Suomalainen ja venäläinen kirkko lähestyivät Agricolaa ekumenian merkeissä

[18.6.07] Suomalais-venäläisen ekumeenisen seminaarin venäläiset osanottajat korostivat, että Agricola on tärkeä myös venäläisille.

Kirkkohistorian professori Simo Heininen
kertoi, että Agricolan elämä on osittain yhä
pimennössä.

Mikael Agricolan juhlavuoden päätapahtumat Venäjällä lähtivät käyntiin perjantaina 8.6. Viipurissa ekumeenisessa seminaarissa, jossa sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon että Venäjän ortodoksisen kirkon edustajat pohtivat yhdessä Mikael Agricolan merkitystä nykypäivänä. Seminaari pidettiin Viipuri Palace -kulttuurikeskuksessa.

Arkkipiispa Jukka Paarma avasi seminaarin arkkipiispa Konstantinin pitämän rukouspalvelun jälkeen. Pietarin ja Laatokan hiippakunnat ja Inkerin kirkko toivat terveisensä seminaariin. Esitelmiöitsijöinä seminaarissa olivat kirkkohistorian professori Simo Heininen, filosofian tohtori Kari Tarkiainen ja dosentti Dmitri Lanko.

Heininen valoitti suomalais-venäläiselle seminaariyleisölle Mikael Agricolan henkilökuvaa ja sen tutkimiseen liittyviä ongelmia. Tarkiaisen esitelmän aiheena oli Mikael Agricola rauhanneuvottelijana. Tarkiainen pohti Agricolan vähemmän tunnettua roolia rauhan tekijänä Ruotsin ja Venäjän välillä. Pietarin valtionyliopiston dosentti Dmitri Lanko kertoi Iivana Julmasta ja hänen ajastaan Venäjällä sekä Iivanan ja Agricolan elämien ristetymiskohtiin. Seminaarin lopuksi filosofian lisensiaatti Pavel Kryloff pohti Agricolan merkitystä inkeriläisille.

20.06.2007 11:11 Saara Salmi