Kites-symposium toisen kerran

[13.09.07] Monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan kansallinen päätapahtuma Kouvolassa 25.- 26.10.2007

Kouvolassa järjestetään lokakuun 25. ja 26. päivinä toinen monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan Kites-symposium.  Pääpuhuja on EU-komission käännöstoimen pääosaston pääjohtaja Juhani Lönnroth aiheenaan EU:n uusi monikielisyysstrategia ja suomalaisten toimijoiden osallistumismahdollisuudet sen toteuttamiseen. Valtioneuvoston puheenvuoron käyttää viestintäministeri Suvi Lindén. Symposiumin toinen päivä on tulkkien ja heidän asiakkaittensa ensimmäinen kansallinen yhteistyöfoorumi.

Suomen ja Kiinan välisessä yhteistyössä tarvittavan kommunikoinnin ja viestinnän kehittämisestä alustaa suomea puhuva Kiinan Suomen suurlähettiläs Ma Keqing. Venäläistä monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan näkökulmaa puolestaan tarjoaa pääjohtaja Aleksandr Narinjani. Hän johtaa Moskovassa tekoälyyn erikoistunutta tutkimuslaitosta ja toimii Venäjän kieliteollisuuden vuosittaisen konferenssin ohjelmakomitean puheenjohtajana.

Symposiumin järjestelyistä vastaava Markku Saari Kouvolan Seudun Osaamiskes-kuksesta kertoo, että Kites-symposium jatkaa viime vuonna aloitetulla linjalla: Se on vuoden tärkein monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan toimijoiden ja asiakkaiden keskinäinen strategiafoorumi Suomessa.

Puolen tunnin pituisista esityksistä koostuva ensimmäinen päivä tarjoaa toistakymmentä tiivistä case-katsausta perinteisen kieliosaamisen, viestintätaidon ja teknologian hallinnan yhdistelmästä. Kysymys on uudesta lähestymistavasta kehittää kommunikaatiokykyä toimittaessa monikielisessä ja monikulttuurisessa toimintaympäristössä.

Kaksipäiväisen symposiumin toinen päivä, perjantai 26.10. keskittyy tulkkauksen asiakastarpeisiin ja uuden teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Lisäarvon tulkkauksen teemapäivään tuovat rinnakkaisohjelmina klinikat, joissa esitellään äänen huoltamista ja hoitoa käytännössä. Tulkkipäivän järjestelyistä vastaa Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.

Valtakunnallinen Kites ry käynnistää toimintansa

Kouvolan Seudun Osaamiskeskuksen viisi vuotta sitten aloittama monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan kehittämisprosessi johti valtioneuvoston viime joulukuisella päätöksellä kansalliseen osaamiskeskusohjelmaan vuosiksi 2007-2013 ja nyt myös valtakunnallisen koordinaatio-organisaation Kites ry:n perustamiseen. Kuluneen kesän aikana rekisteröityneen yhdistyksen toiminta käynnistetään virallisesti Kites-symposiumissa.

Lisätietoja Kites-symposiumista antavat:

Markku Saari