Studia generalia ?luentosarja Turussa kevätkaudella 2007

Turun yliopisto, Turun Tuomiokirkkoseurakunta, Turun kaupunginkirjasto, Turun maakuntamuseo ja Turun suomenkielinen työväenopisto järjestävät yhteistyössä Mikael Agricolan juhlavuoden 2007 kunniaksi yleisöluentosarjan, johon kuuluu kevätkaudella 2007 viisi eri paikoissa järjestettävää luentotilaisuutta.

24.1. Turun tuomiokirkko
Professori Simo Heininen:  Mikael Agricolan elämänvaiheet
Tutkija Anu Lahtinen:Mikael Agricola, kirkollisen vallan tavoitteet ja maallisen vallan realiteetit.

7.2. Turun suomenkielinen työväenopisto, luentosali (1. kerros)
Dosentti Matti Dahl: Agricolan ajan lääketiedettä
Dosentti Terttu Lempiäinen: Agricolan yrtit.

7.3. Turun kaupunginkirjaston tapahtumasali
Professori Kaisa Häkkinen ja tutkijaryhmä Heidi Merimaa, Kirsi-Maria Nummila ja Tanja Vaittinen: Mikael Agricolan kieli  ja teokset
Erikoistutkija Nobufumi Inaba: Mikael Agricolan teokset tietoverkossa.

21.3. Turun yliopisto, Tauno Nurmela ?sali (päärakennus)
Professori Päivi Lappalainen: Mikael Agricola kaunokirjallisuudessa
Professori Veikko Anttonen: Agricolan Psalttarin pakanalliset jumalat.

18.4. Turun maakuntamuseo, Turun linna, Bryggman-sali
Dosentti Markus Hiekkanen ja tutkija Hanna-Maria Pellinen : Arkeologit Agricolan jalanjäljillä. Elämä 1500-luvun Turussa, Viipurissa ja Pernajassa.

Esitysten päätteeksi varataan aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Kaikki tilaisuudet alkavat kello 18.15 ja päättyvät viimeistään kello 20.00. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy, ja niihin ovat tervetulleita kaikki Mikael Agricolasta ja hänen elämäntyöstään kiinnostuneet kuulijat.

23.01.2007 14:57 Marianne Mäkinen