Raportti julkaistiin 31. tammikuuta.

"A Rewarding Challenge: From mother tongues to adoptive languages" -niminen raportti osoittaa Komission tehtäväksi tukea kielten opiskelua myös koulujen ja yliopistojen ulkopuolella. Kohteena ovat etenkin aikuisopiskelijat. Tavoitteena on tehdä kieltenopiskelusta osa tavallista harrastustoimintaa.

Myös muita unionin ohjelmia kuten "Youth in Action", "Europe for Citizens" and "Lifelong Learning" pyritään suuntaamaan ulkomaisten kielten opiskeluun ja laajemman kontaktiverkoston luomiseen eri kieltä puhuvien kesken.

Raportti kehottaa lisäksi Komissiota kutsumaan koolle Euroopan korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, yrityksiä sekä jäsenvaltioiden viranomaistahoja käsittelemään kääntämistä ja tulkkausta koskevia asioita EU-tasolla.

Komissio asetti syksyllä 2006 asiantuntijaryhmän tutkimaan miten monikielisyys voisi edistää Euroopan Unionin integraatiota. Ryhmä koostui korkean tason oppineista ja kieli-asiantuntijoista. Komissio julkaisee uuden monikielisyysstrategiansa tämän vuoden alkupuolella. Aihetta käsittelevä ministerikokous "Promoting multilingualism: A shared commitment" pidetään 15. helmikuuta.

Lisää tietoa sekä raportti täällä.

01.02.2008 14:29 Anniina Lehtokari