Mustaa valkoisella -kirjanäyttely Raision museo Harkossa

Mustaa valkoisella –suomalaisia suosikkikirjoja Raamatusta Remekseen 26.1.-25.3.2007.

Mitä sinulla on kirjahyllyssäsi? Useimmilta suomalaisilta sieltä löytyy Raamattu, Kalevala, Tuntematon sotilas, ainakin yksi Kalle Päätalon tai Laila Hietamiehen romaani ja Remeksen uusin. Entä lastenhuoneen hylly? Veikkaisin Mauri Kunnaksen kirjoja ja Tiitiäisen satupuuta, ehkä myös Tove Janssonin muumikirjoja. Ja viimeistään sieltä mummolan kirjahyllystä löytyvät Ollin oppivuodet, Pikku-Marjan eläinkirja ja Vänrikki Stoolin tarinat.

Mikael Agricola loi suomen kirjakielen 1500-luvun puolivälissä. Hän aloitti maailmankirjallisuuden todellisesta bestselleristä Raamatusta. Mutta mitkä ovat suomalaisen kirjallisuuden suosituimmat teokset kautta aikojen?

Raision museo Harkossa esitellään viisi vuosisataa suomalaisten suosikkikirjoja – siis niitä kirjoja, joita on painettu ja myyty eniten. Näyttely on osa Agricola 2007 -juhlavuotta. Näyttelyssä on esillä kirjoja vuodesta 1488 vuoteen 2005.

Näyttelyssä saat vastauksen mm. siihen millainen on vanhin suomalainen Raamattu. Entä kuka kirjoitti Ryysyrannan Joosepista? Mikä on Veikko Huovisen suosituin kirja? Mikä oli ainoa julkaistu suomenkielinen kaunokirjallinen teos vuoteen 1700 mennessä? Mitä Agricolan Abckirja sisälsi?

Näyttelyyn liittyy myös äänestys, jossa etsitään suosituinta suomenkielistä kaunokirjallista teosta. Äänestyspaikkoina ovat Raision museo Harkon lisäksi Raision Kaupunginkirjasto ja Raision Kirja. Äänestää voi myös Raision kaupungin nettisivuilla www.raisio.fi. Äänestys alkaa 26.1. ja päättyy 25.3.2007. Äänestyksessä on sekä aikuisten- että lasten- ja nuortenkirjojen sarja.

Äänestystulokset julkistetaan 5.4.2007. Äänestäneiden kesken arvotaan Raision kirjan lahjoittamat kirjapalkinnot. Molemmissa sarjoissa palkitaan kolme osallistujaa.

Harkosta näyttely jatkaa matkaansa LOKI-kirjastoihin. Osa näyttelystä on esillä ensimmäisenä Maskun kirjastossa huhtikuussa. LOKI-kirjastoista näyttelypaikkoina ovat Maskun lisäksi Vahdon kirjasto, Nousiaisten kirjasto, Naantalin kirjasto, Rymättylän kirjasto, Lemun kirjasto, Taivassalon kirjasto, Merimaskun kirjasto ja Ruskon kirjasto.

Näyttelyssä esitetään neljää kirjallisuusaiheista lyhytfilmiä YLEn arkistosta.

1950-luvulla valmistuneiden filmien aiheina ovat Väinö Linna, Aleksis Kivi ja F. E. Sillanpää. Vuonna 2001 esitetyssä ohjelmassa nykykirjailijat ja ohjaajat kertovat Kalevalan merkityksestä itselleen.

Näyttelyssä on esillä myös Mahittulan pajan valmistama jalkapuu, jota näyttelyvieraat pääsevät kokeilemaan, Väinö Linnan seuran valokuvatauluja elokuvan Tuntematon sotilas lavastuksista sekä näyttelyn teemaan liittyviä teoksia Eero Rantasen säätiön taidekokoelmasta. Lasten lukunurkkauksessa on Martinex Oy:n lahjoittamia Mauri Kunnas-tuotteita. Näyttelyssä voi kuunnella äänikirjana Suomen Lasten Kalevalaa.

Mikael Agricolan (n. 1510-1557) elämää ja tuotantoa esitellään näyttelyn tekstitauluissa. Lisäksi esillä on suomalaista kirjallisuutta 1600-1700-luvulla esittelevä vitriini "Aamen, Aapinen ja Almanakka", suomalaisen kirjallisuuden heräämisestä kansallisaatteen hengessä kertova 1800-luvun osuus ja 1900-luvun klassikoita 60-luvulle saakka esittelevä "Ryysyläisiä, työläisiä, torppareita - sotamiehiä, herroja ja historiaa" – vitriini. Näyttelyssä voi tutustua myös suomalaisten lastenkirjallisuuden suosituimpien historiaan. Uudemmat bestsellerit esitellään omassa vitriinissään.

Näyttelyä ovat tukeneet Otava, WSOY, YLE, Raision Kirja ja Martinex Oy.

Lisätietoja:
Anna-Mari Rosenlöf