Juhlavuosi huipentui Liedon Vanhalinnassa 12.12.2007

[2.1.2008] Mikael Agricolan juhlavuoden päätösseminaari "Agricolan juhlavuoden anti ja perintö" pidettiin Liedon Vanhalinnassa 12.12.2007. Päivä huipentui Ekumeeniseen joulu Suomen Turussa -tilaisuuteen Turun tuomiokirkossa sekä juhlapäivälliseen Liedon Vanhalinnassa. Juhlavuoden kunniavieraana päivällisillä oli perinteisen rauhan viestin tuojanakin toiminut Viron pääministeri Andrus Ansip.

Agricolan juhlavuoden anti ja perintö -seminaarissa runsaasti puhujia

Juhlavuoden päätösseminaarin yleisö sai nauttia monipuolisista esityksistä jopa 22 puhujan verran. Kaiken kaikkiaan juhlavuoden todettiin onnistuneen hyvin ja tavoittaneen kansan. Etenkin kouluissa ja seurakunnissa vuosi on näkynyt kiitettävästi. Museoiden ja näyttelyiden avulla on saavutettu kansainvälistä huomiota. Agricola-aiheinen tutkimus on vuoden aikana laajentunut yli laitosrajojen ja tuloksena on runsaasti monitieteellisiä tutkimuksia sekä julkaisuja Agricolan ajasta. Laajemmat kansanrivit juhlavuosi on tavoittanut etenkin Yleisradion antaman näkyvyyden kautta.

Seminaarin iltapäivän osiossa keskityttiin juhlavuoden perinnön turvaamiseen. Suomen kielen asemaa pohdittiin nyt ja tulevaisuudessa ja kuultiin Euroopan unionin mukanaan tuomista haasteista. Kielen vuosikymmen -hanke tulee jatkamaan juhlavuoden viitoittamalla polulla. Myös Mikael Agricola -seuran roolin toivottiin vahvistuvan ja pitävän juhlavuoden perintöä yllä.  Juhlavuodesta on myös suunnitteilla kokoava julkaisu.

Seminaarin ohjelman löydät sivun alalaidasta.

Pääministeri Ansip illallisen kunniavieras

Kuvassa vasemmalta oikealle pääsihteeri Ossi Tuusvuori,
rehtori Keijo Virtanen, seurakuntajohtaja Klaus Korhonen,
arkkipiispa Leo, Viron pääministeri Andrus Ansip ja
arkkipiispa Jukka Paarma.

Ekumeeniseen joulu Suomen Turussa –tilaisuuden jälkeen Liedon Vanhalinnassa pidettiin yhteistyössäTurun yliopiston sekä Turun yliopistosäätiön kanssa lämminhenkinen juhlaillallinen. Paikalla Turun yliopiston rehtorin Keijo Virtasen isännöimässä kutsuvierastilaisuudessa olivat muun muassa juhlavuoden valtuuskunnan sekä työryhmän jäsenet, asiantuntijoita sekä yhteistyökumppaneita, Turun kaupungin ja kirkkokuntien johtoa.

Pääministeri Andrus Ansip  muistutti tervehdyspuheessaan Suomen ja Viron yhteisestä historiasta; Mikael Agricolan poika Kristian nimitettiin vuonna 1583 Tallinnan ja Haapsalun piispaksi.  Asema pienenä maana, jolla on "pieni" kieli on myös molemmille maille Ansipin mukaan tuttu.

Ansipille ojennettiin päivällisen yhteydessä lasinen Agricola 2007 -viiri sekä Agricolan juhlavuoden mitali kunniakirjoineen. Mitalin ja kunniakirjan saivat samassa tilaisuudessa myös Turun ja Suomen arkkipiispa Jukka Paarma, Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo sekä Helsingin Saalemseurakunnan johtaja ja Suomen Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtaja Klaus Korhonen.

Juhlapäivällisten ruokalista oli laadittu maaliskuussa Agricola-teeman pohjalta järjestetyn Turku-menu reseptikilpailun tuloksia mukaellen. Alkajaisiksi oli tarjolla hehkuvan punainen tervetuliais-drinkki, joka sekin oli tuunattu kilpailuvoittajasta. Nimen juomalle on antanut Agricolan synnyinkylä Torsby Pernajan pitäjästä.

Alkuruoka koostui yrtti-hapankermalla silatusta perunalettu- ja sillikaviaariannoksesta ja pääruokana tarjottiin omenalla kiillotettua porsaankylkeä perunapaistoksen ja tumman omenakastikkeen kera. Aterian kruunasi aprikoosi-suklaavanukas höysteenään rosmariini-mansikkakastike. Juomiksi oli tarjolla juhlavuoden virallisiksi viineiksi valikoituneet Trebi 2005 DOC Trebbiano d?Abruzzo Cantine Talamonti Italia sekä Mod´A 2003 DOC Montepulciano d´Abruzzo Cantine Talamonti Italia.

02.01.2008 16:02 Anniina Lehtokari

Liitetiedostot