Kristian, Mikael Agricolan poika

[24.9.2007] Suomen uskonpuhdistajan ja kirjakielen isän Mikael Agricolan juhlavuoden syksy tarjoaa monia mahdollisuuksia perehtyä maallemme tärkeän ajanjakson tapahtumiin. Turun kaupunginkirjasto ja Mikael Agricola -seura järjestävät pääkirjaston Studiossa Mikaelin päivänä, lauantaina 29. syyskuuta klo 14 avoimen tilaisuuden, jossa perehdytään Mikael Agricolan pojan, Kristian Agricolan elämään.

Tilaisuuden asiantuntijana toimii tohtori Kari Tarkiainen Tartosta. Tarkiainen on eläkkeellä oleva Valtionarkiston hoitaja, joka on perehtynyt Agricolan elämään vuosikymmenten ajan. Viimeksi hän on laatinut laajan artikkelin nuoremman Agricolan toiminnasta Virossa.

Kristian Agricola syntyi Turussa 11. joulukuuta 1550. Kristian Agricolan äiti oli turkulainen porvaristyttö Birgitta Olavintytär, joka oli todennäköisesti Mikael Agricolan toinen vaimo. Ensimmäisestä vaimosta tai hänen kuolemastaan ei ole varmoja tietoja.

Poika seurasi isänsä jälkiä opiskelemaan Saksaan ja sieltä palattuaan Turun koulun rehtoriksi. Hänen aikanaan Katedraalikoulu kukoisti. Opettajia oli kuusi ja oppilaita tuli koko läntisen Suomen alueelta. Kristian Agricola edisti myös merkittävästi suomenkielistä kirjallisuutta. Hänen rehtorikautenaan koottiin ja julkaistiin teinien laulukokoelma Piae cantiones ja koulun lehtori Jacobus Finno eli Jaakko Suomalainen julkaisi uuden katekismuksen sekä ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan.

Kristian Agricolan puoliso oli Elin Fleming, jonka suvun kartano Rymättylän Viljaisissa oli perheen koti. Pariskunnalle syntyi tytär Brita. Vuonna 1583 Kristian Agricola vihittiin Uppsalassa Tallinnan piispaksi. Kuningas Juhana III lähetti hänet vakiinnuttamaan ruotsalaista hallintoa Viroon. Koska Tallinnassa piispan piti asioida kaupungin aatelisista koostuvan johdon kanssa, kuningas aateloi Kristian Agricolan.

Nuoren piispan ura Virossa jäi lyhyeksi, sillä hän kuoli jo vuonna 1586. Sitä ennen hän ehti kuitenkin laatia tärkeitä hallinnollisia tekstejä sekä panna alulle uudistuksia Viron kirkollisessa elämässä.

Tilaisuudessa esiintyy Puolalan koulun musiikkiluokkien oppilaita.

Kaikille avoimessa luentotilaisuudessa on mahdollisuus keskusteluun.

Tilaan mahtuu enintään 80 henkilöä.

Tervetuloa!

Lisätietoja: