Agricolan juhlavuosi näkyvästi esillä Turun Kansainvälisillä Kirjamessuilla ja Ruokamessuilla 5.- 7.10.2007

[11.10.07] Agricolan juhlavuotta juhlittiin näkyvästi Turun messukeskuksessa viime viikonloppuna.  Juhlavuosi näkyi niin lavaohjelmassa, Agricola-osastoilla kuin messujen yleisessä ilmeessäkin. Messuilla käynnistyi myös Suomen kielen kaunein sana -kilpailu, jonka voittaja julkistetaan Suomen itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Mikael Agricolan juhlavuosi 2007 esittäytyy -ohjelma keräsi
paljon katsojia. Kuvassa vasemmalta oikealle juhlavuoden
pääsihteeri Ossi Tuusvuori, toimittaja Roope Lipasti,
professori Kaisa Häkkinen, FT Jyrki Knuutila ja Kati Niemi.

Agricola -aiheista lavaohjelmaa tarjolla avajaispäivästä alkaen

Mikael Agricolan juhlavuosi 2007 esittäytyi messuvieraille heti perjantaina 5.10. Agricola-lavalla A-hallissa Klo 11. Ohjelma alkoi Agricola-aiheisten kirjauutuuksien, Agricolan aika (BTJ Kustannus) ja Agricola tunnissa (Lingsoft) esittelyllä. Suomen kielen kaunein sana -kilpailu julistettiin alkaneeksi. Agricolasta ja kielestä keskustelivat professori Kaisa Häkkinen (Turun yliopisto, Suomen kieli), TT Jyrki Knuutila (Helsingin yliopisto, Käytännöllinen teologia), Kati Niemi (Käännöstoimen pääosasto, Euroopan komission Suomen-edustusto) ja toimittaja Roope Lipasti. Itse nuori Mikael Agricola vieraili lavalla. Juontajana toimii pääsihteeri Ossi Tuusvuori.  Agricola-teema korostui myös avajaistilaisuudessa klo 13, jolloin Turun Arkkihiippakunnan piispa Kari Mäkinen piti avajaispuheensa.

Dosentti Terttu Lempiäinen kertoo yleisölle Agricolan ajan
yrteistä. Kuvassa vasemmalta oikealle Kai Järnström,
Aki Vahlman, Niilo Rantala, Kaisa Häkkinen, Arno Kasvi
ja Terttu Lempiäinen
.
Ruokamessuilla Agricolan yrtit -lavashow alkoi klo 12, jolloin Professori Kaisa Häkkinen, dosentti Terttu Lempiäinen (Turun yliopisto, Kasvimuseo) sekä ylipuutarhuri Arno Kasvi olivat haastateltavina ja kommentoivat yrttipohjaisten ruokien valmistusta. Suomen Keittiömestarien tuore puheenjohtaja Kai Järnström valmisti herkullisia yrttipohjaisia ruokia ja baarimestari Riku Hailio juhlavuoden drinkkejä. Ohjelman juonsi suosikkikokki Aki Vahlman.  Agricolan yrtit -kirjasta puolestaan keskusteltiin Kirjakahvila-lavalla klo 16.

Messuilla useita juhlavuoden osastoja

Agricolan aikaan saattoi tutustua messuilla monin eri tavoin ja monista eri näkökulmista. Kirjamessujen osastolla B-hallissa, Kirjakahvila-lavan vieressä yleisölle oli mahdollista tavata muun muassa lavaohjelmista tuttuja Agricola-asiantuntijoitamme. Osastolta löytyi Kansalliskirjaston Agricola 2007 juhlavuoden valtakunnallinen kiertonäyttely Mikael Agricola sekä Suomen Kirjainstituutin Kirja kotona ja kylillä -kiertonäyttely. Juhlavuoden mitali oli esillä ensimmäistä kertaa. Osastolla saattoi törmätä myös itse nuoreen Mikael Agricolaan, joka lauloi ja kertoi elämästään kuulijoille.

Agricola 2007 -osasto Turun Kirjamessuilla.
Ruokamessuosasto Agricolan yrtit sijaitsi C-hallissa lavan läheisyydessä. Asiantuntijamme Terttu Lempiäinen, Kaisa Häkkinen ja Arno Kasvi päivystivät osastolla ja esittelivät oikeita yrttejä kiinnostuneille. Iso joukko kokkihattuisia Turun Keittiömestareita valmisti yrttipohjaisia salaatteja sekä Agricola-salaattikastiketta. LounaFood (Varsinais-Suomen elintarvikepalveluyksikkö) kertoi myös toiminnastaan.

Messujen tuloaulaan oli järjestetty yhdessä postin ja Paasikiviopiston HUMAK-opiskelijoiden kanssa Agricola-aiheinen erikoisleimaus ja pisteestä myytiin  juhlavuoden postimerkkejä.

Messuilla oli jaossa Lingsoftin Agricola tunnissa -sanakirjoja, joiden mobiiliversio on mahdollista ladata kännykkään. Sanakirjoja jaettiin kaikilla osastoilla ja Agricolan sanat ilahduttivat lukijoita yllätyksellisyydellään. Suosikkisanoja tuntuivat olevan muun muassa paratiisia tarkoittava lustitarha sekä pelikaanin varhainen edeltäjä ruohonpäristäjä.

Mundon marionettiteatteriesityksissä riitti katsojia.
Agricola-bussina toimiva Turun kirjastoauto hurautti messuille viikonlopuksi ja bussissa esitettiin useampana näytöksenä marionettiteatteri Mundon näytelmä Oma mieli, oma kieli. Suuren suosion saavuttaneita Agricola-ilmapalloja jaettiin bussin läheisyydestä ja etenkin Mundon näytöksien jälkeen saattoi seurata iloisten ilmapallojen ja lasten vanaa aina muihin messuhalleihin asti. Ilmapallojen jakelusta huolehtivat Klassikon koulun reippaat ysiluokkalaiset.

Suomen kielen kaunein sana -kilpailu kruunaa juhlavuoden

Kilpailu polkaistiin käyntiin Kirjamessujen avajaistunnelmissa. Kauneinta sanaa saattoi ehdottaa kaikilla Agricola-juhlavuoden osastoilla sekä juhlavuoden verkkosivuilla. Klassikon koulun oppilaat sekä Turun Riennon koripalloilijatytöt jakelivat kilpailukuponkeja ja kannustivat messukävijöitä osallistumaan kilpailuun.

Kilpailun voittaja julkistetaan Suomen itsenäisyyspäivän aattona 5.12. Kilpailuraatiin kuuluvat kulttuuriministeri Stefan Wallin, kirjailija Heli Laaksonen ja Suomen kielen professori Kaisa Häkkinen. Osallistujien kesken arvotaan Agricola-aiheisia palkintoja. Innoitusta kilpailuun voi hakea esimerkiksi YLEn Sanakirja-ohjelmasta sekä Lingsoftin Agricola tunnissa -sanakirjasta. Oman ehdotuksen voi antaa 25.11. asti.

15.10.2007 12:35 Anniina Lehtokari